Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var hovslagaren ute och tittade på Falki igen. Officiellt friskförklarad nu även av proffsen. Dock lite lite x bent fortfarande. Vi skulle ha lite koll på det men hon trodde det skulle räta ut sig av sig självt när han breddar sig.
Nästa gång hon kommer är om 6-7 veckor. Hallelujah! Så långt intervall har vi aldrig haft.

Att gå på bete med mamma gör honom gott. Han är inte lika gå-påig längre.

Just nu filar vi på både plan a,b och c ungefär om de skulle visa sig i framtiden att hon inte kan bli de som är tänkt. Någonstans måste man ju ha de med sig med tanke på att de är hög belastning att vara travhäst och en benskada tidigt i livet kan ju sätta käppar i hjulet.

Men just nu så hoppas vi ju såklart på plan A om inte annat får vi ta till både plan B och C. Men hon ska ju inte åka på inkörning för ens till våren så då får de visa sig hur de blir.

Hon är pigg och glad, leker med pinnar, äter massor och sover. Hennes mamma som var rätt tuff mot henne innan har mjuknat en del sedan hon skada sig, nu tillåter hon lite mer "hänga i tutten" en innan.

Just nu filar vi på både plan a,b och c ungefär om de skulle visa sig i framtiden att hon inte kan bli de som är tänkt. Någonstans måste man ju ha de med sig med tanke på att de är hög belastning att vara travhäst och en benskada tidigt i livet kan ju sätta käppar i hjulet.

Men just nu så hoppas vi ju såklart på plan A om inte annat får vi ta till både plan B och C. Men hon ska ju inte åka på inkörning för ens till våren så då får de visa sig hur de blir.

Hon är pigg och glad, leker med pinnar, äter massor och sover. Hennes mamma som var rätt tuff mot henne innan har mjuknat en del sedan hon skada sig, nu tillåter hon lite mer "hänga i tutten" en innan.
Har ni fått klarhet i vad för skada hon har?

Känns så osannorlikt att ni ska köra in till våren. Falki är ju bara ett litet föl fortfarande. Och det känns som det är oändlig tid kvar innan jag kan göra något annat än klia och borsta.

Har ni fått klarhet i vad för skada hon har?

Känns så osannorlikt att ni ska köra in till våren. Falki är ju bara ett litet föl fortfarande. Och det känns som det är oändlig tid kvar innan jag kan göra något annat än klia och borsta.
Skada på senan som sitter mellan mellan bog och knä ( så var de här att komma ihåg namn på saker 🙈 ) hon har troligtvis fått en smäll där av någon anledning varför kommer vi nog aldrig få veta helt säkert. Vid 22 tiden när de blev nattade så var hon som vanligt och på morgonen vid 06 hoppa hon på tre ben .. De gick ju ute dygnet runt fortfarande då.
Drf hon antagligen inte kunde få med sig benet från början, hon blev ju som förlamad i hela benet, jag var helt säker på att benet hade gått av så illa såg de ut från början.

Hon blir bättre och bättre men de kommer ju ta tid och blir hon inte helt bra så måste vi ju ha planer vad som ska hända i framtiden. Just nu tar vi bara en dag i taget ❤️

Idag var det 9 grader och regn. Falki darrade när jag tog in dem. Det finns gott om skydd i deras hage men de har väl stått mitt ute bland gräset. Stackarn.
Och varför har islandsföl päls som fårull mitt i sommaren och sen fäller av allt lagom till hösten?!

Och mamma häst är smällfet! Hon är tjockare om magen nu än som högdräktig. I allafall inte mindre. Tycker inte det finns jätte mycket gräs kvar på betet och de får hö vid insläpp i och med att de står inne på nätterna. Får dra ner lite. Tack och lov ingen nacke alls.

Och varför har islandsföl päls som fårull mitt i sommaren och sen fäller av allt lagom till hösten?!
Fölpäls. Jag tror de fäller den vid en viss ålder oavsett årstid. Min unghäst som föddes förra året i maj fällde sin i typ juli - den här tiden förra året hade han gott om "riktig" vinterpäls på utväxt. När är din född?

Fölpäls. Jag tror de fäller den vid en viss ålder oavsett årstid. Min unghäst som föddes förra året i maj fällde sin i typ juli - den här tiden förra året hade han gott om "riktig" vinterpäls på utväxt. När är din född?
Jo jag vet att det är fölpäls.
Min är född 6/6. All fölpäls försvann för 1-2 veckor sen. Nu är pälsen betydligt kortare.

Jo jag vet att det är fölpäls.
Min är född 6/6. All fölpäls försvann för 1-2 veckor sen. Nu är pälsen betydligt kortare.
Ah, okej! Min föddes 23/5 förra året och jag upplevde nog att fölpälsen försvann och ersattes av begynnande vinterpäls tidigare. Men då hade han ju gått ute dygnet runt sen han föddes, vet inte om det spelar in? Du har väl haft din på stall en del pga ben/hovar?

Idag ska Magglusen chippas 🙈😅 De ringde och fråga igår om de inte skulle ta henne med på en gång när de samlade ihop års föl i området. Vi har ju medvetet skjutit lite på de i för som vi inte ens visste om hon skulle finnas kvar vid de här laget 💔 Men idag ska hon chippas och DNA typas 😉

Ah, okej! Min föddes 23/5 förra året och jag upplevde nog att fölpälsen försvann och ersattes av begynnande vinterpäls tidigare. Men då hade han ju gått ute dygnet runt sen han föddes, vet inte om det spelar in? Du har väl haft din på stall en del pga ben/hovar?

Ja det stämmer att han stått på stall en hel del.
Hoppas han sätter sin vinterpäls ganska snart.

@Maja_Kandi Min var inte särskilt välartad när hovslagaren var här sist så jag tar in henne ett par gånger i veckan nu. Får inte längre stå bredvid mamma utan mamma i boxen och fölet på gången, börjat använda riktiga uppbindningarna nu så hon lär sig det. Borstar kropp, ben, man, svans och kratsar hovarna, en godis, ut. Tycker att hon ska kunna ledas självständigt mellan olika hagar och stall, stå uppbunden kortare stunder och acceptera visitering och pyssel vid avvänjning, gå att hantera utan stöd av mamma liksom.

Maggan ville inte bjuda på några hårstrån från svansen 😂 Dels knep hon ihop svansen mot rumpan men sen är hennes tagel som babyhår och gick bara av 😅 Till slut lyckades vi få loss en liten tuss. Nu ska allt bara skickas iväg!

Hur mycket hanterar ni era föl nu? Säg de som är typ 4 mån gamla. Min tar jag i så lite som möjligt. Han är väldigt snäll och beskedlig när jag väl "måste" göra nåt med honom så jag har inte känt nåt behov av att greja. Han har sett en borste en gång i sitt liv och lyfter fötterna snällt när hovis är här. Grimman går bra och han står snällt när han är uppbunden. Men jag hanterar honom inget alls vardagligt...
Tusse är borstad och ryktad och knoppad två gånger. Divan en gång och Elmer är badad och borstad en gång.

IMG_20210920_125741403.webp

Maggan kämpar på 💪❤️ Och idag kunde jag släppa ett hål på grimman trots att hon var lös ute. Så något av all träning har fastnat sista tiden.
Alla papper är inskickade så nu väntar vi bara på svar från ST så hennes pass blir färdigt.

Min ligist åker till sin nya ägare nästa helg så nu vill jag helst packa in honom i bomull och bubbelplast... Han far runt som en kanonkula i hagen och är bitvis mer i luften än på marken. :nailbiting: Vore min vanliga tur om han gick å gjorde illa sig nu sista dagarna... :cautious:
Tar på grimman på kvällarna när han kommit in bara för sakens skull och har borstat och kratsat hovarna i boxen. Han är lite vaktig om maten och gör ganska sura miner... Ska ta nån promenad i snöre till veckan mest för att se så han kommer ihåg hur man gör. :laugh:

I veckan som kommer blir Maggan vaccinerad. Veterinären ska komma ut, skönt att ha påbörjat de också 😅 Men när blev hon så stor!? Just nu mäter hennes rumpa en bra bit upp över midjan på mig. Gissar att hon inte blir mycket mindre en Mamsen och hon är 165 i mankhöjd.

Vi lämnade Hedwig och Hertha på en gigantisk lösdrift i lördags där de får gå med andra ston och föl över vintern. Superfint ställe och de får det toppen. Men det är en bit att åka så kan inte träffa dem varje dag. Jobbigt för mig som saknar dem jättemycket men väldigt bra för hästarna.💕

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama