Status
Stängd för vidare inlägg.
Märkts sista dagarna att Majsans juver blir mindre och mindre, hon är inte alls lika intresserad av att låta Maggan snutta på morgonen utan går iväg och börjar äta direkt. Det sköter avvänjningen bra själva, tror att de dröjer nog inte så länge innan Maggan får stå på egna ben 😅 Mamma mu gick in i månad 7 av sin dräktighet nyligen.

Maggan, ja hon slutar aldrig förvåna en. Idag är första gången hon fått gå först in, annars har hon gått bakom mamma så mamma fått varit draghjälp. Men idag knalla hon glatt själv med husse först 😅 Klok liten häst.
FB_IMG_1642200804719.webp

Har gjort en observation som jag gärna skulle vilja ha era teorier kring. Kaj har lite myror i brallan när man borstar, visiterar etc. Men han står oftast hyfsat still, så länge jag håller mig på den vänstra sidan. Flyttar jag mig över till höger sida börjar han genast trampa runt och flytta undan bakdelen. Flyttar jag mig då tillbaka till vänster sida slutar han. Vad kan detta bero på? Har tänkt att jag ska träna att leda honom från höger också så han vänjer sig vid att ha mig på den sidan också, men glömmer typ bort pga gammal vana 😛

Bifogade filer

• 6E04D2A4-31A0-4AF3-9124-956E60FE1EFC.webp
    6E04D2A4-31A0-4AF3-9124-956E60FE1EFC.webp
    495,6 KB · Visningar: 81
Har gjort en observation som jag gärna skulle vilja ha era teorier kring. Kaj har lite myror i brallan när man borstar, visiterar etc. Men han står oftast hyfsat still, så länge jag håller mig på den vänstra sidan. Flyttar jag mig över till höger sida börjar han genast trampa runt och flytta undan bakdelen. Flyttar jag mig då tillbaka till vänster sida slutar han. Vad kan detta bero på? Har tänkt att jag ska träna att leda honom från höger också så han vänjer sig vid att ha mig på den sidan också, men glömmer typ bort pga gammal vana 😛

Säkert som du säger att du kanske hållt dig mer på vänster sidan 😁
Ger sig säkert med tiden, brukar tänka på att försöka göra lika mkt på båda sidor osv

Säkert som du säger att du kanske hållt dig mer på vänster sidan 😁
Ger sig säkert med tiden, brukar tänka på att försöka göra lika mkt på båda sidor osv

Bansai har fått pälslösa fläckar. Först var det på bringan och jag tänkte att han kanske hade fått lite nafs av mamma. Men nu upptäckte jag även bakom frambenet och på båda sidor av munnen typ. Jag ska ringa min veterinär på måndag men är det nån som känner igen det här?

Han har börjat fälla mycket och kliar sig ganska mycket.

Bansai har fått pälslösa fläckar. Först var det på bringan och jag tänkte att han kanske hade fått lite nafs av mamma. Men nu upptäckte jag även bakom frambenet och på båda sidor av munnen typ. Jag ska ringa min veterinär på måndag men är det nån som känner igen det här?

Ringorm eller pälsätare?

Tänker direkt pälsätare. Har vi haft på en åring dock islandshäst med väldigt mycket päls men iaf. Hon var helt fläckig innan vi fick bukt på de.

@Freazer @MayGrace Pälsätare kanske det skulle kunna vara.. Har aldrig haft så har noll koll. Ringorm funderade jag på men då borde väl fler, iaf mamma, också ha mtp att det är så smittsamt?
Inkubationstiden för ringorm är 14 dagar om jag inte minns fel så ja mamma kan också ha det. Men är det ringorm så bör han ha krustor. Tycker det syns ganska tydligt när det är ringorm iaf.

Har för mig att invärtes mask också kan göra att de kliar sig mycket på bringan/undersidan av halsen så de blir pälslösa. Skulle nog kunna vara runt munnen också, bakom frambenen vet jag dock inte riktigt...

Har för mig att invärtes mask också kan göra att de kliar sig mycket på bringan/undersidan av halsen så de blir pälslösa. Skulle nog kunna vara runt munnen också, bakom frambenen vet jag dock inte riktigt...
Ah det visste jag inte! Jag ser mest att han kliar på rumpan, ryggen och magen och tänkt att det beror på pälsfällningen. Där har han inga fläckar iaf. Det behöver ju inte hänga ihop heller, det kanske är pälsfällning och nåt annat. Ska kolla masken, det var ett tag sen han avmaskades nu ju

@Freazer @MayGrace Pälsätare kanske det skulle kunna vara.. Har aldrig haft så har noll koll. Ringorm funderade jag på men då borde väl fler, iaf mamma, också ha mtp att det är så smittsamt?
Ringorm har en speciell karaktär skulle jag säga. Jag har själv fått de två gånger av unghästar 😅 Syns tydligt när det är det. Huden blir som att se ut som en orms skinn ungefär. Kliar satan ja men som sagt man brukar se ganska omgående om det är ringorm.

Ringorm har en speciell karaktär skulle jag säga. Jag har själv fått de två gånger av unghästar 😅 Syns tydligt när det är det. Huden blir som att se ut som en orms skinn ungefär. Kliar satan ja men som sagt man brukar se ganska omgående om det är ringorm.
Jag tycker fläckarna är lite olika. Vid munnen ser det lite skorvigt ut men de andra är typ bara pälsfritt och slätt liksom..

Hade ringorm en sväng på våra 2019, vi hoppades på svamp eller annat, började som kala, lite oregelbundna fläckar på ovansidan av rygg, rumpa och bog/bringa och dök sedan upp mer på huvudet och andra ställen. Tydligen var just kala fläckar på bringa och huvud typiskt för ringorm enligt vet. Såhär såg de ut, fast inte lika illa och inga tydliga runda kalheter. Det började på en häst men inom ett par veckor började alla utveckla utslag. Sen dess provtar vi alltid när de får utslag eftersom det sitter i väggar och skit och kan övervintra.

Bifogade filer

• nedladdning.webp
    nedladdning.webp
    153,9 KB · Visningar: 61
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama