Nu är ni mina domare. Såhär har jag resonerat med mig själv i helgen.
Bakgrund: Calle har skadat hoven. Oklart när boxvila är över. Han ska också bedömas för ev operation av bockhov. Han är ej avvand, 8 månader. Stoet låter han dia fortfarande så hon har inte ”tröttnat”. Står på lösdrift med andra hingstar, de ska snart vänjas av o flytta till annan lösdrift som är väldigt kuperad. Ägaren tror inte Calle kan gå där just nu ändå. O ha han på boxvila där är slöseri med pengar..
Plan: Ta hem mamman o Calle. Till ett stall där det just då bara finns de två (lite trist kanske). Där finns det stor box men också vanliga boxar. Hagar finns men är mindre och platta. Men kanske det är bra för honom när han får gå ut igen.
Ta ut min veterinär och hovslagare som jag litar på och hon får bedöma både ev bockhov o hovskadan. Hon jobbar med föl (också).
När Calle får gå ut igen får han gå med sin mamma. Kastrering kanske kan ske i vår, vet ej. Förhoppningsvis är allt fixat till tidig sommar och då har jag förhoppningsvis fixat sommarbete med kompisar i hans ålder alt skickar honom på bete där det sen finns en lösdrift?
Rädslor: Han går bara med sin mamma, kan han göra henne dräktig? Inga kompisar men är det boxvila osv så kvittar det?