Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch så tråkigt hoppas de löser sig ✊
Det var ovanligt med juverinflammation på häst sa distriktaren. Febern hade sjunkit något innan jag åkte hem och hon var lite mindre smärtpåverkad. Han tog ett bakterieprov också som vi får svar på på onsdag. Jag hoppas och tror att det löser sig, känns skönt att jag ringde ut distriktaren direkt. Hon hade så himla ont.

@emma-vsm jag hade ett sto som jag fick juverinflammation på hon hade föl vid sidan och var även 8 månader in i sin dräktighet. hon fick penicillin men det hjälpte tyvärr inte utan fick hämta hem fölet själv från djursjukhuset. hoppas att hon svarar bra på penicillinet så att hon blir pigg igen :heart

@emma-vsm jag hade ett sto som jag fick juverinflammation på hon hade föl vid sidan och var även 8 månader in i sin dräktighet. hon fick penicillin men det hjälpte tyvärr inte utan fick hämta hem fölet själv från djursjukhuset. hoppas att hon svarar bra på penicillinet så att hon blir pigg igen :heart
Nej usch vad hemskt 😢 Visste inte att det kan bli så allvarligt! Jag vet iofs inget om juverinflammation sen innan. Vill du berätta mer? Märktes det direkt att penicillinet inte tog? Hur länge var hon dålig?

Imorse hade iaf tempen gått ner, hon hade piggare blick och gick bra (igår kämpade hon för att kunna gå in från hagen).

@emma-vsm. hon fick hög feber hemma och distriktvet var ut och började behandlingen efter att dom ställt diagnosen.vi åkte till ultuna där vi fortsatte att behandla med smärtlindring och penicillin intravenöst, dom tyckte efter någon dag att hon verkade piggare och jag fick lite hopp några timmar senare ringde dom och sa att hon blivit sämre igen.vi kom överens om att ge det 1-2 dagar för att se hur hon svarade..men hon blev inte bättre och vi bestämde då att hon inte skulle behöva lida längre.. det var tungt i både hjärta och själ att mista både sto och ofött föl och att även behöva hämta hem ett föl utan mamma..har svårt att prata om det även idag, hon togs bort 2020.. hennes stoföl har jag kvar idag :)

@emma-vsm. hon fick hög feber hemma och distriktvet var ut och började behandlingen efter att dom ställt diagnosen.vi åkte till ultuna där vi fortsatte att behandla med smärtlindring och penicillin intravenöst, dom tyckte efter någon dag att hon verkade piggare och jag fick lite hopp några timmar senare ringde dom och sa att hon blivit sämre igen.vi kom överens om att ge det 1-2 dagar för att se hur hon svarade..men hon blev inte bättre och vi bestämde då att hon inte skulle behöva lida längre.. det var tungt i både hjärta och själ att mista både sto och ofött föl och att även behöva hämta hem ett föl utan mamma..har svårt att prata om det även idag, hon togs bort 2020.. hennes stoföl har jag kvar idag :)
Jag beklagar verkligen 😢
Så jäkla sorgligt och tufft. Viktigt att veta att det kan gå så illa, jag kommer inte kunna slappna av än.

Här är det någon som växer! Vad tror ni, kan han bli ”flaxen”? Hans svans ser ju väldigt ljus ut just nu i alla fall.

Bifogade filer

• 064419FD-4B13-477F-B0AC-9C36F7888797.webp
    064419FD-4B13-477F-B0AC-9C36F7888797.webp
    128,5 KB · Visningar: 147
Och vår lilla Donna går de framåt med ✊🐴 Hon är väldigt väldigt mycket piggare överhuvudtaget och faktiskt måste jag säga att hon på mindre en vecka ändå fattat vinken med de här med grimman 🙈 Jag var rädd att vi hade fått en ny en som fortfarande fast hon är 5 år inte går att få på en grimma knappt ( glad att hon är såld faktiskt 🙈😅) .. Men Maggan är mjukare i sättet även om hon vill ha en hov med i spelet och bestämma lite.

