Föl på svidigt sto?

sofia90

Trådstartare
Hej alla kloka bukare!

Jag har ett sto, som inte har det bästa humöret. Hon är inte sur på människor, är väldigt lugn när man håller på med henne och så. Men mot andra hästar kan hon vara ganska sur. Sparkar lätt och så.

Hur brukar sånt nedärvas till fölen?
Jag har inga direkta planer på att ta föl på henne, vore bara intressant att höra om ni har några erfarenheter om sånt! :)

Sv: Föl på svidigt sto?

Klart det kan nerärvas! Allt kan nerärvas, jag hade ett sto som var fruktansvärt bitchigt, men hoppade som en gud! Tog ett föl på henne och jajamen, ut kom en liten bitch;-)

Stoet präglar sin avkomma väldigt mycket så ja det är stor risk att det "nedärvs".

Personligen är jag supernoga med psyke när jag avlar och vill bara använda riktigt trevliga hästar i avel, särskilt stona. Sedan får man ju bedöma avvikelser från det från fall till fall. Men då ska det finnas många andra starka anledningar att avla anser jag.

I högsta grad kan det nedärvas. På jobbet har vi nu en 3-årig märr undan ett sto jag har tränat en gång i tiden, gudasnäll emot människor är mamman men absolut stenhård emot andra hästar, hon är boss och nåde om någon annan antyder på något annat och jävlar i mej fick jag se idag att ungen är precis likadant, dösnäll i hantering och körning men gick förbi med en hingst idag som brummade lite lätt i förbifarten och hon kastade sig runt och var redo att slåss :D

Beroende på vad man har för mål med aveln får man nog vara lite försiktig. Inom travet vill vi gärna ha hästar med lite jävlar anamma, bra tävlingshästar.

Okej, tack för era svar. Tycker att det är intressant att höra vad andra har för erfarenheter om detta. Vet att mamman till min häst också var väldigt svidig, så jag förstår att det kan gå i arv! :)
Man är ju lite kär i sin häst och tycker såklart att det hade varit kul med föl, men jag struntar nog i det med denna här. Har fullt upp med henne som det är :P :)

Det man ska tänka på är ju att det är stoet som uppfostrar fölet och lär det allt det ska kunna som vuxen sen... ofta fokuseras ju som bekant på hingsten och hans meriter, rörelser osv men många glömmer att verkligen titta på sitt sto.

Håller med.

Rent avelsmässigt om man bortser från det mentala är stolinjerna det absolut viktigaste för mig. MAREPOWER!

Jag har precis fått ett föl efter mitt sto som har lite temperament, inte skarp eller dum, men har ganska mycket
i skallen om man jämför med andra ponnyer. Fölungen är likadan, 12 dagar gammal. ;)

Jag har också ett sto med mycket humör som har fått fyra avkommor efter tre olika hingstar, avkommorna är idag mellan ett och sex år. Hingstfölen var enkla hela tiden, stofölen var besvärliga sina första månader.

Idag är ingen av avkommorna som sin mamma, ett tvåårigt sto visar tendenser till att vara lika bestämd som sin mamma men skulle aldrig sparkas. Det ettåriga stoet som var värst som föl är idag en mild och lite försiktig häst.

Liknande trådar

Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 840
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?