Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Vilken pers ni varit igenom! Fy sjutton đŸ˜± KĂ€nns mest sannolikt att det var nĂ„nting inne i munhĂ„lan som hade fastnat dĂ„ kanske?
Det kÀnns fortfarande sÄ osannolikt att han Àr bra!

Pratat med min vet nu som tror att det antingen var foderstrupsförstoppning (han hade bara Àtit hösilage och kanske gnagt pÄ nÄn gren, sÄ det mÄste vara extrem otur i sÄ fall). Alternativt yttre trauma (men dÄ borde han inte blivit bÀttre sÄ snabbt). Det Àr verkligen ett mysterium. LÀser man om botulism hade han en del av dom symptomen men vore det det skulle han vÀl inte levt nu..

AngÄende pÀlsen trodde han att det kan bero pÄ vÀrme (extremt tjock pÀls) men det skulle kunna vara löss. Ska behandla honom med Frontline iaf.

Herr Fluff von Geggamoja vĂ€xer och frodas! Han har trĂ€ffat hovis, som uppskattar om vi trĂ€nat lite pĂ„ att stĂ„ still och lyfta fötterna till nĂ€sta gĂ„ng 😜 Just att stĂ„ sill Ă€r inte Kajs paradgren, men det gĂ„r framĂ„t iaf! I övrigt Ă€r han nĂ€stan löjligt snĂ€ll och cool med allt hanteringsmĂ€ssigt.

Ska bli mycket spÀnnande att se vad som döljer sig under vinterkappan!

VÄr lille skrutt flyttade i början pÄ Januari och mentalt har det varit fantastiskt för honom att fÄ kamrater och hanteras av fler mÀnniskor. Som det lilla mÀhÀ han Àr gick han direkt pÄ transporten trots att mamma inte var med och stod lugnt hela vÀgen bort. Check pÄ den och pusta ut.
Kroppsligt har han inlett vistelsen lite mer skakigt med en riktigt djup hovböld, sĂ„ efter lite röntgen dĂ„ man misstĂ€nkte hovbensfraktur stĂ„r han nu med hovbeslag och Cavallo boot som vi lĂ€gger om var tredje dag. Kvittot pĂ„ hur bra det varit för honom att trĂ€ffa mĂ€nniskor och inse att de Ă€r snĂ€lla Ă€r att veterinĂ€ren som kom ut och röntgade samt öppnade bölden pĂ„stĂ„dde att det var den mest lĂ€tthanterliga Ă„ring han trĂ€ffat pĂ„ lĂ€nge, och inte ett bett eller spark frĂ„n skruttens sida 🙏 SĂ„ det finns hopp för vĂ„r skygghare! Hoppas bara det gĂ„r lika bra med hovis om ett par veckor. Han och sjukhagskompisen Ă€r f.ö. nĂ€san lika höga, trots att kompisen Ă€r ett Ă„r Ă€ldre... och jag som inte tycker han Ă€r sĂ„ hög för sin Ă„lder 🙈

VÄr lille skrutt flyttade i början pÄ Januari och mentalt har det varit fantastiskt för honom att fÄ kamrater och hanteras av fler mÀnniskor. Som det lilla mÀhÀ han Àr gick han direkt pÄ transporten trots att mamma inte var med och stod lugnt hela vÀgen bort. Check pÄ den och pusta ut.
Kroppsligt har han inlett vistelsen lite mer skakigt med en riktigt djup hovböld, sĂ„ efter lite röntgen dĂ„ man misstĂ€nkte hovbensfraktur stĂ„r han nu med hovbeslag och Cavallo boot som vi lĂ€gger om var tredje dag. Kvittot pĂ„ hur bra det varit för honom att trĂ€ffa mĂ€nniskor och inse att de Ă€r snĂ€lla Ă€r att veterinĂ€ren som kom ut och röntgade samt öppnade bölden pĂ„stĂ„dde att det var den mest lĂ€tthanterliga Ă„ring han trĂ€ffat pĂ„ lĂ€nge, och inte ett bett eller spark frĂ„n skruttens sida 🙏 SĂ„ det finns hopp för vĂ„r skygghare! Hoppas bara det gĂ„r lika bra med hovis om ett par veckor. Han och sjukhagskompisen Ă€r f.ö. nĂ€san lika höga, trots att kompisen Ă€r ett Ă„r Ă€ldre... och jag som inte tycker han Ă€r sĂ„ hög för sin Ă„lder 🙈
Var det den som var e Majestic Taonga?😊

@emma-vsm vad lĂ€skigt 😯
Vad skönt att det gick över.
Inga mer symptom?

Har inte haft sÄ mycket tid över för den lille sista tiden.
SÄ han skrotar mest och bara Àr
Hans hovar flisar sig hela tiden och det Àr lite drygt.
MÄste skaffa en rasp och be hovis visa hur jag kan göra.
Kanske kan ge nÄ tillskott? Förslag? Hovolja, men det blir svÄrt eftersom jag inte Àr dÀr mer Àn 2-3 gÄnger per vecka.

Bonusbild pÄ söthönan och hans "storebror" som Àr f.2020

Bifogade filer

• 20220122_120413.webp
    20220122_120413.webp
    298,4 KB · Visningar: 40
@emma-vsm vad lĂ€skigt 😯
Vad skönt att det gick över.
Inga mer symptom?

Har inte haft sÄ mycket tid över för den lille sista tiden.
SÄ han skrotar mest och bara Àr
Hans hovar flisar sig hela tiden och det Àr lite drygt.
MÄste skaffa en rasp och be hovis visa hur jag kan göra.
Kanske kan ge nÄ tillskott? Förslag? Hovolja, men det blir svÄrt eftersom jag inte Àr dÀr mer Àn 2-3 gÄnger per vecka.

Bonusbild pÄ söthönan och hans "storebror" som Àr f.2020
SÄ himla söta dom Àr bÄda tvÄ!

Bansai har inte visat mer symptom, han har varit sitt pigga, nyfikna jag och Ă€tit som vanligt 😍 Verkligen skumt och jag har lite extra koll men faran verkar vara över!

Det kĂ€nns Ă€nnu jobbigare att han inte ska bo hemma sen, Ă€ven om det Ă€r nĂ€ra. Nu trĂ€ffar jag hĂ€starna iaf 4 ggr per dag och dĂ„ mĂ€rker man ju snabbt om nĂ„t inte Ă€r som det ska. NĂ€r han har flyttat kommer jag vĂ€l vara dĂ€r en gĂ„ng om dagen. Jag hade lĂ€tt kunnat missat det hĂ€r om han inte stĂ„tt hemma. Det Ă€r bra stallĂ€gare pĂ„ andra stĂ€llet men det Ă€r ju inte sĂ€kert att man mĂ€rker smĂ„ förĂ€ndringar pĂ„ hĂ€star man inte kĂ€nner sĂ„ bra. Det blir sĂ€kert bra, jag oroar mig nog för mycket 😊

B har bra hovar men nÀr hans mamma haft flisiga fötter har min hovslagare rekommenderat olja. Vilken som helst egentligen, jag har kört vanlig matolja. Det rÀcker sÀkert att smörja in 2-3 gÄnger i veckan!

@emma-vsm vad skönt đŸ€—
Nej men du fÄr nog gÄ pÄ magkÀnslan.
Du kommer ju kunna vara dĂ€r varje dag, sĂ„ du mĂ€rker nog ska du se ♡

Jag litar pÄ henne fullt som kikar till honom nÀr jag inte Àr dÀr.
En gammal kompis som jag vet Àr jÀttenoga och hör av sig vid minsta lilla.

Ska absolut prova olja ocksÄ, gav mitt fbl kiselgur.
Kanske funkar ge föl ocksÄ.

Nej, inte intresserad av lunchen och grejar med munnen. Verkar frustrerad. Jag tror att han diade nu men Àr lite osÀker. VÀntar pÄ att vet ska ringa upp.
Kan vÀldigt lite om föl men tÀnker att tÀnder ibland kan göra ont lite av och pÄ? Tex pÄ en sjÀlv dÀr visdomstÀnderna kan göra ont periodvis nÀr de kommer upp?

Kan vÀldigt lite om föl men tÀnker att tÀnder ibland kan göra ont lite av och pÄ? Tex pÄ en sjÀlv dÀr visdomstÀnderna kan göra ont periodvis nÀr de kommer upp?
Tanken har slagit mig, kan ju inte heller sÄ mycket.. LÀste att nÄgra tÀnder kommer nÀr de Àr 6-9 mÄnader vilket stÀmmer i tid. Man kan ju hoppas att det beror pÄ det! Men sist verkade han ju ha svÄrt att svÀlja och kunde inte dia, det kÀnns extremt om det bara handlar om nya tÀnder. Men kanske?

Nej, inte intresserad av lunchen och grejar med munnen. Verkar frustrerad. Jag tror att han diade nu men Àr lite osÀker. VÀntar pÄ att vet ska ringa upp.

SĂ„ trĂ„kigt 😟 Ser problemet att vara kĂ€ken eller i munnen? TĂ€nker om han fĂ„tt ett sĂ„r som gĂ„tt upp, eller en tandfraktur. Nu Ă€r det ju sĂ€song för styngflygelarver att bo i tungan, men ni kanske inte har problem med dem i ert omrĂ„de?

Dreglar han? De brukar de göra vid foderstrupsförstoppning/kramp
Nu gör han inte det, men sist gjorde han det nÀr jag hade grejat i munnen pÄ honom. Det var lite dÀrför vi trodde att han inte kunde svÀlja.

Ja vi har stygnflugelarver i omrÄdet. Tyckte jag var noga med att ta bort Àggen dagligen men han kan sÄklart fÄtt i sig ÀndÄ.

Det behövs nog en ordentlig utredning och koll i munnen. Hoppas verkligen att min vet kan komma idag. Pallar inte riktigt en natt till nÀr man inte kan fÄ ut en veterinÀr snabbt om det skulle behövas.

Nu gör han inte det, men sist gjorde han det nÀr jag hade grejat i munnen pÄ honom. Det var lite dÀrför vi trodde att han inte kunde svÀlja.

Ja vi har stygnflugelarver i omrÄdet. Tyckte jag var noga med att ta bort Àggen dagligen men han kan sÄklart fÄtt i sig ÀndÄ.

Det behövs nog en ordentlig utredning och koll i munnen. Hoppas verkligen att min vet kan komma idag. Pallar inte riktigt en natt till nÀr man inte kan fÄ ut en veterinÀr snabbt om det skulle behövas.

Nej :( typiskt, skulle aldrig frÄgat :/

Hoppas vet kan komma ut och kika, lÄter ju helt klart som det Àr nÄgot i munnen som stör.

Nu har veterinÀren varit hÀr och han kliar sig ocksÄ i huvudet. Bansai hade piggnat till och var som vanligt, förutom att han inte gÀrna Ät hösilaget. Han hade inte lika mycket symptom som i söndags och de gick uppenbarligen över snabbare men nÄgot besvÀrade honom garanterat. Vet kollade ordentligt i munnen och sÄg inget onormalt.

TÀnkbara teorier Àr att han hade foderstrupsförstoppning i söndags och att det Àr nÄt litet sÄr lÀngre ner i halsen (skulle behövt ge lugnande för att gÄ ner med kamera och det vill inte vet göra pÄ kvÀllstid).
Alternativt att han har ont i nÄgon tand. Han sa att föl Àr ganska smÀrtkÀnsliga och blir vÀldigt ynkliga för ganska lite, sÄ möjligt att han kÀnner av de nya tÀnderna. Men det sÄg som sagt bra ut.

Jag ska ocksÄ kolla masken, det Àr kanske lÄngsökt men det ska ju ÀndÄ göras framöver snart.

Om han fÄr symptom igen Àr det nog vÀrt att kolla med kamera i halsen, men nu har vi iaf uteslutit en del saker och han Àr kollad, vilket kÀnns skönt.

Nu har veterinÀren varit hÀr och han kliar sig ocksÄ i huvudet. Bansai hade piggnat till och var som vanligt, förutom att han inte gÀrna Ät hösilaget. Han hade inte lika mycket symptom som i söndags och de gick uppenbarligen över snabbare men nÄgot besvÀrade honom garanterat. Vet kollade ordentligt i munnen och sÄg inget onormalt.

TÀnkbara teorier Àr att han hade foderstrupsförstoppning i söndags och att det Àr nÄt litet sÄr lÀngre ner i halsen (skulle behövt ge lugnande för att gÄ ner med kamera och det vill inte vet göra pÄ kvÀllstid).
Alternativt att han har ont i nÄgon tand. Han sa att föl Àr ganska smÀrtkÀnsliga och blir vÀldigt ynkliga för ganska lite, sÄ möjligt att han kÀnner av de nya tÀnderna. Men det sÄg som sagt bra ut.

Jag ska ocksÄ kolla masken, det Àr kanske lÄngsökt men det ska ju ÀndÄ göras framöver snart.

Om han fÄr symptom igen Àr det nog vÀrt att kolla med kamera i halsen, men nu har vi iaf uteslutit en del saker och han Àr kollad, vilket kÀnns skönt.

HĂ€rligt att det inte var nĂ„got uppenbart allvarligt 🙏 hoppas ni inte behöver nĂ„ ned med kamera nĂ„got, det brukar inte vara uppskattat.

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Avel Nu Àr det vÀl dags för en trÄd om föl som vÀntas 2025? Vilka ston har ni betÀckt? Med vilka hingstar? BerÀknat födelsedatum? Skriv gÀrna...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver rÄd frÄn er mer erfarna. Jag har vant av Ärets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mÄr bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • NĂ„lad
Avel HÀr Àr födelseannonserna för Ärets föl. LÀgg in en bild och skriv gÀrna ras och stam, det Àr mÄnga intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
HÀstnyheter Ett sÀkert vÄrtecken Àr nÀr Ärets första föl i russflocken pÄ Lojsta hed, Gotland, kommer till vÀrlden. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

• TvĂ€ttstugedrama