Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt lilla lurv växer och frodas, är väldigt förtjust i henne jag med. Håller med om att det är svårt att sälja! Men min plan är att försöka behålla henne, första avkomman efter första uppfödningen är lika speciell 😅

Strax över 6 månader nu och snart går shettisgrimman inte på längre 🥰

Visa bifogad fil 83657
Fürst Sinclair S - Rosevelt - Ragazzo
Så himla fin!😍

Vad stor och så fin i kroppen och ser knappt ut att ha vinterpäls , ser så vuxen/jämn ut jämfört med min som ser ut som 4 olika hästar blandat med mammut 😆😆
Jättefin ❤
Jag tyckte Hertha var jättesnygg som litet föl. Speciellt när hon var runt en månad o lite till. Sen har hon gått igenom perioder när jag funderat på om hon eventuellt har en åsnepappa eller islänning eller vad..🤷🏼‍♀️😳 😂Men i torsdags så tänkte jag att det blir nog bra i slutänden.❤️Får se nästa gång vi hälsar på hur hon ser ut..🙈😄

Maggan är inte vacker just nu, jag menar bakhög, lurvig som en mammut och ja allmänt oproportionerlig pga av att hon växer. Återkom till 1 års betet då brukar de ha rätat ut sig för våra varmblod om hon inte är som sin Mamma som bara var fyra långa ben och en smal hals 🤪😂

Vad stor och så fin i kroppen och ser knappt ut att ha vinterpäls , ser så vuxen/jämn ut jämfört med min som ser ut som 4 olika hästar blandat med mammut 😆😆
Jättefin ❤

Jag tyckte Hertha var jättesnygg som litet föl. Speciellt när hon var runt en månad o lite till. Sen har hon gått igenom perioder när jag funderat på om hon eventuellt har en åsnepappa eller islänning eller vad..🤷🏼‍♀️😳 😂Men i torsdags så tänkte jag att det blir nog bra i slutänden.❤️Får se nästa gång vi hälsar på hur hon ser ut..🙈😄

Min har också haft en sån period nu, jag har precis börjat tycka att hon är lite snygg igen 😅 Och tro mig, det är massor av päls! Hon går på lösdrift och har päls därefter, men på bilden har hon varit ute i regnet så den är blöt och nedtyngd.
Gäller att fota vid rätt tillfälle 😁

95F0745D-7667-4071-A840-A856652ECF9E.webp

Min har också haft en sån period nu, jag har precis börjat tycka att hon är lite snygg igen 😅 Och tro mig, det är massor av päls! Hon går på lösdrift och har päls därefter, men på bilden har hon varit ute i regnet så den är blöt och nedtyngd.
Gäller att fota vid rätt tillfälle 😁

Visa bifogad fil 83726
När Bansai kom in blöt häromdagen blev jag chockad över hur ädel och lätt han är i typen 😂 jag hade glömt. Med sin päls ser han oftast ut som ett ponnyföl eller islänning!

Nu verkar faran vara över för juverinflammation, i dag var juvret bara hälften så stort som i går. :heart Skönt! Trodde nästan det andra fölet hade varit där och diat, men det verkar inte så. Gick en promenad + linade lite i förmiddag, men de har även börjat röra mera på sig i hagen igen, så tror inte jag behöver motionera extra imorgon om det fortsätter så.

Nu verkar faran vara över för juverinflammation, i dag var juvret bara hälften så stort som i går. :heart Skönt! Trodde nästan det andra fölet hade varit där och diat, men det verkar inte så. Gick en promenad + linade lite i förmiddag, men de har även börjat röra mera på sig i hagen igen, så tror inte jag behöver motionera extra imorgon om det fortsätter så.
Åh vad skönt för er!

Tror förresten jag glömt skriva i denna tråd att jag bestämt mig för att behålla Arielle. :love: Hon är så fantastiskt fin och cool, tror hon kommer bli minst lika fin i både dressyren och hoppningen som sin bror som jag rider nu, och bättre än sin syster. Så jag säljer nog storasyster som blir 3 i år istället, borde oavsett vara enklare att sälja en häst som är äldre och dessutom inriden.

Slänger med en bild på lilla lurvet som just nu ser ännu mera ut som en nallebjörn.

Snapchat-1843165099.webp

Hur tänker ni med hingstföl och kastrering?

Vid vilken ålder brukar ni kastrera och varför vid den åldern?

Jag har lite tankar om ”ju förr desto bättre” men vill gärna höra lite om för- och nackdelar. Bansai har börjat intressera sig så väldigt för det brunstiga ponnystoet i hagen bredvid.. 😬

Jag har lite tankar om ”ju förr desto bättre” men vill gärna höra lite om för- och nackdelar. Bansai har börjat intressera sig så väldigt för det brunstiga ponnystoet i hagen bredvid.. 😬

Är i precis samma tankar, och liggande/sövd fundering?

Jag kommer kastrera så tidigt som möjligt tror jag, gärna innan sommaren trots att det bara finns valackar/hingst där han är.
Han ska inte visas som hingst så ser ingen anledning att inte kastrera.
Bad vet känna om kulorna var nere, men det gilla han inte och betedde sig illa åt så hon kunde inte känna :/

Är i precis samma tankar, och liggande/sövd fundering?

Jag kommer kastrera så tidigt som möjligt tror jag, gärna innan sommaren trots att det bara finns valackar/hingst där han är.
Han ska inte visas som hingst så ser ingen anledning att inte kastrera.
Bad vet känna om kulorna var nere, men det gilla han inte och betedde sig illa åt så hon kunde inte känna :/
Min veterinär tycker också ju tidigare desto bättre. Bansai har bara en kula nere så oklart hur länge det dröjer. Jag tänker att det blir stående hemma men måste forska lite mer i det först innan jag bestämmer.

Jag tänkte iaf i vår eller i höst. Vill såklart att vädret ska vara fördelaktigt men funderade på hur det påverkar honom i sommar ifall han skulle vara kastrerad men gå med en annan unghingst… 🧐 Alltså om det finns någon nackdel med att ha två jämngamla ihop där den ena är kastrerad och den andra inte?

Nu har vi ju mest haft turen eller oturen om man ser de så att få ston men sist vi fick en hingst så gick han först på bete som 1 åring med andra hingstar. Han kastrerades hemma ståendes sista veckorna av betet i september. Men egentligen tyckte vi nog de var för tidigt och kastrera honom redan som 1 åring men de var illa tvunget när han skulle hem med 4 ston.

Nu har vi ju mest haft turen eller oturen om man ser de så att få ston men sist vi fick en hingst så gick han först på bete som 1 åring med andra hingstar. Han kastrerades hemma ståendes sista veckorna av betet i september. Men egentligen tyckte vi nog de var för tidigt och kastrera honom redan som 1 åring men de var illa tvunget när han skulle hem med 4 ston.
Varför tycker du att det är för tidigt att kastrera som typ 1-åring?

Varför tycker du att det är för tidigt att kastrera som typ 1,5-åring?
För att vi vill att de ska hinna växa på sig lite både psykiskt och fysiskt, där kastrerar vi sällan före våren som 2 åringar tidigast om det ska bli vallackar,iaf när de gäller våra varmblodiga travhästar 😅 Men de här fallet var de en islandshäst med ett riktigt otrevligt beteende som hingst. Han slog efter folk med frambenen och försökte klättra både på andra hästar och människor redan som 1 åring. Slogs gjorde han med det två andra hingstarna han gick med trots att han var minst 😅Lugna sig direkt när han blev kastrerad och är idag så snäll att vilket barn som helst kan greja och rida på honom.

Så i hans fall blev de bra ändå till slut och vi hade ju som sagt bara ston hemma så för att han skulle få kompisar i hagen fick han snällt bli vallack tidigt.

För att vi vill att de ska hinna växa på sig lite både psykiskt och fysiskt, där kastrerar vi sällan före våren som 2 åringar tidigast om det ska bli vallackar,iaf när de gäller våra varmblodiga travhästar 😅 Men de här fallet var de en islandshäst med ett riktigt otrevligt beteende som hingst. Han slog efter folk med frambenen och försökte klättra både på andra hästar och människor redan som 1 åring. Slogs gjorde han med det två andra hingstarna han gick med trots att han var minst 😅Lugna sig direkt när han blev kastrerad och är idag så snäll att vilket barn som helst kan greja och rida på honom.

Så i hans fall blev de bra ändå till slut och vi hade ju som sagt bara ston hemma så för att han skulle få kompisar i hagen fick han snällt bli vallack tidigt.
Det är nyttigt att höra olika erfarenheter! Min ”uppfödningsmentor” tycker att det finns risk att de tappar lite livsgnista om de är hingstar för länge och sen kastreras. Han tycker att det är en fördel både mentalt och fysiskt att göra ingreppet så tidigt som möjligt. Det tycker min veterinär också men känner att jag vill bolla lite mer med honom om just varför samt för-och nackdelar.

Det är nyttigt att höra olika erfarenheter! Min ”uppfödningsmentor” tycker att det finns risk att de tappar lite livsgnista om de är hingstar för länge och sen kastreras. Han tycker att det är en fördel både mentalt och fysiskt att göra ingreppet så tidigt som möjligt. Det tycker min veterinär också men känner att jag vill bolla lite mer med honom om just varför samt för-och nackdelar.
Varit med och kastrerat hästar som varit så gamla som 8 år utan problem. Blev en väldigt trevlig häst efter kulorna försvann och tävlade på ända tills han föll för ålders strecket som 12 åring. Där blev det akut kastrering efter han levde rövare i vagn.

Även träffat en gammal avelshingst som blev kastrerad så sent som 15 åring. Levde ett bra liv i många år efter de.

Det viktigaste är att man gör de som känns rätt för en själv och vilken typ av liv man kan erbjuda dem spelar också in.

Kompisen till min blev ju superhingstig tidigt och försökte betäcka mitt sto (mamman) redan vid ca 5 månaders ålder... Men han hade kulorna nere bara ett par veckor efter födseln (vet inte om det spelar in). Han kastrerades iallafall vid 6 mån. Väldigt glad för det, mycket lugnare och trevligare, han mår bättre själv med nu när det inte är en massa hormoner i huvudet.

Det är ju lite olika vad man räknar som för- vs. nackdelar, men tidigt kastrerade valacker brukar bli lite högre mankhöjd samt smalare/lättare i kroppen. Vill man ha en lite maffigare hingstlook så är min erfarenhet dock att man måste vänta tills de är minst 3 år och gärna ännu äldre, vilket jag inte tycker är rimligt med mindre de ska användas till avel.

Om Harry varit kvar så skulle jag kastrerat honom nu, så jag inte behövde dela på flocken pga han blev könsmogen. Ju tidigare man gör det ju mindre är ingreppet, och jag tycker det är fint att de kan få lite stöd och tröst från sin mamma om det gör ont efteråt. För mig som rider fälttävlan är det dessutom inget problem med en "spetigare" häst. Har annars varit med om att ta flera vid 1-2 års ålder, och det brukar vara rätt så okomplicerat. Många väntar tills dom börjar bli hingstiga och det blir ett "problem", men jag ser inte helt poängen med det om dom ändå ska bli valacker. Dessutom viktigt att planera in det så det inte plötsligt blir akut och man måste kastrera sommartid med värme och insekter - en tjej jag känner höll på förlora sin häst pga infektion i kastraktionssåren.

Ang. tappat livsgnista så har jag absolut inte märkt det på min numera 7-åring som kastrerades som 5-åring, han har endast blivit mindre hingstig samt förlorat en del av sitt stora självförtroende som han hade som hingst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama