Föl i maj nu syns magen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 895
Sv: Föl i maj nu syns magen

min pärla är också beräknad till 13 april och hon är tvärtom -stor framifrån och lite mindre stor från sidan... men hennes uttryck säger att hon tycker hon är jäääättestoooor:p .
DSC00019.jpg

DSC00025.jpg

Så olika det kan bli;)
Förresten så kan du se hur mitt sto såg ut när hon inte var dräktig på min avatar...då ser man verkligen att hon är ju jättestor från sidan nu...:D

så här såg dansa ut en vecka innan betäckning... hm -undrar om de förväxlade hästarna på stationen:angel: .
Dansaptre-rs006_0001.jpg

Min ska ha 25 maj och kan inte påstå att det direkt syns, möjligtvis lite, lite rundare precis vid ljumsken men när hon ställer upp sig så syns det inte. Tyckte dock att hon blev lite flåsigare vid toppen av vår klätterbacke än vad hon brukar och att snärten i galoppen inte riktigt satt där den skulle. Men visst är man ändå lite orolig att det inte är något även om jag borde ha sett om hon kastat då hon är kollad på 116 dgr.

Ska bli hur spännande som helst det här! :)

Ganska exakt 3 månader kvar och det RÖR SIG och SPRATTLAR i magen:d . Fick en riktig "Hej, här är jag"-spark igår när jag kände, innan har man inte kunnat avgöra att det verkligen varit sparkar men nu var det en riktig buff. Börjar synas ordentligt på alla håll nu oxå. Man ser hur magen ökar i omfång för varje vecka. Leira är fortfarande superpigg att åka runt på men sista dagarna har sadeln börjat åka fram pga kulan på magen så nu blir det barbacka med ridgjord i fortsättningen.

När ökar ni förresten på fodret till era dräktiga ston? Har fått väldigt varierande uppgifter. Ger nu fri tillgång på torrhö i hagen och 3 kg hösilage/dag. Detta pga att hon blir helt kass i magen på fritt hösilage men näringsvärdet i hösilaget är bättre än i höet så hon får 1.5 kg morgon och kväll. Står också på Krafft Groov 125 samt tillskott på selen och kalk. Börjar väl bli dags att öka, har lagt på 1/4 kg senaste tiden mot innan eftersom magen började växa ordentligt. Hon är islänning, 10 år, 138 cm, normalvikt 340 kg.

Min är väldigt stor framifrån men det syns inte lika tydligt från sidorna. Eftersom hon inte är inriden eller jobbad särskilt mycket har hon knappt några muskler på bogen (och är ganska lätt i typen i övrigt). Hon ser helfestlig ut framifrån! Magen är verkligen klotrund och den hänger ingenting utan allt bara står rakt ut åt sidorna! Har verkligen hänt jättemycket senaste veckan!:)

Här finns bilder från nov samt jan på min, som då ska ha i slutet av maj. Ska försöka följa upp med nya bilder med jämna mellanrum och lägga in.

http://community.webshots.com/album/557522309XpcgGl

I tisdags kväll när jag tog in henna och började borst så tyckte jag att magen var ENORM men så satt jag upp och red ut och då var det lika alerta och rörliga tjej som vanligt.

Vaknade i morse av ett samtal från fodervärden till min ponny att det låg ett föl i boxen! Stoet är i toppkondition, var på hoppträning i torsdags och skulle tävla i morgon... stackarn... Nu är det mycket hästvana människor som har stor erfarenhet av dräktiga ston men hon har totalt lurat dom, inte visat ett enda tecken (+tjuvbetäckning). Den lilla är dock enormt pigg och jag är glad att dom båda mår bra även om det inte timar säsongen och planerna för mamman så bra.

Oj!
Men grattis iallafall till att alt gått bra och att du nu har 2 pigga och friska hästar! Skriv genast in detta på tråden "Årets föl", den ligger säkert lite bakåt för den är inte nålad ännu, du blir nog först där :D

kl

Min dam är rätt rund nu. Hon verkar blir stor fortare för varje dräktighet.

Hon är beräknad den 18 april och det sparkar t o m så att det syns. Sparkarna har kännts från månad 6.

Juvret har börjat förändras lite grann också. Hon gillar tydligen att vara ute i god tid.;)

Tror fortfarande INTE att det syns på stoet vid denna tidpunkt, det som syns är bra mat och god omvårdnad!:)

Bia

MMM, måste vara ngt allvarligt fel på vårt äldsta fölsto då:angel: ;)

Hon är minsann inte svår att se dräktighet på...varje år.
hon är nu inne på nionde dräktigheten och de fem sista har hon blivit stooor tidigt.

Hon är beräknad till 15 maj, men har en egenhet att gå över ca en vecka varje gång...

prlan07012532.jpg

detta är ändå taget i början av Januari iår...

Mitt sto ska ha den 27 maj. Detta blir hennes första föl. Hon är rundare än vanligt om magen, så jo det syns. Men hon e inte jättefet än...hehe!

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte ett sto för drygt fyra månader sedan. Hon hade då endast använts till avel de senaste fyra åren. Hon var lite tunn och...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 996
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Hej. är det många som har dräcktiga ston som gått över 90 dar?? Mitt sto har gått 106 dagar. Är det många som e beräknade att föla i...
Svar
7
· Visningar
991
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 013
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka