Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade ringorm en sväng på våra 2019, vi hoppades på svamp eller annat, började som kala, lite oregelbundna fläckar på ovansidan av rygg, rumpa och bog/bringa och dök sedan upp mer på huvudet och andra ställen. Tydligen var just kala fläckar på bringa och huvud typiskt för ringorm enligt vet. Såhär såg de ut, fast inte lika illa och inga tydliga runda kalheter. Det började på en häst men inom ett par veckor började alla utveckla utslag. Sen dess provtar vi alltid när de får utslag eftersom det sitter i väggar och skit och kan övervintra.
Usch vad trist att du fick det, verkar ju vara ett helvete att bli av med? Sanerade ni stallet också?

Jag har lyst med pannlampa och grävt i pälsen men inte sett nåt som rört sig iaf 😬
Upptäckte en ny fläck vid virveln. Stallägaren kollade också och trodde inte på ringorm, men oavsett blir det ett snack med veterinären på måndag så får han besluta hur vi går vidare!

Bifogade filer

• A8BAAE4A-BC97-4894-965A-1958E7D6095D.webp
    A8BAAE4A-BC97-4894-965A-1958E7D6095D.webp
    216 KB · Visningar: 106
Usch vad trist att du fick det, verkar ju vara ett helvete att bli av med? Sanerade ni stallet också?

Jag har lyst med pannlampa och grävt i pälsen men inte sett nåt som rört sig iaf 😬
Upptäckte en ny fläck vid virveln. Stallägaren kollade också och trodde inte på ringorm, men oavsett blir det ett snack med veterinären på måndag så får han besluta hur vi går vidare!

Yes vi sanerade stallet, allt i det, alla kläder, all utrustning, alla andra utrymmen vi rört oss i med stall kläder och hästarna tvättade med specialmedel I tre omgångar med några dagars mellanrum.

Jättesvårt att se med så lång päls på bild, hoppas vet kan ge ett säkert utlåtande. Vi hade en till ringorm-scare 2020 med liknande utslag, men då visade provet negativt, så jag tycker i alla fall det är lurigt att se. Fick något med ett begagnat täcke en gång också, men så räckte det med ett par tvättar med Hexocil så dök det aldrig upp igen 😒

Yes vi sanerade stallet, allt i det, alla kläder, all utrustning, alla andra utrymmen vi rört oss i med stall kläder och hästarna tvättade med specialmedel I tre omgångar med några dagars mellanrum.

Jättesvårt att se med så lång päls på bild, hoppas vet kan ge ett säkert utlåtande. Vi hade en till ringorm-scare 2020 med liknande utslag, men då visade provet negativt, så jag tycker i alla fall det är lurigt att se. Fick något med ett begagnat täcke en gång också, men så räckte det med ett par tvättar med Hexocil så dök det aldrig upp igen 😒
Usch vilket elände! Det vore skönt om det var något som inte behöver behandlas med dusch men är det så så är det..

Nu har Nemo flyttat 🐴. Fick besked att köparna kunde hämta Nemo och kompisen (som har vuxit upp med Nemo, båda flyttar till samma köpare) nu idag tidigare i veckan. Så fölen har fått sova ihop i samma box och vi har haft stona i egna boxar (inom synhåll) i några nätter, allt har gått bra och de var lätta att få på B-kortsbilen.

Så nu lämnar jag denna tråden, lycka till med era 21-or 😍

En sista bild på Nemo med kompisen från i veckan.

Bifogade filer

• 1459FF60-524B-4063-AB1C-43DAB5D22C3B.webp
    1459FF60-524B-4063-AB1C-43DAB5D22C3B.webp
    173,7 KB · Visningar: 94
Tror Maggan håller på att få de sista mjölktänderna då jag upplever att hon sista veckan varit lite öm i munnen. Svårt att äta små bitar morötter och lämnar gärna hö inne. Vilket hon tidigare inte gjort utan ätit allt med god aptit. Vi har försökt kika in men ser inget alarmerade av de hon låtit mig se. Men hon äter sitt kraftfoder med god aptit, hon får de uppblött tillsammans med mineraler för att de ska vara enklare och äta. Hon är lagom rund och go och nu är de slut tuttat hälsar hennes mamma 😅 Nu släpper hon inte ens fram Maggan längre utan vevar bort henne, så de har skött de här helt själva de ända vi gjort är att sära dem på nätterna så båda ska få äta och sova ifred vilket visade sig vara bra för Maggan som lagt på sig ordentligt igen efter ha tunnat ur lite när hon bodde med Mamma på heltid. Så Maggan ska få flytta över till vallacken vad de lider.
IMG_20220115_101811126.webp
Och sen är planen att hon ska åka runt April för inkörning och bete med andra jämn gamla ston..

Tror Maggan håller på att få de sista mjölktänderna då jag upplever att hon sista veckan varit lite öm i munnen. Svårt att äta små bitar morötter och lämnar gärna hö inne. Vilket hon tidigare inte gjort utan ätit allt med god aptit. Vi har försökt kika in men ser inget alarmerade av de hon låtit mig se. Men hon äter sitt kraftfoder med god aptit, hon får de uppblött tillsammans med mineraler för att de ska vara enklare och äta. Hon är lagom rund och go och nu är de slut tuttat hälsar hennes mamma 😅 Nu släpper hon inte ens fram Maggan längre utan vevar bort henne, så de har skött de här helt själva de ända vi gjort är att sära dem på nätterna så båda ska få äta och sova ifred vilket visade sig vara bra för Maggan som lagt på sig ordentligt igen efter ha tunnat ur lite när hon bodde med Mamma på heltid. Så Maggan ska få flytta över till vallacken vad de lider. Visa bifogad fil 84511Och sen är planen att hon ska åka runt April för inkörning och bete med andra jämn gamla ston..
Konstigt att jag läste det här precis innan jag tog in mina hästar och Bansai inte ville äta. Han har uppenbart besvär men svårt att säga vad, känslan är att det kommer från munnen. Har tittat och känt men kan inte säga vad det kan vara. Har aldrig känt i munnen på honom innan så har inget att jämföra med men tycker han är lite vass i överkäken längst bak.
Han åt normalt på lunchen så det verkar konstigt om en vass tand plötsligt ställer till det.

Ingen feber vid insläpp men han är inte sig själv. Är orolig och kommer förmodligen vara vaken hela natten för att kolla till honom. Tänker att han får dia om han inte vill äta lusern/grovfoder ikväll. Helst vill jag slippa bolla med distriktsveterinärerna och vänta tills min vet jobbar imorgon.

Konstigt att jag läste det här precis innan jag tog in mina hästar och Bansai inte ville äta. Han har uppenbart besvär men svårt att säga vad, känslan är att det kommer från munnen. Har tittat och känt men kan inte säga vad det kan vara. Har aldrig känt i munnen på honom innan så har inget att jämföra med men tycker han är lite vass i överkäken längst bak.
Han åt normalt på lunchen så det verkar konstigt om en vass tand plötsligt ställer till det.

Ingen feber vid insläpp men han är inte sig själv. Är orolig och kommer förmodligen vara vaken hela natten för att kolla till honom. Tänker att han får dia om han inte vill äta lusern/grovfoder ikväll. Helst vill jag slippa bolla med distriktsveterinärerna och vänta tills min vet jobbar imorgon.
Ja alltså Maggan äter ju men hon är lite bekymrad när hon ska äta hö och hårda morötter, hon kanske äter 4-5 kg på hela natten inne nu och innan åt hon runt 8-9 kg på natten uppdelat på två omgångar. Så därför vi reagerade nu när hon helt plötsligt lämnar massa hö och bäddar med istället 😅 Och Morsan har ju som sagt slutat låta henne tutta nu. Eller ja matar husse Mamma mu med morötter så kan Maggan på nåder få sticka dit näsan en stund men så fort man slutar mata mamma mu så får barnet snällt gå iväg.

Ja alltså Maggan äter ju men hon är lite bekymrad när hon ska äta hö och hårda morötter, hon kanske äter 4-5 kg på hela natten inne nu och innan åt hon runt 8-9 kg på natten uppdelat på två omgångar. Så därför vi reagerade nu när hon helt plötsligt lämnar massa hö och bäddar med istället 😅 Och Morsan har ju som sagt slutat låta henne tutta nu. Eller ja matar husse Mamma mu med morötter så kan Maggan på nåder få sticka dit näsan en stund men så fort man slutar mata mamma mu så får barnet snällt gå iväg.
För B är det nog något annat, det är så drastisk skillnad på hur han brukar bete sig. Antingen har han fått en spark av mamma eller att han fått in någon sticka eller annat i munnen? Om det inte hänger ihop med de pälslösa fläckarna men då borde det här med maten inte komma så plötsligt.

