Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite roligt att kunna jämföra bilder såhär. Allan fyra veckor och Allan snart 5 månader. :love: Vuxit har han definitivt!

IMG_20210927_082201.webp

Han skulle åkt nu till helgen men det blev framskjutet... Hoppas det blir så snart som möjligt. Jag hade inte planerat för att ha hästarna kvar så jag måste köpa mer hö. :p

Allan blev fem månader i lördags och har blivit lite mer timid. :) Idag kom veterinären och gav första vaccinationen och det gick superbra! Släppte ut honom med grimma på imorse och kunde utan minsta problem ta in honom själv till stallet. Första gången han gick ifrån sin amma och han var så trygg och lugn. Band upp honom och drog av päls med svettskrapan, han fäller som tusan! När han skulle få spruta fick han slicka på en sten som smakar äpple och jag vet inte om han märkte sticket över huvud taget. :p Jätteduktig! Jättesnäll från start till mål så idag får han en stor guldstjärna! :love:

Allan blev fem månader i lördags och har blivit lite mer timid. :) Idag kom veterinären och gav första vaccinationen och det gick superbra! Släppte ut honom med grimma på imorse och kunde utan minsta problem ta in honom själv till stallet. Första gången han gick ifrån sin amma och han var så trygg och lugn. Band upp honom och drog av päls med svettskrapan, han fäller som tusan! När han skulle få spruta fick han slicka på en sten som smakar äpple och jag vet inte om han märkte sticket över huvud taget. :p Jätteduktig! Jättesnäll från start till mål så idag får han en stor guldstjärna! :love:
Vad blev hans namn ? Eller är det Allan kort o gott ?

Veterinären gav klartecken för större hage när hen var ute och vaccinerade. Mot alla odds så verkar hon faktiskt bli bra och de som återstår för hennes del nu är att röra sig på dagarna i större hage förutom att äta mat och växa då såklart 😊 Hon har släppt i princip all fölpäls på kroppen nu så bara benen kvar. Blir intressant till våren om hon kommer fortsätta vara lika mörk eller inte. Benen är svara som natten där hon släppt pälsen och kroppen är brun/mörkbrun/svart på sina ställen 😊 Hon påminner starkt om sin moster även om hon är någon nyans ljusare.

Mamma häst var så glad när vi äntligen öppna upp hagen för dem. Hon levde loppan och Maggan titta mest med stora ögon 🤣🙈 Vad gör gamla mamma!? Springer som en tok fram och tillbaka och bockar 😅 Så nu ska vi börja luska runt vem hon ska åka till i vår. Finns några att välja på vi får väl se vem som vill ha Maggan ❤️ Oavsett så kommer de nog bli nöjda över den här lilla hästen med de stora Lejonhjärta. Hon har varit tålmodig och klok hela tiden och de är en bra egenskap när man ska bli tävlingshäst när man blir stor.

Bifogade filer

• InFrame_1633536410097.webp
    InFrame_1633536410097.webp
    219,5 KB · Visningar: 70
Har glömt att uppdatera i föltråden igen! Arielle deltog på digital elitfölfinal i helgen och kom tvåa bland hoppstofölen. :love: Mycket nöjd då det var ett starkt och jämnt fält i hennes klass. Hon fick kritiken: Uppvakt stoföl av mycket bra typ, välbalanserade, lediga gångarter, särskilt galoppen.

Bra och proffsigt arrangement, och skönt att slippa åka långt iväg med små föl.

Hoppast på flera/bättre bilder så småningom, har bara den här tills vidare:

infras-arielleDSC09438-scaled.webp

Jag tycker det är svårt nu att veta hur mycket foder man ska konplettera betet med.
Det börjar sina lite med gräset, men mammahäst är rätt tjock. De går in på nätterna och får väl ca 3kg hö. 1kg vid insläppet och det tar slut direkt och sen 2 kg till natten.
Kanske borde öka på. Hur mycket stråfoder behöver en 4 månaders?

Vi har ställt tillbaka mellanväggen i boxen igen så Allan står själv på natten. Jag brukar som regel låta fölen stå i egen box på natten från ca 5 mån ålder även om de går med mamman på dagtid.
Han har ju även sin creepfeedingruta kvar ute så jag har hyfsat bra koll på vad han får i sig. Han äter 0,5kg fölpellets, 1kg lusernpellets och får i sig ca sex kg hö/dygn. Dessutom äter han ju med amman i hagen också, men hon bantas så han får egen giva i rutan. Ökar vartefter han orkar äta mer. Inne på natten (21-07) äter han 2kg hö + lusernet och pelletsen. Ute försöker jag fodra så att han alltid har hö utan att för den delen bara trampa ner det.

Vi ger fri tillgång på hösilage nu, kvot på 9. Luna får lite extra protein ( hon är 3,5 mån, då har de fortfarande högt behov av protein, kvot 13. Hon diar förvisso mest fortfarande, men jag kompensera upp med protein mot den mängd energin hon får i sig) och alla får extra kalk då Ca/P kvoten är lite för låg. Jag räknar med att Luna petar i sig ca 4 kg hösilage nu.

Nu är registreringhandlingarna inskickade med, jag stör mig lite på swb´s system med att det blir dyrare och dyrare efter augusti. Känns inte bra att måste chipmärka när de fortfarande är så små ( när de föds sent). Hade varit rimligare med ett system där handlingarna ska vara inskickade säg 6 mån efter födseln eller liknande.

Maggan har fritillgång på hö. Skulle tippa på att hon äter iaf 10 kg om dagen men nu är hon ju en månad äldre en din. Men sen får hon kraftfoder och mineraler två gånger om dagen i små portioner. Men som sagt de har alltid hö.

Jag ökar på höt nu. De får lite mer vid insläpp och till natten och ger även en liten frukost. Svårt att veta hur mycket jag ska ge. Blir ju mest Lif som smäller i sig av det.

Min tanke var att sära dem nattetid från 6 månader, sen skicka iväg honom som 8-9 månaders. Hade helat velat få iväg honom som 8 månaders men det blir i februari. Känns lite i mattehjärtat att skicka iväg honom på lösdrift då mär han är van att sova inne om nätterna.
Granskade Lif nu och hon har ju en rejäl buk, men inga fettdepåer. De är ju islandshästar och iaf de vuxna verkar kunna leva på luft.

Jag tycker det är svårt nu att veta hur mycket foder man ska konplettera betet med.
Det börjar sina lite med gräset, men mammahäst är rätt tjock. De går in på nätterna och får väl ca 3kg hö. 1kg vid insläppet och det tar slut direkt och sen 2 kg till natten.
Kanske borde öka på. Hur mycket stråfoder behöver en 4 månaders?

Mina föl är snart 5 månader, om de går in på natten så får varje sto+föl 10-12 kg hö. (Inne ca 12 timmar oftast) Det är visserligen ridhästar, men tycker dina 3 kg låter litet, skulle nog minst ge 4 eller 5.

Och ja, stona är bukiga här med, men absolut inte tjocka. De får även minst 5 kg frukost ute + gräs.

Mina föl är snart 5 månader, om de går in på natten så får varje sto+föl 10-12 kg hö. (Inne ca 12 timmar oftast) Det är visserligen ridhästar, men tycker dina 3 kg låter litet, skulle nog minst ge 4 eller 5.

Och ja, stona är bukiga här med, men absolut inte tjocka. De får även minst 5 kg frukost ute + gräs.

Ja i jämförelse är ju inte 3kg så mycket. Samtidigt är det svårt att jämföra halvblod med islandshäst i matintag. Vi har halvblod som gått på bete hela sommaren i stallet som är fina i hull. Min andra islandshäst och dotterns ponny har fått gå i vinterhagen med minimalt med gräs. De är feta.
Skitsvårt med maten. Vill inte att hon ska rulla fram även om lite övervikt är att föredra när hon ger di. Men jag ökar på höt nu.

Ja i jämförelse är ju inte 3kg så mycket. Samtidigt är det svårt att jämföra halvblod med islandshäst i matintag. Vi har halvblod som gått på bete hela sommaren i stallet som är fina i hull. Min andra islandshäst och dotterns ponny har fått gå i vinterhagen med minimalt med gräs. De är feta.
Skitsvårt med maten. Vill inte att hon ska rulla fram även om lite övervikt är att föredra när hon ger di. Men jag ökar på höt nu.
Tänker att jag ger 2kg till frukost och totalt ca 5 kg inne till att börja med. Så får vi se hur de svarar på det.

Samtidigt är jag lite kluven kanske skulle skicka iväg de båda redan nu. Han har ju ingen lekkompis i hagen. Men det är ändå skönt att ha koll på dem. Med tanke på strulet som varit tidigare.

Samtidigt är jag lite kluven kanske skulle skicka iväg de båda redan nu. Han har ju ingen lekkompis i hagen. Men det är ändå skönt att ha koll på dem. Med tanke på strulet som varit tidigare.

Om inte han leker med ponnyn så skulle jag definitivt skicka iväg. Förmodar att det blir till någon vettig som du litar på. Och evt åka dit en gång i veckan till en början om det går, för att ha koll. :) Men du kommer få en mycket gladare och hållbarare häst om du ger honom lekkompisar.

Om inte han leker med ponnyn så skulle jag definitivt skicka iväg. Förmodar att det blir till någon vettig som du litar på. Och evt åka dit en gång i veckan till en början om det går, för att ha koll. :) Men du kommer få en mycket gladare och hållbarare häst om du ger honom lekkompisar.

Han och mamman går själva på betet. Och henne lekar han inte nämnvärt med.
Lekkompisar får han när jag skickar till flock i samband med avvänjning feb/mars. Då kommer han gå i unghingstflock. Men visst vore det att föredra redan nu.
samtidigt som det är skönt att ha 100% koll. Flocken ligger ca 4 mil härifrån. Med jobb, familj och övriga hästar kommer jag inte kunna hälsa på mer än max 1 ggr/vecka.

Jag tror inte han helt hållbarmässigt sitter i sjön nu för han går med sin mamma. De har en stor stimulerande hage. Och som sagt, unghingstar kommer han få gå med i flera år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama