Din häst är försäkrad?Vi har haft en lindrig sparkskada som slutade på klinik, det är stallägarens sto (som är skodd och broddad) som är skyldig gissar jag men kan också vara nyblivna tvååringen, honom bestämmer Doris över dock så jag tvivlar. Har dock inte kommit med några krav på ersättning från henne för det känns liksom fel? Det var iallafall ingen fraktur och inga bakterier i leden tack gud. Är rätt utled på 4-årsstoet som jag misstänker är skurken för den är sjukt oberäknelig, känns alltid som det är med livet som insats man är på lösdriften och fixar. Såklart inte hästens fel att hon är som hon är, ingen har lärt henne att man inte kan gå rakt över folk. Har förmodligen plats på en lösdrift 2 km bort från mars, håll tumme för oss! Vill ha henne i samma hage som den där hästen så lite som möjligt.
Jag har haft allvarliga sårskador och fått avliva hästar pga skador direkt relaterade till broddsparkar men det känns som priset man betalar - risken - för att ge hästarna ett bra liv. Sen är det upp till oss att skapa förutsättningar och bra grupper för att minimera skaderisken.
Skulle aldrig fråga om ersättning om ägaren inte varit direkt oaktsam och går hästarna tillsammans i hagen har jag valt att acceptera risken med skador.