Föl som luftsnappar!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 808
A

Agrimonia

Senaste veckan har jag upptäckt att mitt 5 månaders föl har börjat luftsnappa!! Tidigare har han gnagt på väggarna i boxen men senaste veckan har det övergått till att han tar stöd mot väggen och drar i sig luft! Vad ska jag göra?

Fölet går ute dygnet runt med sin mamma och ett annat sto som han ofta leker med. De får dock gå in i box några timmar ca 3-4 dagar i veckan mitt på dagen då det är som varmast och mest broms eller om det regnar brukar de få gå in och sova på torrt underlag några timmar. Har alltid hö i boxen åt dem när de kommer in. Han kan inte göra det för att han är uttåkad för han gör det strax efter att han har kommit in och det finns fortfarande en massa hö kvar som han kan tugga på. Har provat att kleta ner boxväggarna med Hööks Crubnix och Veredus CribStop men det är inget som har stoppat honom. Idag stod jag inne i boxen säkert en halvtimme och smiskade till honom med långpisken varje gång han var där och snappade. (Inte så hemskt som det låter...:o ) Men jag måste stoppa detta beteende nu! Och han lyssnar inte på annat.Mamman däremot var så rädd så hon höll på att dö! :eek:
Men fölis bara funderade en stund sedan gick han dit igen.. Efter en fyra rapp på baken så räckte det med ett bestämt nej så lät han bli en stund. Men jag var kvar i stallet en stund till och pysslade med annat och nejade honom några gånger till när han gick dit men sedan räckte inte det utan jag fick gå in med pisken igen... Vad ska jag göra? Hur stoppar man ett föl? Är detta något som föl sysslar med men glömmer bort när de blir äldre? Ska man måste ha en rem på och finns det så små? Förtvivlad!!!

(Tycker alltid att det är så svårt att hamna på rätt forum men moderator får flytta om det vart fel)

Sv: Föl som luftsnappar!!!

Det finns ju forskning har jag för mig ang krubbitning att det kan komma från magsår eller liknande.
När de biter så utsöndras mera magsyra vilket lenar smärtan för en stund.

Själv tror jag på den teorin om man inte kan se något annat stereotypt mönster.

Just fullblodsföl var högre benägna till magsår, men som jag uppfattat det är det mycket vanligare bland andra föl än vad man tror.

Det är också så att det tydligen inte syns på dem om de är magsårsbenägna, mer än ett rastlöst beteende.

Jag tycker du ska kolla med veterinär ang magsårsmedicin, eller fråga om man kan ge föl probiotika av något slag.

Min numera 4 åring har alltid varit gnag och bitbenägen på inredningen sedan hon var föl och det finns intenting i närmiljön som skulle kunna förklara varför, annat än at tdet tyvärr blev en bysk avvänkning från mamman + 55 mils resa då hon var knappt 6 månader. Innan gnagde hon inte.

Jag har alltid trott att det är själva snappningen eller krubbbitningen som orsakar magsår hos hästen?

Ville också säga att jag inte har någon annan häst i stallet som har någon form av beteendestörning såsom snappning, bitning på väggar, vävning osv som han kan ha tagit efter. Det verkar bara vara som en grej han kom på att han kunde göra som verkade kul eller så?!

oj vad jobbigt.
Har faktiskt aldrig ställts inför detta dilemma. Skulle nog låta dem vara ute istället om han inte gör så ute. De är betydligt tåligare för värme, regn o insekter än man tror. Är kanske bättre med ett bra insektsmedel istället för att han börjar krubb bita. Hur som helst...lycka till!

Jag har alltid trott att det är själva snappningen eller krubbbitningen som orsakar magsår hos hästen?

Ville också säga att jag inte har någon annan häst i stallet som har någon form av beteendestörning såsom snappning, bitning på väggar, vävning osv som han kan ha tagit efter. Det verkar bara vara som en grej han kom på att han kunde göra som verkade kul eller så?!

Jo, så har man väl trott, men det denna undersökning jag läste i ridsport för några år sedan påvisade något helt annat.
Det var många hsätar som slutade när de fick magsårs medicin, men jag minns tyvärr inte hur eller med vad de medicinerade.

Det man kunde påvisa var i alla fall att de föl som hade ett extra stort sugbehov, påvisade magsår som äldre om de inte hade det som föl redan. Detta var studier på fullblod vill jag minnas.

Jag har inte heller någon annan häst i stallet som har någon typ av beteende störning. Bra foder och rikligt med hö + halm iboxen, + utevsitelse många timmar.

