Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju lite olika vad man räknar som för- vs. nackdelar, men tidigt kastrerade valacker brukar bli lite högre mankhöjd samt smalare/lättare i kroppen. Vill man ha en lite maffigare hingstlook så är min erfarenhet dock att man måste vänta tills de är minst 3 år och gärna ännu äldre, vilket jag inte tycker är rimligt med mindre de ska användas till avel.

Om Harry varit kvar så skulle jag kastrerat honom nu, så jag inte behövde dela på flocken pga han blev könsmogen. Ju tidigare man gör det ju mindre är ingreppet, och jag tycker det är fint att de kan få lite stöd och tröst från sin mamma om det gör ont efteråt. För mig som rider fälttävlan är det dessutom inget problem med en "spetigare" häst. Har annars varit med om att ta flera vid 1-2 års ålder, och det brukar vara rätt så okomplicerat. Många väntar tills dom börjar bli hingstiga och det blir ett "problem", men jag ser inte helt poängen med det om dom ändå ska bli valacker. Dessutom viktigt att planera in det så det inte plötsligt blir akut och man måste kastrera sommartid med värme och insekter - en tjej jag känner höll på förlora sin häst pga infektion i kastraktionssåren.

Ang. tappat livsgnista så har jag absolut inte märkt det på min numera 7-åring som kastrerades som 5-åring, han har endast blivit mindre hingstig samt förlorat en del av sitt stora självförtroende som han hade som hingst.
Tack för input!

Angående utseendet så bryr jag mig inte särskilt mycket, men precis som du rider jag fälttävlan så en maffig häst är inget jag behöver :D Jag har också förstått det som att det kan skilja lite på höjden beroende på när man kastrerar, min veterinär sa att det brukar handla om någon eller några cm så det kanske är viktigast på ponnyhingstar. Min kommer inte bli (för) stor oavsett tror jag.

Läskigt med komplikationer tycker jag, det är jag lite nojig över. Just att ingreppet är mindre ju tidigare man tar dom känns ju skönt.

Ang. livsgnistan tror jag inte han menar att dom blir deppiga direkt men kanske att det inte är samma glöd (kanske självförtroende?). Ska nog fråga mer exakt vad han menar.

IMG_20220111_162412301.webp

Inte lätt att ta kort på en busig 8 månaders 😅 Tror vi får öva lite på de där, men någonstans ska man ju börja sa Maggan 🐴

Det där med att dom blir större om man kastrerar tidigt, googlat runt lite utan resultat. Men finns det nå studier/forskning att läsa om det?
Vart nyfiken..

Känner man tydligt själv om båda kulorna är nere 🙄🤔
Min sparkar ju hej vilt när man tar där..

Det där med att dom blir större om man kastrerar tidigt, googlat runt lite utan resultat. Men finns det nå studier/forskning att läsa om det?
Vart nyfiken..

Jag har känt på min och inte kunnat avgöra om det var en eller två, har liksom ingen aning om hur det ska kännas 😆 men min stallägare fick känna och för honom var det tydligt att det bara var en så med lite erfarenhet av fölpungar är det säkert lätt 😁

Vart nyfiken..

Dom kan aldrig bli större än sin genetiska maxhöjd dvs att kastrerar man tidigt så är chansen/risken större att de når sin genetiska maxhöjd och ja man känner om kulorna är nere.

Hur tänker ni med hingstföl och kastrering?

Vid vilken ålder brukar ni kastrera och varför vid den åldern?

Jag har lite tankar om ”ju förr desto bättre” men vill gärna höra lite om för- och nackdelar. Bansai har börjat intressera sig så väldigt för det brunstiga ponnystoet i hagen bredvid.. 😬
Ska dom inte visas som hingst finns det ingen som helst anledning att hålla hingst anser jag. Folk som säger att dom vill deras hästar ska ha hingstkaraktär tycker jag är löjliga och sen gnäller ofta samma personer om hur brötiga deras hästar är🤷‍♀️
Iaf så är det onödigt att riskera att dom spränger staket/skadar sig när dom börjar bli intresserade/försöker klättra och det kan ske från en dag till en annan. Funderar du på att kastrera så hade jag gjort det nu direkt. Jag kastrerar när kulorna är nere och dom börjar bli lite styva i korken.

Ska dom inte visas som hingst finns det ingen som helst anledning att hålla hingst anser jag. Folk som säger att dom vill deras hästar ska ha hingstkaraktär tycker jag är löjliga och sen gnäller ofta samma personer om hur brötiga deras hästar är🤷‍♀️
Iaf så är det onödigt att riskera att dom spränger staket/skadar sig när dom börjar bli intresserade/försöker klättra och det kan ske från en dag till en annan. Funderar du på att kastrera så hade jag gjort det nu direkt. Jag kastrerar när kulorna är nere och dom börjar bli lite styva i korken.
Ja, jag lutar åt att det är bättre ju tidigare det går. Jag måste åtminstone vänta till andra kulan kommit ner. Vet inte alls hur länge det kan dröja..?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...h_pIJPFzwzWk_dJSxoADJ3S2to9xQSA7A&oe=61E44D7D

Då gör jag ett nytt försök att lägga in bild på mammuten jag hämtade hem i söndags. Förhoppningsvis är jag iaf i rätt tråd och härjar denna gång...🙈 Jag köpte ett welshföl i höstas som jag plockade hem i helgen. Samma uppfödare som den andra jag har men en annan linje, denna har Downland Jaguar på fädernet. Hon kommer bli kanonfin så småningom men den här perioden är väl inte den mest smickrande. Jag är lite osäker på färgen, men tror hon blir mörkfux när hon är klar.

Hon är måttligt hanterad.🤪 Det är helt klart en fördel när de är små, vi lyfte bokstavligen på henne på transporten. Det märks att det är en ponny för staketet respekteras inte, trots tre trådar och nästan 7000 volt så springer hon mellan hagarna som hon vill. Jag vill ha henne i karantänhage med 5-åringen i väntan på träckprov och avmaskning men det var bara att glömma. Hon börjar iallafall bli lättare att fånga nu så det blir nog häst av henne med, hon är inte direkt rädd av sig och har upptäckt tjusningen med morötter. Mentalt är denna "stabilare" än femåringen, som är mer som en sportponny i lynnet och med högt i blod. Denna är ponny ut i hovspetsarna och lär bjuda ungarna på en och annan åktur skulle jag tro.

Dom kan aldrig bli större än sin genetiska maxhöjd dvs att kastrerar man tidigt så är chansen/risken större att de når sin genetiska maxhöjd och ja man känner om kulorna är nere.

Ja det var det jag undrade lite över, om dom kan bli mkt större en förväntat bara pga kastrering.
Nu ska jag kastrera så fort det går oavsett då jag tycker det är onödigt att ha han som hingst. Men det är intressant, många påstår många olika saker men hingstkaraktär är absolut inget jag behöver, då tar jag hellre en eller två centimeter till i mankhöjd.

Ja det var det jag undrade lite över, om dom kan bli mkt större en förväntat bara pga kastrering.
Nu ska jag kastrera så fort det går oavsett då jag tycker det är onödigt att ha han som hingst. Men det är intressant, många påstår många olika saker men hingstkaraktär är absolut inget jag behöver, då tar jag hellre en eller två centimeter till i mankhöjd.

Det är ju väldigt svårt att säga exakt vad deras genetiska maxhöjd är men ska se om jag hittar studierna jag fick av min veterinär om det så kan du läsa själv om du vill.
Det är iaf inte som att dom blir 20’cm högre bara för att man kastrerar tidigt 😅

Nu är han hemma. Jag kommer aldrig göra så här mer, om jag inte måste. Så ledsamt att skilja föl från sin mamma till en ny flock som jagar den lille.

Efter tre, fyra dagar lade sig dock jagandet hos den som hade lägst rang innan, och nu är flocken mer harmonisk.

Här har han sin egen lilla hö-hög, men nu får han äta med de andra.

:heart
Visa bifogad fil 83423

Åh så fint det är med brun häst med stor snopp och stjärn.

Ang kastrering så tänkte jag föra en dialog med hon som har flocken Falki går i. Hon är van uppfödare och jag har ingen erfarenhet av ens en valack tidigare. Bara haft ston i princip. Nej förresten, köpte en 1 åring en gång som redan var kastrerad. Men han stod i flock, skickades på inridning och såldes sen. Så den hästen räknar jag knappt som min för även om jag ägde honom i 3 år kände jag aldrig honom.

271832927_7697309943627950_8547417577410232102_n.jpg
Den lilla rackaren börjar bli riktigt social. Morötter och godis i mängder har gått åt. Nu går alla tillsammans och hon har faktiskt inte rymt på flera dagar *peppar peppar*. Minsta ungen familjen dras till hagen som en magnet så fort vi vistas ute så det är ett himla passande där för att hon inte ska rymma ini hagen. Nästa vecka är de hos pappa så då hoppas jag kunna jobba lite mer med samtliga djur.

Mätte min lilla buse idag, som är 8 mån den 21/1
149-150 cm och är rejält hög bak men mätte inte där 😆

Varit i ridhuset ensamma och spanat runt lite idag.
Gör allt för en liten godis lilla mammuten 🥰

Visa bifogad fil 84077
Nästan 10 cm högre än min lillskit 😆
Modig att gå ensam till ridhuset!

Min har varit med mamma och lekt med ”löshoppning” idag. Jätteduktig!

Men jag måste verkligen passa mig så att han inte kryper upp i mitt knä. Jag ska försöka träna på att han måste ha lite distans. Visst, jättegosigt nu men inte när han väger 500 kg och tror att han ska leka med mig. Jag har inga problem att gränsa när han visar lektendenser mot mig men det här vardagliga är jag lite dålig på känner jag. Typ att han ska flytta undan när jag fodrar honom och så.

Nästan 10 cm högre än min lillskit 😆
Modig att gå ensam till ridhuset!

Min har varit med mamma och lekt med ”löshoppning” idag. Jätteduktig!

Men jag måste verkligen passa mig så att han inte kryper upp i mitt knä. Jag ska försöka träna på att han måste ha lite distans. Visst, jättegosigt nu men inte när han väger 500 kg och tror att han ska leka med mig. Jag har inga problem att gränsa när han visar lektendenser mot mig men det här vardagliga är jag lite dålig på känner jag. Typ att han ska flytta undan när jag fodrar honom och så.

Ja han är modig och nyfiken och gör allt för lite godis.
Än så länge 😆

Kände idag att jag måste vara lite noga också med respektera avstånd, men han är otroligt känslig på så vis, morrar man lite på han så backar/slutar han direkt.

Hur går det med avvänjningen?

Ja han är modig och nyfiken och gör allt för lite godis.
Än så länge 😆

Kände idag att jag måste vara lite noga också med respektera avstånd, men han är otroligt känslig på så vis, morrar man lite på han så backar/slutar han direkt.

Hur går det med avvänjningen?
Vad skönt att han är så känslig!

Det går bra! Men långsamt! Dom står isär 12 h nu och juvret är såklart fullt på morgonen men helt okej. Ska försöka utöka några timmar till innan han får flytta..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama