Föl som har problem med att bajsa!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aenglah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 236
A

aenglah

I tisdags morse föddes ett litet hingstföl hos oss.

Han kunde inte bajsa så vi fick ge honom Microlax efter 6h, vi märkte sedan ännu senare att han fortfarande försökte bajsa men att inget kom så han fick Microlax igen.

Veterinären sa att vi kunde prova att ge han 20ml matolja. Men tycker än så länge inte att det har hjälpt.

Finns det något annat som ger en mer långsiktig lösning än att ge han Microlax varje gång han ska bajsa?

Ska ringa veterinären imorgon igen men de kan va kul att höra om ni har något tips.

Sv: Föl som har problem med att bajsa!

För 3 år sedan så hade jag ett gäng hingstföl som var hårda i magen. Jag gav dem flera microlax i följd (enl inrådan från vet) och sen tog jag den tomma microlaxtuben och sög upp vanlig matolja med. Den sprutade vi in i rumpan på de små. Efter något dygn så var allt som det skulle.

Hingstföl är mer ofta drabbade av det här än stoföl. En sak till som kan vara bra för ett sådant här föl förutom det som redan gjorts är att det får vara ute och röra sig mycket.

Det verkar ha löst sig nu.
Har iaf sett honom bajsa fler ggr..

Utgång har han fått i massor sedan han föddes :)

Mitt stos lilla kille hade samma problem !

Han fick Microlax i två omgångar. Sen fungerade det.

Vad skönt att det löst sig !

Eller att dela sto och föl några min. Då brukar fölisen bli orolig.

Köper man det på apoteket också ?

Jag letade efter det (eller har det ngt annat hemligt namn) men hittade bara microlax -

ja, finns på apoteket!

Klyx®
Ferring
Rektallösning

(Ofärgad, ej helt klar, lätt simmig vätska)

Klysma för engångsbruk

Receptfritt
Förmån Aktiva substanser
Natriumdokusat
Sorbitol
ATC-kod
A06AG10

Vi ger nu mera microlax i förebyggande syfte några timmar efter födslen.(är väl både på gott och ont)
Vi hade ett föl som inte fick ut allt det första bajset (becket) den hade svåra plågor av tarmvred som eskalerade under dygnet.Dag 2 fick vi avliva henne,mkt trist.

Köper man det på apoteket också ?

Jag letade efter det (eller har det ngt annat hemligt namn) men hittade bara microlax -

Du fick uppgifter av en annan här ser jag. :)
Rekomendation är det däremot att du kolla INNAN du behöver det.
Oftast en beställningsvara..

AM

nu är det väl kanske sent men såfort våra föl ställt sig upp börjat dia och komma till ro stoppar vi in enliten tvålbit i rumpoan för att få igång bajseriet, iår stoppade vi in en dagen efter då han var hård.
Vi har aldrig haft några problem och detta sättet har används av oss i 60år ialalfall (både av mamma och morfar)

Vad skönt att det löste sig :) !

Stoet jag hoppat de sista åren fick ett föl i slutet av april iår, och han hade samma problem. Framåt kvällen åkte vi ner till Helsingborg med honom eftersom ingen lavemang i världen hjälpte på honom, och efter många om och men visade det sig att han hade en missbildning på tarmen och var tvungen att tas bort :cry: Verkligen jättetrist, framförallt för att han var så enromt grann och för att stoet var en så underbar mamma.

/S.

Matolja, parafinolja, undersökningsglidslem som gyn.vet brukar ha brukar fungera. Fyll en plastspruta 25-50ml och töm innehållet i ändtarmsöppningen. Vissa vet. och andra "hästgubbar" påstår att microlax och klyx kan ha motsatt effekt på utdrivningen av tarmbecket. Hemskt när det blir som med Jes föl. Min lilla tjej har full sprut på magen just nu, fölbrunsten

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
703
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 056
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 872
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Hovledsinflammation!!
Tillbaka