Idag såg jag att Nemo försökte tutta på ett annat sto, så gick fram och fick jaga iväg honom därifrån, då gick han på en gång ner sin riktiga mamma och tutta. Frågan är varför?, Har aldrig sett honom göra så förut. Tog han så fel?.
Han är ca. 3,5 månad och självständig av sig.

Annars flyter allt på, han växer och fick träffa hovslagaren igår och bli lite verkad, skötte sig :)

Idag såg jag att Nemo försökte tutta på ett annat sto, så gick fram och fick jaga iväg honom därifrån, då gick han på en gång ner sin riktiga mamma och tutta. Frågan är varför?, Har aldrig sett honom göra så förut. Tog han så fel?.
Han är ca. 3,5 månad och självständig av sig.

Annars flyter allt på, han växer och fick träffa hovslagaren igår och bli lite verkad, skötte sig :)

Näe, han testade nog bara om det fanns mjölk hos någon annan häst än mamma. Inte så ovanligt. :)

Idag är sista penicillinen för mitt sto och det verkar gå åt rätt håll. Mycket piggare, svullnaden framför juvret har gått ner och hon är inte lika öm. Har inte sett Bansai dia på den sidan än dock. Tack för alla bra tips @Maja_Kandi ❤️

För övrigt har jag upptäckt en ny sida hos A-barnet, den lilla oskyldiga ängeln Bansai. Han blir skitförbannad om man tar bort maten för honom. Öronen slickade bakåt och hotar. Aldrig sett honom lite sur ens men maten verkar vara en öm tå. Han får ingen egen mat men äter av mammas hink, hon låter honom ta plats och äta hur mycket han vill. Själv är hon inte så förtjust och lite pipplig med maten så om jag försöker få henne att äta och inte han så kommer det här beteendet. Har era föl sån attityd i någon situation?

Idag är sista penicillinen för mitt sto och det verkar gå åt rätt håll. Mycket piggare, svullnaden framför juvret har gått ner och hon är inte lika öm. Har inte sett Bansai dia på den sidan än dock. Tack för alla bra tips @Maja_Kandi ❤️

För övrigt har jag upptäckt en ny sida hos A-barnet, den lilla oskyldiga ängeln Bansai. Han blir skitförbannad om man tar bort maten för honom. Öronen slickade bakåt och hotar. Aldrig sett honom lite sur ens men maten verkar vara en öm tå. Han får ingen egen mat men äter av mammas hink, hon låter honom ta plats och äta hur mycket han vill. Själv är hon inte så förtjust och lite pipplig med maten så om jag försöker få henne att äta och inte han så kommer det här beteendet. Har era föl sån attityd i någon situation?
Så här kunde Hertha göra förut. Hedwig var supersnäll o sa inget. Nu när hon är snart två månader är Heddan inte lika tolerant och kan både nypa till henne och hota med ett bakben. Hon brukar få äta lite av det sista men dåligt beteende tolereras inte längre.😄

Vi har ju problemet att mamma som inte behöver så mycket mat längre smackar i sig Maggans mat så Maggan inte får de hon behöver om man inte har stenkoll. Majsan har aldrig varit någon riktigt mjölko så Maggan har börjat trappa ned själv med tuttandet och de betyder ju att vi måste skjuta till mat. Hö har de fritillgång på självklart men hon äter ju pellets och mineraler med, när inte Morsan är elak och hugger henne i halsen .. På morgonen är de svårt att ha koll hur mycket Maggan får i sig då de fodras strax innan deras extra matte åker till jobbet. Men på kvällarna får vi stå i mellan så Maggan får äta i lugn och ro.

Mamsen behöver absolut inte smacka i sig så mycket pellets som hon lyckas sno åt sig .. Fick ge Maggan lite extra i morse då mamma mu snodde åt sig de mesta. Så passa på när Maggan var ensam inne medan Mamsen var ute i hagen ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama