Tack för input!Det är ju lite olika vad man räknar som för- vs. nackdelar, men tidigt kastrerade valacker brukar bli lite högre mankhöjd samt smalare/lättare i kroppen. Vill man ha en lite maffigare hingstlook så är min erfarenhet dock att man måste vänta tills de är minst 3 år och gärna ännu äldre, vilket jag inte tycker är rimligt med mindre de ska användas till avel.
Om Harry varit kvar så skulle jag kastrerat honom nu, så jag inte behövde dela på flocken pga han blev könsmogen. Ju tidigare man gör det ju mindre är ingreppet, och jag tycker det är fint att de kan få lite stöd och tröst från sin mamma om det gör ont efteråt. För mig som rider fälttävlan är det dessutom inget problem med en "spetigare" häst. Har annars varit med om att ta flera vid 1-2 års ålder, och det brukar vara rätt så okomplicerat. Många väntar tills dom börjar bli hingstiga och det blir ett "problem", men jag ser inte helt poängen med det om dom ändå ska bli valacker. Dessutom viktigt att planera in det så det inte plötsligt blir akut och man måste kastrera sommartid med värme och insekter - en tjej jag känner höll på förlora sin häst pga infektion i kastraktionssåren.
Ang. tappat livsgnista så har jag absolut inte märkt det på min numera 7-åring som kastrerades som 5-åring, han har endast blivit mindre hingstig samt förlorat en del av sitt stora självförtroende som han hade som hingst.
Angående utseendet så bryr jag mig inte särskilt mycket, men precis som du rider jag fälttävlan så en maffig häst är inget jag behöver Jag har också förstått det som att det kan skilja lite på höjden beroende på när man kastrerar, min veterinär sa att det brukar handla om någon eller några cm så det kanske är viktigast på ponnyhingstar. Min kommer inte bli (för) stor oavsett tror jag.
Läskigt med komplikationer tycker jag, det är jag lite nojig över. Just att ingreppet är mindre ju tidigare man tar dom känns ju skönt.
Ang. livsgnistan tror jag inte han menar att dom blir deppiga direkt men kanske att det inte är samma glöd (kanske självförtroende?). Ska nog fråga mer exakt vad han menar.