Jag förstår att det är ett orosmoment för dig, men jag tror inte hästar påbörjar ett beteende för att det är "kul", utan det har alltid en orsak. Antingen stress eller motsatsen välbefinnande.

oj vad jobbigt.
Har faktiskt aldrig ställts inför detta dilemma. Skulle nog låta dem vara ute istället om han inte gör så ute. De är betydligt tåligare för värme, regn o insekter än man tror. Är kanske bättre med ett bra insektsmedel istället för att han börjar krubb bita. Hur som helst...lycka till!

Fast du kan väl inte tycka att det är ett bra alternativ att aldrig någonsin ta in fölet i stallet? :confused: Hon har ju skrivit att dom går ute dygnet runt, och bara tar in dom några timmar i veckan. Hon måste ju kunna hantera föl och sto ibland.

Har oxå läst att detta hjälper hästar med magproblem. Och om ett föl börjar med detta så kanske det bevisar den teorin ännu mer. Har kännt hästar som har hållt på så i hela sina liv utan att ta skada av det och tävlat på hög nivå, så jag tycker inte att du skall oroa dig för mycket. Som sagt, det går inte att få dem att sluta ändå.
Att hästar skulle ta efter andra hästar som luftsnappar är en gammal teori som inte stämmer. Det var var man trodde förr.

låter inget roligt alls!
Att straffa med långpisk tror jag inte alls på, varken kortsiktigt eller långsiktigt.
Är också inne på att det oftast är rent fysiska orsaker till att de börjar med krubbitning. De fysiska orsakerna kan i sin tur ha orsakats av flera saker såsom ex stress eller understimulering. Föl har ju som jag förstått det rätt så lätt att få magsår och i ditt fall kan det ju mycket väl vara ett begynnande sådant som är orsaken till beteendet.
Mitt ena föl har under en längre tid fått metacam för en inflammation , på veterinärs inrådan skulle jag ge magsårsmedecin i förbyggande syfte samtidigt.
Nu visade det sig att gastrogard var slut i hela stockholm och inte gick att få tag i men jag vågade inte chansa utan magsårsmedecin så på annan veterinärs inrådan köpte jag helt enkelt losec för människor istället och doserade om det. Om jag inte minns helt fel gick det ca 25 tabletter av den starkaste dosen . Blandade ut pulvret i filmjölk och så in i en liten spruta och in i mungipan.
Kanske kan vara läge för dig att prova magsrsmedecin under en tid för att se, vore ju inte roligt om fölet får bestående skador.

Vi har 2 inackorderingar i stallet som kom till oss som svåra krubbitare, bägge krubbiter mest samtidigt som de äter vilket jag är övertygad om beror på att det gör ont när de äter och därför måste de smärtlindra sig själv. Hade det varit av tristess hade det ju snappat mest när de inte hade mat!

Jag och min sambo hade ett föl som helt plötsligt började ganga på boxen. Vi kokade ihop en förfärlig gegga som vi kladdade på boxväggen. Han gnagde en gång til och sedan aldrig mer, vad jag vet (han är såld).
Om ditt föl nu tar tag i väggen så att han kan "känna smaken" så prova gärna och kleta på vår gegga. Jag har inte receptet i huvudet, men vill du (eller någon annan) ha det är det bara att skriva så frågar jag sambon.
Det är ganska starkt, men de får som sagt smak pådet en gång och förhoppningsvis aldrig mer.

är du säker på att han luftsnappar?

Ang. bitandet på väggarna så tror jag att det är så enkelt som att tänderna växer = kliar... föl biter ju på ALLT så...

har du möjlighet att släppa bara sto och föl i en hage?
han kanske är stressad av de andra hästarna?

låt vet. undersöka, kanske träckprov och kolla pH?

vad jag iaf har lärt mig (läste en uppsats fr SLU) är att man ska INTE förhindra krubbitningen/snappandet...
hästen gör det av en anledning och det är INTE farligt.
är hästen stressad och hindras från sitt beteende så kommer den "ta igen" det senare och bita mer osv...

ta reda på orsaken istället... att stå och "piska" ett föl är nog inte det sundaste.... (och ja, jag läste och är fullt medveten om att du inte stod å "slog" det!!!!)

Säger bara: Maaat och lugn & ro och ut i hagen. Plus ev magsårsbehandling.

Att det inte skulle vara farligt är väl inte riktigt sant... Det är jättevanligt med gaskolik på luftsnappare. Om det dessutom är ett symptom på tex magsår, så är ju det om inte annat farligt.

Jag hade ett föl som också började krubbita tidigt(ca 4mån).. Trodde han lärde sig av mamman, kan vara så... Men som unghäst betedde han sig konstigt(började vid ca 1-års ålder) , blev rädd i vissa lägen och blev då hysterisk. Fick höra att de kan bli så om de har borelia. Ringde veterinär och blodprov togs. Veterinären ville då också kolla Magnesium. Svaret visade Magnesium brist. Helt annan häst då han fick behandlats för Magnesium, är som vanligt igen men krubbiter fortfarande. Han kanske föddes med brist och där av började trycka för han inte mådde så bra som till en början inte märktes förren han började skygga???????? Till nästa föl tog jag det säkra före det osäkra och skruvade ner krubban och den krubbiter inte. Är det slumpen, eller att den lärde sig av mamman eller att han mått dåligt utan att jag märkt det först???????? Frågor jag aldrig kommer att få svar på........

Inte roligt alls när sådant börjar vid så låg ålder:(

Håller med Mimus i det hon skrivet.

Dessutom tror jag inte alls att din metod med piska har någon effekt på hans beteende OM det har med magproblem att göra -om du inte fick rapa(dra in luft) när du "måste" hur tror du att du skulle må efter ett tag då:o (inget illa menat till dig,bara en beskrivning så man förstår vad jag menar)

´Kan även ha med tänderna att göra, vår ena hingstunge "drog/bet av alla svansarna på stona under två dygn förra året, när hans tänder bekymrade honom.
Han gick ute hela dygnet då, och förmodligen var det hans sätt att gnaga, första bästa stället enligt honom:angel:(inte enligt mig:crazy:som fortfarande har ston med kapade svansar:D).

Ja, luftsnappning är det definitivt!

Alla: Ska ringa vet på måndag, kan de på något sätt ta prover för att se om de har magsår eller behandlar man ifall att?

Ska prova att ge honom a-fil, kanske lindrar om han har ont i magen... Kan ju aldrig skada iaf?

Att det inte skulle vara farligt är väl inte riktigt sant... Det är jättevanligt med gaskolik på luftsnappare. Om det dessutom är ett symptom på tex magsår, så är ju det om inte annat farligt.

studier har visat att luften inte kommer ner i magen...
krubbitare blir inte kolikhästar MEN
kolikhästar kan bli krubbitare... å därför tror folk att det beror på krubbitningen!

jag har inte rem på min häst, å hon har under mina 3år aldrig fått kolik *peppar peppar*
däremot började hon gnaga sönder halva stallet när hon blev stressad (inte trivdes med något)..
nu har vi flyttat, mindre krubb, inget bit på väggar och fler fodringar!

ang att krubbitning är ett sumptom på magsår, då är det ju inte krubbitningen som är farligt, utan magsåret... = kolla upp...
alla krubbitare har inte magsår tex...

om en häst hostar pga miljön i stallet så behandlar man ju inte hostan (bara) utan kollar över miljön.. lite jämförbart :D

Enteroskopi. Dom tar inte prover. Dom tittar med fiberendoskop ner i magen:smirk:.

Ja, luftsnappning är det definitivt!

Alla: Ska ringa vet på måndag, kan de på något sätt ta prover för att se om de har magsår eller behandlar man ifall att?

Ska prova att ge honom a-fil, kanske lindrar om han har ont i magen... Kan ju aldrig skada iaf?

magsårsmedecin är SVINDYRT...
jag tänkte behandla min i det i "om ifall att hon har det".. hon är ju fd galoppör å stressad av sig... 10 000 skulle det kosta :eek:

blev avrådd att köra på det å istället testa lite annat = bra igen...
rund å fin, förut staket...

avvakta med a-fil... blodprov å kolla om brist + hur man nu kollar magsår (vet. lär ju ha något bra förslag).

föl kan lära sig bita efter mammorna, det är en gen som avgör om de har anlag för å bita.. å utsätts de för stress så kan det anlaget komma fram.. det smittar som sagt var inte.
men om morsan har det så kan ju fölet har det å då ligger det väl närmre till att lära sig å så...

i ett stall min stod i stå krubbet ALLA...
de två avelsstona bet.. å alla föl lärde sig..
sen kan man diskutera om man verkligen ska avla på sådana med så stark nedärvning (sorry lite OT)

Mamman skulle aldrig någonsin komma på tanken att ens sätta en tand i inredningen, ännu mindre luftsnappa eller krubbita. Så han har inte ärvt det av henne. Och har ingen annan häst i stallet som gör det heller.

"Hingstsugen" gav ju Losec och inte lät det som om den kostade 10000 kr även om hon gav en hel del tabletter? Då skulle hon ju ha nämnt det? Måste ju finnas olika alternativ och skulle det vara så att det är dyrt måste ju ändå försäkringen gälla till en viss del? OM det skulle vara så att det visar sig vara magsår och Vet säger att fölet har ont och det enda som hjälper är denna medicinen som är dyr så skulle jag ju lösa det! Skulle aldrig neka min häst medicin och låta den ha ont.... Hästsport ÄR dyrt, så är det bara!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 847
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 809
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 496
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka