Status
Stängd för vidare inlägg.
Snömanke är snart fyra månader. Nu syns tydliga blacktecken! Dock fortfarande ingen tillstymmelse till ål. Tycker han är riktigt fin.Visa bifogad fil 76891
241842769_996987861098603_4699580304254790048_n.webp

Tänkte mäta min fröken men tumstocken är försvunnen så det blev svårt. Rumpan har kört ifrån övriga kroppen iallafall och hon sover mycket, fick trä på grimman liggandes idag. Hon får öva på att stå "uppbunden" medan jag visiterar och borstar vilket går bra. En stilstudie i säkerhet med grejer att slänga på golvet på krokar, hinken bakom och ett par borstar på golvet :o:D

Bifogade filer

• IMG_20210913_085559.webp
    IMG_20210913_085559.webp
    289,2 KB · Visningar: 47
Tänkte mäta min fröken men tumstocken är försvunnen så det blev svårt. Rumpan har kört ifrån övriga kroppen iallafall och hon sover mycket, fick trä på grimman liggandes idag. Hon får öva på att stå "uppbunden" medan jag visiterar och borstar vilket går bra. En stilstudie i säkerhet med grejer att slänga på golvet på krokar, hinken bakom och ett par borstar på golvet :o:D
Ja de där med att rumpan stuckit iväg de har hänt på Maggan med nu 🙈 Ska försöka mäta henne någon dag när hon har ro att stå stilla. Lite nyfiken på hur stor hon faktiskt blivit egentligen. Hennes rygg är över halva min mage i höjd nu och jag är 166 lång så växer de gör hon ju 😅

Ja de där med att rumpan stuckit iväg de har hänt på Maggan med nu 🙈 Ska försöka mäta henne någon dag när hon har ro att stå stilla. Lite nyfiken på hur stor hon faktiskt blivit egentligen. Hennes rygg är över halva min mage i höjd nu och jag är 166 lång så växer de gör hon ju 😅
Mår hon bra nu?💕

Mår hon bra nu?💕
Ja de går att rätt håll iaf 😅 Leker och äter som en stor häst typ 😊 Hon är inte helt av med sitt problem med 80 procent bättre iaf, vi hade ut vet till en av de andra igår så hen kasta ett öga på henne med i förbi farten och tyckte att de såg bra ut mot hur de gjorde från början! Så de finns hopp att hon blir en travhäst när hon blir stor ❤️🙏 Hon får dock inte gå i stor hage ännu men tror egentligen inte de bekymrar henne så mycket snarare mamma häst som längtar ut i stora hagen igen.

Längesen jag skrev här nu. Allt är bra med Fire. Han och hans mamma har fått sällskap av mitt 4-åriga sto sen drygt en månad tillbaka och hon är numera Fires stora idol :)
Hittade tyvärr aldrig någon fölkompis till honom men han är bokad och kommer att få en åring att leka med sen i sitt nya hem. Så det kommer bli skoj för honom :)

Min har inte heller haft någon fölkompis hittills men verkar inte olycklig för det. Hon gillar min yngre häst mycket som också är snäll o busar lite med henne.
De flyttar till lösdrift om knappt två veckor där det finns två föl så då får hon kompisar.🙂

Sötis ❤

Min verkar också nöjd ändå. Morsan är trist men 4-åringen busar med honom men säger även åt honom på skarpen om han inte uppför sig ordentligt. Mamma har varit lite väl snäll där 😅

Hur mycket hanterar ni era föl nu? Säg de som är typ 4 mån gamla. Min tar jag i så lite som möjligt. Han är väldigt snäll och beskedlig när jag väl "måste" göra nåt med honom så jag har inte känt nåt behov av att greja. Han har sett en borste en gång i sitt liv och lyfter fötterna snällt när hovis är här. Grimman går bra och han står snällt när han är uppbunden. Men jag hanterar honom inget alls vardagligt...

Hur mycket hanterar ni era föl nu? Säg de som är typ 4 mån gamla. Min tar jag i så lite som möjligt. Han är väldigt snäll och beskedlig när jag väl "måste" göra nåt med honom så jag har inte känt nåt behov av att greja. Han har sett en borste en gång i sitt liv och lyfter fötterna snällt när hovis är här. Grimman går bra och han står snällt när han är uppbunden. Men jag hanterar honom inget alls vardagligt...
Min är snart 4 månader. Dom går på bete fortfarande så oftast blir det lite häng i hagen, klappar och kliar lite. Då och då leds han när jag tar in dom. Testar att lyfta hovar nån gång ibland, hovis har hittills varit här två gånger och sist fick han stå på gången (inte uppbunden) med mamma i boxen och vänja sig vid raspen. Till förvisningen blev han knoppad och borstad, och lite tvätt av fötter så då blev det lite mer pyssel.

För Maggans del gick de ju från ingenting till att under 1 och halv vecka tvingas umgås med oss flera gånger på samma dag 🙈 Hon gillar att bli borstad men de gör vi lös i boxen ibland när Mamsen ändå ska borstas. Annars nu så är de väl 5 minuter om dagen med grimman typ 😅

@Maja_Kandi Jag gör så lite som möjligt, Harry har ju varit överhanterad typ från dag ett med medicinering och alla möjliga veterinärundersökningar, plus att han stödfodras så han är extremt människokär och kelig.

Arielle är mera "normalt" handterat, dvs jag klappar lite på henne i hagen någon gång ibland, och vi raspar hovar kanske varannan vecka. Nu inför utställningen blev hon borstad för första gången, knoppad och tvättat lite försiktigt på benen med svamp och handduk. Hon behöver dock numera ledas i grimma ut till hagen om de varit inne, annars springer hon iväg på egen hand. (och tar med sig Harry om jag försöker leda hela gänget på samma tid som jag gjort innan...)

Har ju glömt att uppdatera ang utställningen! Arielle blev klass 1 med poängen 8,5 - 8 - 7,5 - 7,5 - 7,5 - 8,5 - 8,5. Kvalade in till fölchampionaten och Elitfinal i oktober. Förväntat, men ändå kul! :D

Hoppast framdelen tänker växa litegrann de nästa veckorna så hon jämnar ut sig tills finalen, hon var grymt överbygd och lite spänd i överlinjen i helgen, så lite tur att poängen blev såpass bra ändå. Lilla prinsessan. :heart :love:

241778287_1948261105325631_3602407631334957587_n.jpg

Fire leds 20 meter in och ut från hagen. Får någon klapp vid fodringarna.
Han var lite dryg sist hovslagaren var här så nu är planen att öva på att binda upp samt lyfta hovarna någon gång i veckan så det gjorde vi igår. Känner att det är dags för en riktig grimma nu så det måste jag köpa 🙂

20210914_191610.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama