Status
Stängd för vidare inlägg.
22731D70-7B93-407B-A041-1E16F5520E59.webp

Hälsade på Hertha o Hedwig igår. De har det fint. 🥰 Kommit in bra i flocken och Hedwig har börjat släppa mer o mer på kontrollen och Hertha börjat busa med de stora fölgrabbarna.
Hertha har även fått hovarna verkade o skötte sig som en stjärna.😍
De blev glada att se oss och ville ha massa gos. Hertha stod med huvudet i min famn en lång stund oc fick massa pussar o kel.

Om inte han leker med ponnyn så skulle jag definitivt skicka iväg. Förmodar att det blir till någon vettig som du litar på. Och evt åka dit en gång i veckan till en början om det går, för att ha koll. :) Men du kommer få en mycket gladare och hållbarare häst om du ger honom lekkompisar.
Vår är nu med ett annat sto med föl, och de leker, leker, leker och leker lite till.

Det är en bra bit från oss (två timmar), men nästa söndag skall vi åka och hälsa på.

Enligt matten på plats , för det andra stoet, så går all tid för fölen till varandra. Mammorna får lite ledigt och ungarna har kul.

Men de vilar inomhus ca 4-6 h per dygn.

Jag längtar efter att träffa dem igen. Nu har de varit i den nya flocken i sex veckor.

Jag har svårt att uppskatta hur mycket Bansai äter. Dom går fortfarande ute och får typ 25-30 kg torrt hösilage per dygn på 2 ston och 2 föl. Förutom det får han lite lusern och fölpellets, mest för att ha nåt att äta när mamma äter sitt kraftfoder. Tror han är ganska bra i hull, växer och har fått bra vinterpäls. Mamma häst är något tunn men äter så mycket hon kan. Hoppas det ger sig när vi skiljer av.

5458A7EC-856B-429C-BE1A-8E24564831CA.webp

Jag har svårt att uppskatta hur mycket Bansai äter. Dom går fortfarande ute och får typ 25-30 kg torrt hösilage per dygn på 2 ston och 2 föl. Förutom det får han lite lusern och fölpellets, mest för att ha nåt att äta när mamma äter sitt kraftfoder. Tror han är ganska bra i hull, växer och har fått bra vinterpäls. Mamma häst är något tunn men äter så mycket hon kan. Hoppas det ger sig när vi skiljer av.

Visa bifogad fil 77959
Han ser jättefin ut!😍

Vår är nu med ett annat sto med föl, och de leker, leker, leker och leker lite till.

Det är en bra bit från oss (två timmar), men nästa söndag skall vi åka och hälsa på.

Enligt matten på plats , för det andra stoet, så går all tid för fölen till varandra. Mammorna får lite ledigt och ungarna har kul.

Men de vilar inomhus ca 4-6 h per dygn.

Jag längtar efter att träffa dem igen. Nu har de varit i den nya flocken i sex veckor.

Mina två hänger ihop jättemycket de med. Även om de har lite olika sätt att leka, och Arielle brukar tycka att Harry kan bli rätt jobbig ibland.... Men de har enormt mycket glädje av varandra ändå. 💕

20211010_213029.webp

Min dumma unge tänker visst inte alls behålla sin vackra färg. 😭 Han har varit så otroligt stark i sin grundfärg hittills men har på bara ett par dagar fällt en massa päls och där under kom det fram grått... :cry:

Visa bifogad fil 77975

Till helgen hoppas jag att han åker, så jag slipper följa eländet. 🙈

De som blir skimlar är ofta just väldigt starka i sin grundfärg innan de skimlar av! Synd på den vackra gulbruna färgen - min favvo!!

Igår kom Maggans pass 😊 Så nu heter hon officiellt Maggie Grace ⭐ Mamsen heter ju May så passade med en Maggan denna gång 😁

Där i mot har hon börjat bli stickelhårig på ena sidan av rumpan, vi förstår inte vart de kommer ifrån. Hon har tappat all fölpäls där så de här är vinterpälsen som blivit stickelhårig .. 🧐 Hon ser inte klok ut med en fläck med stickelhår och resten brun/svart .. Tur hon är söt ändå ❤️🙏 Och klok som en bok är hon. Älskade unge förstår inte hur vi ska kunna själva henne om de blir aktuellt 💔

E799E3F0-7EC1-4D13-9BF6-97768DC655FA.webp

Ingen vidare smickrande bild men det blev inte bättre än såhär idag.
Ska ringa och boka tid för att fixa pass imorn. Ökat på höt nu så de får väl ca 7kg. Mamma Bear är ju fet, men den lille ska ju få sitt. Tänker att jag särar på dem nattetid när han är 6 mån och då kan jag väl ta tag i hullet lite mer på Lif. Pallar inte att sära nu och börja rida. Sämsta tiden på hela året också att ha häst kommer ju så det lockar inte speciellt heller.
Längtar tills han är stor nog att flytta, haha.

Id-kontrollanten var förbi igår och kikade på Allan och var inte så säker på att han skulle skimla, men vi får väl se. Det kommer ju visa sig. ;) Det vore ju roligt om han fick behålla sin gula färg men annars så är det ju faktiskt bara en färg.

Igår blev han verkad igen, blev en paniktid med hovis då stoet kom in med tappsko och söndertrasad fot på torsdag kväll. 🤦‍♀️ Som tur var kunde min fantastiska hovis komma redan fredag morgon och skodde om hela hästen och gick ett varv runt Allan också. Han skötte sig jättebra! :) Bäst hittills! Borstade honom och kelade lite extra igår kväll, för idag åkte han norrut med sina nya ägare. :heart Funderade några minuter innan han klev in i transporten. Men han är så himla cool och trygg i sig själv så bara han klivit upp på rampen så var han rätt nöjd och stod alldeles stilla i släpet.

Lite konstig känsla att ha tomt i stallet. Första gången utan häst på 15 år. Kommer ta ett tag att vänja sig. :p

Jag avviker också från tråden då lillsmulan är såld och flyttar inom några veckor. Det var en angenäm upplevelse att ta fram ett föl från scratch, verkligen något att minnas för livet! Roligt att få följas åt med er här inne. Även mamma häst har funnit nya människor att älskas av så nu tar livet en ny vändning. Men det blir till det bättre i förlängningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama