Föl med diarre

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Butterfly
  • Startdatum Startdatum
B

Butterfly

Hej!
Jag sköter ett föl och hans mamma och det är jättekul såklart:love:
Men jag e lite orolig fölet har diarre och har haft det ett tag nu. Är det normalt eller dåligt. Jag tycker inte det verkar så bra.:confused:
Jag vet inte om ägasren har avmaskat dom men jag tror inte det. Fölet är ca 1 månad. Jag är nybörjare på sånthär och är rädd för att säga vad jag tycker till ägaren utan att vara helt säker på att jag har rätt.
Så jag är verkligen väldigt tacksam om någon här på buke kan hjälpa mig!!!!!!!!!!!

Sv: Föl med diarre

Jag är absolut ingen expert men vad jag har hört är det vanligt att föl kan få földiarré. Jag har sett det själv. Dock var den hästen nån vecka gammal och inte en månad. Jag vet heller inte hur länge han hade det. Mitt förslag är att försöka tvätta bort så mkt som möjligt för det fräter ju på fölets hud och det är ju såklart inte skönt. Du kanske även ska ringa veterinären för att ta det säkra före det osäkra. Rådgivning per telefon kan väl inte kosta mer än ett vanligt lokalsamtal?

Hej
Jag skulle tro att stoet fått/haft fölbrunsten och då får föeln diareè.
Tvätta och håll rent och om det håller i sig - ring vetten.
Vettja ;)

Li

Hej
Jag skulle tro att stoet fått/haft fölbrunsten och då får föeln diareè.
Tvätta och håll rent och om det håller i sig - ring vetten.
Vettja ;)

Li

Fölbrunsten kommer mycket tidgare än så, fölet var ju en månad!!

Är fölet piggt och friskt i övrigt kan man nog ta det piano ett tag. Kan vara tex mammans mat som ändrats (bete?) eller så. Finns många naturliga orsaker.

Visar fölet tecken på trötthet och uttorkning. Kanske feber osv. Då skall man omgående rådgöra med veterinär. Föl är mycket känsliga och sånt här skall tas på allvar. Kan vara infektioner tex.

Men fölbrunst är det inte! Även om det är korrekt att föl ofta får diarre i samband med mammans första (renings-)brunst.

Variationen ligger ju mellan från 4 dagar efter fölning och upp till närmare 3 veckor efter fölning..

De flesta ston som kom till vårat stuteri för betäckning brunstade dock för fullt ca 3 veckor efter fölning.

Menar bara på att eftersom fölet haft diareé ett tag och nu är 4 veckor, så kan diareén mycket väl bero på fölbrunsten hos stoet.

Tycker dock att ts ska ta denna diskussion med hästens och fölets ägare och inte på ett forum..

Senast ändrad:

Då är det nog 30-dygnsbrunsten. Alla våra ston fölbrunstar veckan efter fölning och sedan påbörjas den andra brunsten någon gång runt 25 dygnet. Under bägge dessa brunster kan fölet bli löst i magen, iaf enligt mina erfarenheter.

Kan vara olika innebörd i själva ordet kanske, beroende på var i landet man bor också ;)

Jag tror precis som de flesta att det är diarré pga av brunst. Tvätta rent rumpan och torka och smörj gärna in huden med vaselin, idomin el. dyl så fräter inte bajset så hårt med en gång....

Sålänge fölet äter bra, är pigg och aktiv så brukar det vara ok. Men börjar den bli uttorkad och lite slö, då ska du ta ett snack med ägaren (om inte förr) och även veterinären. Uttorkning på föl kan gå ruskigt fort. Då kan dropp bli nödvändigt.
(Annat som är bra att få hejd på diarré är Diarsanyl, svindyr pasta men funkar bra. Kan köpas receptfritt men oftast så är det en beställningsvara på apoteket. Men detta är verkligen ett undantag om du skulle behöva sätta in pga av diarré vid brunst, då diarrén oftas klingar av då stoet gått ur brunsten.)

Gira :banana:

Mitt sto fick föl förra året. Fölet hade diarré i flera veckor ungefär i samma ålder som ditt föl. Hon var pigg och glad men det frätte ganska ordentligt i baken, så vi tvättade och smörjde. Till slut fick vi tips att ge morotspuré (barnmatsburkar) och då gick det över. Vet ej om det skulla ha gått över ändå eller om det var morotspurén.

*kl*
Fölbrunst är första brunsten efter fölning (ca 4-9 dygnen)! Då kan fölen få diarré och den bör man få hejd på i det snaraste!!! Jag undvek den fasen genom att avmaska stoet inom ett dygn efter fölning, det var tipset DÅ! Vid 4v el. 1 mån ålder ska inget föl ha diarré, så be ägaren att ringa en veterinär, det är mitt råd!

Bia

Slickar fölet på mammans saltsten? Då kan de bli dåliga i magen.
Sätt den isåfall så att fölet inte når den!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 127
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar