Föl som fötts med veka kotor

Cheval

Trådstartare
Har ett föl som föddes med veka kotor. Första dagen stötte bakkotorna i marken men det har nu blvit mycket bättre. Givetvis har jag tät kontakt med hovslagare men undrar ändå om någon har erfarenhet av detta. Mitt föl är nu 1 månad och som sagt mycket bättre men inte helt bra. Hur har förloppet varit på era föl som fötts med detta?
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Jag har inte hel koll på det där med föl, men fölen i vårat stall föddes med veka kotor o då fick dom gå med något stöd typ i en period, men sen har jag hört att det brukar rätta till sej själv ibland, för det är väl senorna som är för töjbara?

Men fölen o mitt stall fick på sej stöden på en gång.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Två av mina föl har fötts med riktigt ordentligt veka bakkotor. Jag har fått rådet att så mycket som möjligt låta dem röra sig på fast underlag.
Detta har hjälpt så pass mycket att båda två varit helt uppe på hovarna när de varit två veckor gamla...även om jag haft svårt att föreställa mig det när de föddes.

Rekommendationen jag har fått har varit att inte ens tänka på någon form av korrigering förrän efter ca 14 dagar då det händer otroligt mycket under den tiden.
Om mina inte skulle ha rättat till sig inom den tiden hade min hovslagare fått hjälpa dem med plastskor.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Mitt sista föl föddes också med veka kotor fram,hovslagaren kom direkt dagen efter men bedömde att det skulle rätta till sej själv,vilket det också gjorde.Viktigt är dock det hårda underlaget som de innan sa.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Han är helt uppe på hovarna men han är ändå fortfarande lite vek. Han går nu på bete och det är ju relativt fast. Det märktes skillnad första dagen bara han kom ut från den halmade boxen till en hage med riktigt fast underlag. Jag har inte oroat mig så mycket för det har gått åt rätt håll hela tiden men nu när han varit borta en vecka på betäckning hade det försämrats något. Tyckte nästan att det börjat bli bättre efter två dagar hemma.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Min kompis fick 2 st. föl förra året.
Den ena hade veka kotor o den andra var upprätad.

Hon gav då stona Steel Joint o bägge blev normala ganska fort.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Tack för tipset, jag har hört talas om det. Men är det inte bara till för hovar? Det kanske kan vara något ändå...
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Gick in på ders sida och läste om det och det är nog precis vad jag behöver. Har beställt en hink nu!
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Om det en sdn bra effekt på hovarna, så kan jag bara föreställa mig vad det gör för skelettet.

Är själv kvinna, rökare o närmar mig med stormsteg medelåldern :crazy: , med risk för urkalkat skelett o tar själv lite på filmjölken.
Har hört att även hovisar gör så.

Bägge hästarna har fått det i 5 år nu.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Jaså, det var kanske tur jag beställde då, eftersom även jag närmar mig den där åldern. Ska nog ta lite själv med...:)
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Namnet Steel Joint svarar för sig själv.

Min val. hade förr fötter som 2000- årigt pergament, som trådar- no more.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Kolla hur mkt du behöver ge.

Ger mina ca en ½ dl. per dag, då jag tycker att de kissar ut så mkt annars. De kissar i hink:d

Ett digivande sto behöver nog mer, när hon ska försörja 1 o en½ häst.

började med detta även för att den andra blev op. för lösa benbitar.

Fick en inte jättebra diagnos, men startade MSV B dressyr drygt ett år senare( efter en 7! mån. konv.). Var 4 ½ vid operationen.
 
Sv: Föl som fötts med veka kotor

Mitt föl hade veka kotor som rätade upp sig efter några veckor. Hon har dock medfödda låga trakter men det kommer med åren genom korrekt verkning och skoning att bli bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 058
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 274
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp