Status
Stängd för vidare inlägg.
Min gråa lilla älgkalv! Mötte honom till sådär 114 cm.
Jag tror han blir stor ;)!
Så skönt att ha dom ute dagtid !
Men vad svårt att komma på namn..

Bifogade filer

• 075F4804-F1C8-48C5-940F-C3E479B2845D.webp
    075F4804-F1C8-48C5-940F-C3E479B2845D.webp
    236,9 KB · Visningar: 194
@domesticus jag bor utanför Vetlanda, Jönköpings län.😃

Mätte Nopreza igår igen, nu var hon 112 cm, alltså växt ca 7 cm på 1v.
Vad räknar ni med att era föl väger vid 8 veckor, de som blir stor häst?

@domesticus jag bor utanför Vetlanda, Jönköpings län.😃

Mätte Nopreza igår igen, nu var hon 112 cm, alltså växt ca 7 cm på 1v.
Vad räknar ni med att era föl väger vid 8 veckor, de som blir stor häst?
500-550 kg som vuxen så skulle tippa på att Ella väger någonstans runt 120-150 kg snart.Får väl smygs dit måttbandet om det går 😅 Tror veterinären rekommenderade till Maggan förra året för 150 kg om jag inte minns helt fel men står i hennes Papper.

Någon av er som vet om det finns någon grupp på Facebook om föl födda -22?
Förutom den som bara är för SWB?
Har letat men inte hittat någon, är ju lite roligt att följa!😃

Arv och miljö? Sedan Calle var 1 vecka gammal har han vid mat (alltså hö osv, ej diande) skrapat med vänster fram. Hade jag inte haft honom sen födsel hade jag säkerligen sagt ”ovana, lärt sig av mamma!” Eller ”stress”.
Men Skorpan har aldrig skrapat vid mat, ingen annan häst heller som han kommit i kontakt med. Detta är hans eget påfund.

Sen stampar han när han är sur men det är annat 😁

Arv och miljö? Sedan Calle var 1 vecka gammal har han vid mat (alltså hö osv, ej diande) skrapat med vänster fram. Hade jag inte haft honom sen födsel hade jag säkerligen sagt ”ovana, lärt sig av mamma!” Eller ”stress”.
Men Skorpan har aldrig skrapat vid mat, ingen annan häst heller som han kommit i kontakt med. Detta är hans eget påfund.

Jag tycker det är rätt vanligt på föl/unghästar, det brukar gå över när dom blir äldre, på dom flesta iaf.

Jag fortsätter bomba med film på mitt busfrö. Ber om ursäkt för kameraarbetet, det är lite svårt att rida barbacka på mamman samtidigt som jag filmar. ;)

Leia lös

Vi har inte kunnat rida i fårhagen på ett par veckor, då stutarna gått där och betat. Så det var givet att vi skulle rida där idag, trots 30 grader varmt. Det är en inhägnad hage med lite småbackar, så Leia får träna lite mer balans än i hagen.

Jag fortsätter bomba med film på mitt busfrö. Ber om ursäkt för kameraarbetet, det är lite svårt att rida barbacka på mamman samtidigt som jag filmar. ;)

Leia lös

Vi har inte kunnat rida i fårhagen på ett par veckor, då stutarna gått där och betat. Så det var givet att vi skulle rida där idag, trots 30 grader varmt. Det är en inhägnad hage med lite småbackar, så Leia får träna lite mer balans än i hagen.
Så mysigt att rida med fölet fritt! 😍

En av våra stolinjer går detta väldigt starkt i arv inom, väldigt lustigt :p totalt 7 individer nu som alltid vispar med frambenet när de är otåliga (och de är lite av det otåliga slaget). Min teori är att det är ett visst sinnelag som tar till överslagshandlingar mer än andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama