Föl i maj nu syns magen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 895
Sv: Föl i maj nu syns magen

Inte sjutton syntes det på mina ston förrän de sista 2½-2 månaderna, hur är ditt sto konstruerad??? Jag har haft hbl, ponnyer o araber i avel.
Faktiskt så trodde jag ibland att vissa INTE var dräktiga då det endast var 1 månad kvar.. men nog kom det föl.:)

Bia

Vad glad jag blev.

Läste några rader och fick panik.
Mitt sto ser inte ett dugg dräktig ut ännu. Hon är trind men då överfodrar jag inte och rider henne en del.
Har uträknad foderstat så tro inte att jag bantar henne nu.

Ska ta bilder imorgon så ska ni få se min stolta mamma.
Hon är riktigt pigg och glad och busade som bara den med mig i hagen i torsdags.

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att du blev glad.. ska bli kul att se bilder!:)
När ska hon föla?

Jag har ju några gamla bilder, så jag kan kanske bidra. Ett sto (1:a gångare) kommer jag ihåg var väldigt 'bredbukad' redan i slutet av månad 8, blev orolig för tvillingar där.. men det kom bara 1 föl gudskelov!

Bia

Hej. du får tro vad du vill......jo hon har alltid varit välmående:angel: men har alldrig sett ut så här...
hon e inte jätte stor men man kan ana att hon e dräcktig! (kanske ej om man vet det) har du kollat bilden eller sett hästen??
har du sett henne så vet du att hon är liten men vet du att hennes pappa e stor? och har avkommor på 170cm. hongsten har fått föl som e mellan 155.165? så hur kan du veta att det är ett "litet" föl?
Jag kan ej säga så mycket om hur stora de är vilken tid då detta är första gången men fler än jag tycker att man ser att hon e dräcktig.
ja,ja vi antar att du har rätt i så fall e hon nog full av gas då:D konstigt att vet ej nämnde det? han såg bara ett välmående föl??:angel:
mvh e

Ja, jag kollade bilden i galleriet.. hon ser jättefin ut. Du skrev "Mitt sto ser man värkligen att hon e dräcktig, allra hällst på ryggen den är rak(rund) är väldigt stor bakre delen av magen och fram en bit"
Det tyder på att hon lagt på sig hull, och bra är ju det inför kommande månader då fostret verkligen börjar växa!

Ett 45 kg föl är inte litet, och jag beräknade det endast från mödernet.. samt pappan till fölet. Mödernelinjen 'brukar' vara den starkaste genetiskt.. alltså även hingstens mödernelinje. Jag har själv fött upp ett antal avkommor arab/hbl, ingen blev större än 1.56!

Men man kan aldrig veta i förväg ändå, och har du tur så kan det poppa ut en storlek större!
Självklart håller jag tummarna för det..:)

Bia

Jag köpte en fyrååring i somras som jag började rida in lite smått, tyckte att hon hade varit så duktig så att hon förtjänade en rejäl vintervila! Efter ca 4 veckors vila tyckte jag att hon började bli lite mager pöver revbenen men något tjock och bukig. Drog ner lite på kraftfodret (hon hade gått på full foderstat under vilan, hon skulle ju sätta muskler) men började istället ge proteintillskott då jag misstänkte att bukigheten kom av proteinbrist. Eftersom det var väldigt halt ute när det var dags att sätta igång igen blev det en lite längre vila, 6 veckor... Tyckte att hon började fylla ut bra med proteinet men även bli större som baktill!! Sa till alla att min unghäst började bli så tjock och alla tyckte att även deras hästar hade blivit det, men nej, sa jag. Min är annorlunda tjock, hon är mer tjock baktill! Blev tvungen att ta ut veterinären och titta, och som jag misstänkte! HÄSTKRAKEN ÄR DRÄKTIG!
Så nu var det bara till att dra på med foder igen och börja planera för det är bara tre månader kvar! Fick veta detta i tisdags, så vi tror att vi ska ha i slutet av april, början och maj! Så, JA, visst har hon fått mage som syns!

mitt ena sto får alltid vätska i kroppen när hon är dräktig hela hon svullnar upp Får en kalas fin hals rejäl rumpa som efter fölningen minskar av....är detta vanligt bland hästar vet att människor kan ju svullna upp som ballonger!?

Mitt fullblodsto beräknas föla 8 maj, och visst syns det att hon är dräktig. Hon är väldigt smidig i kroppen i vanliga fall, men hon har ändrats i hela kroppen inkl humöret. Magen har börjat puta lite grann först nu....