Nu har jag haft videosamtal med FirstVet som har tre teorier. 1. Trauma/sprak/fall 2. Nåt inne i munhålan, böld eller pinne som fastnat eller liknande. 3. Magsår.

Hon tyckte han skulle undersökas direkt ikväll. Pratade med distriktet som trodde att det kanske kunde vara nåt han inte tål som han fått i sig och tyckte inte det var nödvändigt att undersöka.
Ringde då och rådfrågade Strömsholm som sa att det viktigaste just nu är att han dricker. (Han försöker dia men kan inte).

Är säker på att det är munnen eller käke. Han verkar inte kunna gapa ordentligt. Och möjligtvis mindre villig att böja halsen åt höger.

Vad fan gör jag? 25 mil till Strömsholm.

@emma-vsm Hade ringt DV igen och tryckt på din övertygelse om att det är något kring munnen. Men de kanske inte kan se om det skulle vara en fraktur tex, men de ska ju kunna råda dig vidare isåfall. Hoppas det inte är något avancerat!
Det känns som att han inte kan svälja så jag tror det är något långt bak i munnen/svalget. Jag har pratat med distriktet igen men tyvärr känner jag inget förtroende. Jag ska avvakta en stund och fundera.

Det känns som att han inte kan svälja så jag tror det är något långt bak i munnen/svalget. Jag har pratat med distriktet igen men tyvärr känner jag inget förtroende. Jag ska avvakta en stund och fundera.
Vet inte om de har gemensamma jourer iofs, men testa med någon av de andra distriktsstationerna?

Typiskt att det alltid ska vara helg när ngt händer❤️

Gemensamma jourer tyvärr. Sist hade jag en från Valdemarsvik, nu var det Vikbolandet/Norrköping som hade jouren.
Ah ok, misstänkte det. Jag har bra erfarenhet annars från Norrköping, trist att hen inte tar det på allvar nu.

Typiskt att det är söndag, annars har ju Gårdsveterinärerna jour vardagar. Tror de öppnar 06 imorgon?

Ah ok, misstänkte det. Jag har bra erfarenhet annars från Norrköping, trist att hen inte tar det på allvar nu.

Typiskt att det är söndag, annars har ju Gårdsveterinärerna jour vardagar. Tror de öppnar 06 imorgon?
Ah jag visste inte att dom hade jour på vardagar, skönt att veta!

Jag pratade igen med distriktet och han tycker inte det är nödvändigt att han kommer. Och ja, nu var han något piggare men kan fortfarande inte äta/svälja. Och det är inte så många timmar kvar tills jag kan ringa ordinarie vet (eller Gårdsveterinärerna om de öppnar tidigare).

Har monterat upp fölkameran igen så att jag kan ha koll hela tiden under natten.

Mirakel var det första ordet som dök upp i huvudet imorse och då är jag inte ens religös. Nåja, det finns säkert en logisk förklaring.

Under natten har han legat och sovit mycket, rest sig då och då och gått runt lite. Svårt att veta vad han brukar göra på natten för jag har inte haft kameran på sen han var nyfödd typ, men han hade iaf inte blivit sämre.
Vid morgonfodring stod han och tuggade hö. Fick sin lusern som han också ätit upp. Släppte in mamma nu och han kunde dia. Han är nästintill som vanligt i humöret.

Så himla skumt. Från jätteont, kan varken gapa, svälja eller äta till att bli som vanligt på några timmar. Jag är så lättad men kommer såklart ringa min vet nu på morgonen iaf.

Mirakel var det första ordet som dök upp i huvudet imorse och då är jag inte ens religös. Nåja, det finns säkert en logisk förklaring.

Under natten har han legat och sovit mycket, rest sig då och då och gått runt lite. Svårt att veta vad han brukar göra på natten för jag har inte haft kameran på sen han var nyfödd typ, men han hade iaf inte blivit sämre.
Vid morgonfodring stod han och tuggade hö. Fick sin lusern som han också ätit upp. Släppte in mamma nu och han kunde dia. Han är nästintill som vanligt i humöret.

Så himla skumt. Från jätteont, kan varken gapa, svälja eller äta till att bli som vanligt på några timmar. Jag är så lättad men kommer såklart ringa min vet nu på morgonen iaf.

Vilken pers ni varit igenom! Fy sjutton 😱 Känns mest sannolikt att det var nånting inne i munhålan som hade fastnat då kanske?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama