Föl, sned bak.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linda_04
  • Startdatum Startdatum
L

linda_04

Fick ett stoföl i förrgår, tyvärr är hon sned bak i från höften, och veka kotor bak.
rätar dom upp sej själva?

Sv: Föl, sned bak.

Fick ett stoföl i förrgår, tyvärr är hon sned bak i från höften, och veka kotor bak.
rätar dom upp sej själva?

jo dom flesta gör det. kan ta 2 veckor innan dom blir lite rakare. men det är bara att hålla koll på h*n.
hoppas det går bra.

Så bra :)
Ja vi ska hålla koll på henne och hoppas med att hon blir helt okej :)

Det låter som ditt är vad som brukar kallas för vindsvept. Man kan säga att det ser ut som om fölet lutar mot en kraftig motvind med bakändan.
Om fölet kan stå, gå och resa sig själv så brukar det inte vara någon större fara. Bästa botmedlet är att det får vara ute mycket mycket och röra sig efter förmåga. Så senor, muskler och leder kan rätta till sig. Samma sak med de veka kotorna.
Det man ska vara observant på är om fölet går så mycket fel på benen att den får sår eller inte kan få ner hela hoven i marken att stödja på. Är det så kraftigt så behöver man hjälpa till att korrigera.
Att det händer beror på att fölet inte riktigt har fått plats inne i stoet utan legat lite snett och trångt.

Tänk bara på att det är lättast för en veterinär att rätta till fölets ben tidigt, sen är det nästan försent. man kan ju ta ut en veterinär och kolla vad de säger bara för att vara på den säkra sidan. Fölen är duktiga på att fixa de mästa med senor och muskler själva, men alla gör inte det.. lycka till!

Fast det får nog vara väldigt extremt snett och vint för att veterinären ska åtgärda det på ett såpass nyfött föl.

Knäet på bilden nedan ville veterinären inte göra något åt alls innan fölet var en månad gammalt:
xbent1.jpg

nu kapar jag tråden - förlåt
Ameo - vad för åtgärd behövdes på din fölis? Skena eller sko? hade du verkat hoven tidigare? Rätade den sig utan att bli intåad?

Veterinärerna ansåg att det var för mycket för både skena och sko, han opererades i stället och är idag helt rak i det benet och belastar hoven helt korrekt. (hans 7a på benen på treårstestet berodde på att han har lite korta kotor, benen kommenterades "i övrigt korrekt" - eller om de möjligen sa rättställd.)

Skena hade kanske räckt men dessa veterinärer ansåg att nackdelarna med skavsår och efterföljande överben inte övervägde fördelen med skena.

Senast ändrad:

Ser att du redan fått bra svar. Men även jag kan säga att mitt sto har fått 4 föl. De 3 sista gick hon dräktig 3-4 veckor över tiden. De var stora, gängliga, sneda och veka i kotorna. Alla 3 har rättat till sig snabbt och blivit korrekta! Har inte behövt veterinär, fast de minst sagt inte sett kloka ut :crazy: Så lycka till med den lille :laugh:

Jag hade en bäbbe som föddes för exakt 8 dagar sen han var oxå vek i kotorna och lite vinglig och sned i bak speciellt i haserna.
Han har nu nästan rätat upp sig helt fortfarande lite vek i kotorna och han kan båga ut med ena hasen då o då.
Han har hela tiden haft lätt att resa sig o att springa!!! så vi har inte gjort någonting.
Så ta det lugnt i ett par dagar och se hur det utvecklar sig!

Min 2 åring föddes med windswept, den första dagen fick hon ha hjälp att komma upp på benen, senare fick hon in tekniken själva hur hon skulle göra fast hon var windswept. Hennes kotor var veka, samt att ena bakbenet vreds konstigt.
Windswept försvann av sig själva efter hand, de veka kotorna sträks av att de får röra sig, dock fick jag ha ute min hovslagare (efter att han hade pratat med en som kan fölverkning för korrigering) för att hjälpa hon på traven med sit ena bakben.

Det är inget att orora sig över, fast fölen ser lite underliga ut. De har en fantaskisk förmåga att fixa till sig själva, men vid extrema fall kan de behöva hjälp.

Veterinärerna ansåg att det var för mycket för både skena och sko, han opererades i stället och är idag helt rak i det benet och belastar hoven helt korrekt. (hans 7a på benen på treårstestet berodde på att han har lite korta kotor, benen kommenterades "i övrigt korrekt" - eller om de möjligen sa rättställd.)

Skena hade kanske räckt men dessa veterinärer ansåg att nackdelarna med skavsår och efterföljande överben inte övervägde fördelen med skena.

Tack för svar!! Så detta är så gravt att han opererades... jag har en som ser lite likartad ut, kanske inte riktigt lika mycket, svårt att avgöra med de giraffben han har. På torsdag kommer hovis ut och ger råd.

Var får de överben efter skenan?
:P

det är så svårt med detta då alla ger olika råd. har en fölis på 1,5 vecka som är x-bent på ena fram. en vetrinär säger att jag ska avvakta och en säger att det ska korrigeras med skena snarast och när jag ringer djurskjukhus säger dem att jag ska avvakta 1 månad och ev operera därefter.... så länge det blir bättre och inte sämre så är det ingen fara inom 8 veckor... hmmm hur ska man göra, vem ska man lyssna på, man vill ju inte riskera att hon inte ska kunna användas i framtiden.

Jag tror iofs att en stödsko hade räckt på mitt föl, men veterinärerna fick bestämma den här gången.

Han kollades på kliniken först när han var 1 månad gammal och hade då inte rätat upp sig nämnvärt.

Jag har haft en X-bent, inte så kraftigt iof, hon rätade upp sig helt av sig självt.

karismafl2005011.jpg

Jag fick ett föl får några år sedan som var kraftigt X-bent. Om man jämför med de bilder som finns i tråden så är dessa fölen raka jämfört med min.
Men jag fick samma råd av alla, två veterinärer, en hovslagare och hingstens ägare. Det var att inte sätt skena för den gav mer besvär för fölet än den gjorde nytta utan istället se till så att fick vara ute så mycket som möjligt. Så från det att han var 48 timmar gammal var han ute dygent runt tills han blev 6 månader.
Först tyckte jag inte att det märktes någon skillnad på hans ben men när han var ca två månader och jag släppte ihop alla mina ston i samma flock. Så blev det lite spring, fölet blev något oren i sin gång och ungefär en vecka efter åt var han i det närmaste rak i sina ben:confused: i allafall om man jämför med hur han var innan.
Som vuxen fanns det ingen som kunde ana sig till hans beställ som föl.

ja, det är ett dilemma när den ena experten säger si och den andra så och så står man mitt imellan och vet inte vem man skall lita på...
jag har i alla fall hört (och läst) att kotorna är det bråttom med men att carpus kan vänta lite mer...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 976
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
Hästvård Mitt föl född i maj har veka bakkotor och tyvärr inte rätat upp sig tillräckligt. Rose-skon rekommenderades och dom har blivit...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 581
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V