Måste oxå få vara med, har 2 isisdamer som ska föla första veckan i maj. De är nyss blodprovade och allt framskrider som det ska med dräktigheterna för båda. Och nog börjar det märkas att nåt är på G!

Mitt 17åriga skimmelsto har alltid varit extremt smäcker och svår att få i riktigt bra hull. Hon har fyllt ut över ryggen nu så hon t.o.m. är bekväm att rida barbacka på:angel: . Har en ganska tydlig päronmage så virveln buktar ut och inte in som annars. Hon är normalt grinig att hantera men är nu riktigt lugn och gosig. Detta blir hennes 3e föl men det är 10 år sen sist. Verkar mycket tillfreds med livet:bump: som mest består av massor av mat och lätt motion.

Det andra är en fd tävlingshäst tillika förstföderska på 10 år. På henne kan man börja ana magen men vet man inte att hon är dräktig så reflekterar man inte över det. Tog faktiskt blodprov för att säkert veta att hon fortfarande var ok för ett tag sen. Det man kan se är att hon börjar tappa sin förut så slimmade midja och att hon pga all mat ihop med kraftigt minskad träning breddat sig över rygg och bak. Eftersom hon betäcktes pga en skada som gjorde henne oridbar ett långt tag är hon nu piggare än nånsin men har blivit tjurigare att hantera och grinigare mot andra hästar. Är ibland mer "hingstig" än vår avelshingst när någon annan häst kommer för nära:D

Mitt sto ska föla 10 maj. Har haft en tydlig mage i ca en månad, dessutom känner jag ordentliga sparkar! Ingen kan få det till gasbubblor eller liknande. Annars samma sak, tjurig att bortsta men står och tittar med vänd hals när jag står och gosar med magen.

Boxgrannen ska ha föl en månad senare men det syns inte så mkt på henne.

Är det ingen annan som känner sparkar?

Jag känner sparkar på mitt sto. Har känt sedan en månad tillbaka hon ska ha 12 april.

min ska ha i månadsskiftet april/maj.
Syns inget ännu honär i full gång. Men idag syntes det sa tränaren då hon ändrar muskulaturen men någon mage syns inte ännu. Humöret är det inget fel på en äkta ragata:smirk:
Maten är det lite si och så med får truga i henne det mesta för tillfället.

Oki:) om man skall gå efter mödralinjen så blir hon troligen enormt stor då hon e dräcktig snackade med hennes uppfödare som tagit bort hennes mor pg att hon vart enorm då hon väntade föl och det resulterat i påfrästning på frambenen.
Min häst e en kopia av sin mor det e bara färgen hon fått av sin far:D
Mvh e

Hej mitt sto blir riden dagligen och hon ser ut typ som din fast ryggen har blivit rakare(mindre manke) och den avslöjande knölen på mitten:angel:

Hej:)
för mig spelar det igentligen ingen roll hur stort fölet blir då jag ej väger så mycket och inte vill ha för stor häst men skulle vilja att den i alla fall blev 147-155 skulle vara tragiskt om det blev för liten då jag är rätt lång d-ponny går bra ej mindre:angel:

*kl*

Läser och läser, vi ska få vårt första föl någonsin i maj. Mitt sto är betäckt den 2 juni och konstaterad dräktig. Hon är en islandshäst, betäckt på island, och blodprovad sedan hon kom hem till oss. Det är sååååå spännande. Nu undrar jag hur ni som skriver datum räknar, är det exakt 11 månader ni räknar med?

Jag tycker allt att hon börjar bli lite rundare nedtill på magen, men jag vet inte. Har ju ökat på hennes foderstat en del, så det kan ju också vara det som syns.

OA

jag känner också sparkar -rejäla sådana! min är ber till 13/4.
börjar bli spännande nu:) .
vi promenerar "bara" nu (vilket matte tycker är urtråkigt) då dansa rör sig ganska långsamt och blir flåsig fort nu. trodde inte hon skulle bli tung så fort som hon blivit... men hon lever sig in i sin dräktighet till 100%:p .

Visst är det spännande!!!!!!!!!!!

Kl*

Vad olika det kan vara. när min häst skulle ha föl så syntes det först på henne när fölet hade vänt i magen på henne. folk frågad tom om hon värkligen skulle ha föl.

Kram

Liknande trådar

Foder & Strö Köpte ett sto för drygt fyra månader sedan. Hon hade då endast använts till avel de senaste fyra åren. Hon var lite tunn och...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 996
Senast: supercassie
·
  • Låst
Avel Hej. är det många som har dräcktiga ston som gått över 90 dar?? Mitt sto har gått 106 dagar. Är det många som e beräknade att föla i...
Svar
7
· Visningar
991
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 013
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?