Föl födda 2010

Sv: Föl födda 2010

9mars030.jpg

9mars022.jpg

9mars015.jpg

Mamman är arab ue. Multichampionhingsten Kaiser och pappan quartern Cash N Smart.

Fattar inte hur fort tiden går.
Kort från idag 12 1/2 dagar gammal.
16mars003.jpg

16mars005.jpg

Vilken liten goding. Gillade hennes minspel på filmen där ni hanterar henne. Hon ser fundersam ut men ändå cool. Gulligt!

Nu väntar jag på er andra bukefölisar,kan inte era märrar ploppa ut dom snart så jag får lite sällskap här i föltråden?

Sandy är ikväll tre veckor gammal och har de senaste dagarna förträngt hur man blir ledd i grimmskaft utanför hagen. I hagen inga problem. Första täcket urvuxet och shettisfölgrimman utspänd på sista hålet. Hagarna är inga roliga nu. Nedtrampat bajs,vatten med snö och ispariter. urk.
16mars129.jpg

16mars130.jpg

16mars139.jpg

16mars126.jpg

Va har du haft för storlek på ditt föltäcke? Jag va tvungen att beställa täcke då min märr ska ha föl, typ i helgen kanske?, men hon är beräknad till 10:e april. Men då hon fyllt i juvret så mycket så tror jag fölis kommer senast söndag... Jag har ett föltäcke i stl 60 cm och ett i 80-100 cm.... Jag har inte behövt ha täcke så många gånger förut men nu är det så mycket snö här i Roslagen att jag hellre har ett täcke på än låter dom stå inne så mycket.

Fast mig veterligt har föl inga behov alls av täcke, de är skapta för att klara alla väder......

Skulle aldrig komma på tanken att sätta täcke på ett föl då risken att de ska skada sig är större än att de ska bli sjuka av vädret!

Min har täcke ytterst få gånger. Hon har haft det när det varit -24 grader och snöigt, när det regnar mkt eller när det blåser. Hon fryser så hon skakar då,annars är jag inget fan av att täcka små.Hålls under uppsikt hela tiden, skönt med egen gård =)
Sandy hade först ett hundtäcke stl 50-55 som var lite stort vid födseln men vid 2 1/2 veckas ålder så gick den inte om någonstans. Nu vid 3 vid tre veckors ålder ett hundtäcke stl 70 som sitter perfekt runt mage och bog men fick klippa av det 10cm på längen.

Sista dagarna går det inte leda henne över huvudtaget. Hon står och ser ut som en åsna. Så nu är det bara att lägga repet runt rumpen igen. Går inte ens att leda ut henne från boxen *suck* Denna vecka är hon inte tränad eller värst hanterad alls. Dax att ta upp det igen kanske.

Idag håller vi på att kolla staketet i vinterhagen och ränsar och bygger en miniligghall för jag har fått jobb och från måndag måste Sandy vara ute mellan 5.30-16.30. Hon är nu ute max 3 timmat åt gången. Hon kommer inte ha täcke på sej då.

Jag är inte heller nåt stort fan av täcke till föl men iår måste jag tänka om lite pga all snö vi har... Jag kommer att ha sto och föl på volten då det är så mycket snö i de andra hagarna så de två understa trådarna är täckta med snö. Och på volten är det massor med vatten då snön smälter här just nu....
Jag bor ju 5 km från stallet så jag tänkte inte ha dom ute mer än ett par timmar per gång utan ta ut dom flera gånger istället. Men sen när jag börjar jobba så hoppas jag att jag kan ha sto och föl med Tjejens två andra avkommor som är 2 och 3 år( dom har gått ihop hela tiden sen föl) så det ska nog inte va nåt problem.
Återkommer då h*n har kommit!

Nu kan jag göra sällskap i tråden!
Inatt föddes ett välskapt litet stoföl efter Play Upon A Star av mamma Bellis!!
Allt har gått som en dans och tjejen äter och gör sina behov efter alla konstens regler:love:
Lite bilder på underverket!
24669_1406328283890_1402890454_31125863_3347846_n.jpg

24669_1406328243889_1402890454_31125862_4189861_n.jpg

24669_1406328323891_1402890454_31125864_3418806_n.jpg

:love::banana:

GRATTIS!!!! Vilken skönhet!:love:

Här vakas det, verkar vara på G men Damen ser mest förvånad ut över mina nattliga besök.....

Tack!! Hon e väldigt söt det lilla livet:love: Vi missade hela alltet.. Kollade Bellis sent som attan igår kväll, men mjölken va lika gul/genomskinlig och inga vaxproppar eller nåt. Jag har varit misstänksam eftersom hon inte har velat vara ute och sett fundersam ut. Men jag trodde det skulle ta 1dygn till, minst. Hon va beräknad till 8april.

Men i morse stod liten där och snuttade glatt på mamma, torr och fin:love:

åh en söt liten bläsisbebis till!:love:
Ska det behållas eller säljas? min Sandy är en Keeper! Dock så har jag psykbryt på att hitta ett namn åt henne.

Liknande trådar

Avel Jag gör ett försök för att se om det möjligtvis finns någon annan som har erfarenhet av detta. Ett litet frieser hingstföl föddes idag...
2
Svar
28
· Visningar
7 496
Senast: palle
·
Avel Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Michis
·
Gnägg Vet inte om det redan finns en sådan här tråd. Isf får moderator ta bort denna. Tänkte att det kunde vara roligt att höra om era...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 978
Senast: book
·
Avel en liten fundering, har nu ett föl på ca 9 månader ja han föddes ngr veckor innan årsskiftet, han är en renrasig fjording. men han...
Svar
3
· Visningar
2 061
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka