Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tidigt kan ett hingstföl bli könsmoget och lyckas med en betäckning? Kulorna nere sedan länge.
Han är 5 månader nu och mitt sto som inte är ombetäckt brunstar, såg att han klättrade på henne i morse och det blev lite turbulent när hon halvhjärtat sa ifrån… Nu har vi delat på dem för säkerhetsskull.
Han ska flyttas till hingstlösdrift, men inte förrän i slutet av oktober.

Hur tidigt kan ett hingstföl bli könsmoget och lyckas med en betäckning? Kulorna nere sedan länge.
Han är 5 månader nu och mitt sto som inte är ombetäckt brunstar, såg att han klättrade på henne i morse och det blev lite turbulent när hon halvhjärtat sa ifrån… Nu har vi delat på dem för säkerhetsskull.
Han ska flyttas till hingstlösdrift, men inte förrän i slutet av oktober.
Intresset kommer före förmågan men bra att ni har särat på dom.

697B5AA8-D2FA-49E9-9DAF-4A222FDD686C.webp

Utan bandage 🥰

Ja pappa var mest rädd att han faktiskt ska behöva ta bort henne om de inte hittar något och hon inte blir bättre. Jag förstår honom de här är hans "barn". Men vi fortsätter felsöka henne men som de sa igår hon kan vänta tills de blir vardag igen bara hon får något som hjälper henne med smärtan. Antingen blir hon bättre då eller så blir hon inte de och då får vi fatta nya beslut vad vi ska göra.
Står ni långt ifrån en klinik? Tänker att om det inte blir bättre kanske det vore värt att ta dit henne?
Fler veterinärer på ett ställe som kan slå sina kloka huvuden ihop. Kan tycka man borde satt in henne på antibiotika per oralt i och med hennes feber.
Är hon svullen någonstans på benet? Om det är en infektion som ger feber borde ev sticksår eller om hon fått in något skit någonstans visa sig med en rejäl svullnad?
Ja om det inte sitter i hoven såklart.

Står ni långt ifrån en klinik? Tänker att om det inte blir bättre kanske det vore värt att ta dit henne?
Fler veterinärer på ett ställe som kan slå sina kloka huvuden ihop. Kan tycka man borde satt in henne på antibiotika per oralt i och med hennes feber.
Är hon svullen någonstans på benet? Om det är en infektion som ger feber borde ev sticksår eller om hon fått in något skit någonstans visa sig med en rejäl svullnad?
Ja om det inte sitter i hoven såklart.
Närmast är Strömsholm och de är väl cirkus 1 och halv timme med transport. Inte känns aktuellt att transportera henne när hon inte kan stå och hon vägrar ju lägga sig ned när hon åker plus att mamsen är dräktig så kan vi slippa ha henne på en klinik är de ju bra för smittorisken men självklart måste de åka till en klink så måste de ju 🙈 Men nu går de troligtvis och transportera henne när hon får smärtstillande.De är flera veterinärer iblandade i den här sörjan då dels har vi en bekant som är veterinär som varit med från början och sen andra som fått göra andra saker som hen inte kan fixa osv.

Men hon var faktiskt tycker jag en aning bättre idag ( antingen inbillar jag mig för att jag vill att de ska vara så eller så är hon bättre ) för hon var hungrig i morse, kasta sig över maten och stod på hoven när hon åt. Förut har hon vägrar sätta ned den i backen över huvudtaget. Idag har hon heller inte legat lika mycket utan stått upp och ätit och betat gräs i längre stunder. Innan låg hon mesta dels förutom när hon var upp och drack lite eller åt pellets. Allt hö intog hon liggandes.

De flesta hingstar blir könsmogna först vid 1-1,5 års ålder så jag hade själv inte varit jätteorolig men det finns säkert alltid undantag 🙈
Jag har nog lite is i magen då 🤞🏻
Får rådfråga veterinären med när hon kommer och fixar passet, tror hon ska kolla det andra stoet då med, så grejerna är ju med om i fall att.

Närmast är Strömsholm och de är väl cirkus 1 och halv timme med transport. Inte känns aktuellt att transportera henne när hon inte kan stå och hon vägrar ju lägga sig ned när hon åker plus att mamsen är dräktig så kan vi slippa ha henne på en klinik är de ju bra för smittorisken men självklart måste de åka till en klink så måste de ju 🙈 Men nu går de troligtvis och transportera henne när hon får smärtstillande.De är flera veterinärer iblandade i den här sörjan då dels har vi en bekant som är veterinär som varit med från början och sen andra som fått göra andra saker som hen inte kan fixa osv.

Men hon var faktiskt tycker jag en aning bättre idag ( antingen inbillar jag mig för att jag vill att de ska vara så eller så är hon bättre ) för hon var hungrig i morse, kasta sig över maten och stod på hoven när hon åt. Förut har hon vägrar sätta ned den i backen över huvudtaget. Idag har hon heller inte legat lika mycket utan stått upp och ätit och betat gräs i längre stunder. Innan låg hon mesta dels förutom när hon var upp och drack lite eller åt pellets. Allt hö intog hon liggandes.
Röntgade ni bara hoven? Min ådrog sig en riktigt ful fraktur på kotbenet förra året. Tog en vecka för min veterinär att lokalisera den trots att de stod där nere. Bara ett tips, man kan få screena brett ibland när symtomen är diffusa.

Röntgade ni bara hoven? Min ådrog sig en riktigt ful fraktur på kotbenet förra året. Tog en vecka för min veterinär att lokalisera den trots att de stod där nere. Bara ett tips, man kan få screena brett ibland när symtomen är diffusa.

Benet i sin helhet! Vi ville utesluta frakturer. Nu lutar det mer och mer åt att de kan vara en muskelskada om hon fläkt sig .. Vi får se hur hon svarar på behandling under helgen! Vet trodde om de är muskelskada så borde hon bli bättre med medicin.

Benet i sin helhet! Vi ville utesluta frakturer. Nu lutar det mer och mer åt att de kan vara en muskelskada om hon fläkt sig .. Vi får se hur hon svarar på behandling under helgen! Vet trodde om de är muskelskada så borde hon bli bättre med medicin.
Bara en spekulation men min häst är en fånghäst. Hon har kraftig rotation och sänkning. Det har varit mycket fram o tillbaka om varför, är hon IR osv. En spekulation från veterinären är att hon har en skada i djupa böjsenans fäste i hovbenet. Varje fånganfall har blivit att hon velat stå på stå och inte sätta ner hoven istället för tvärtom.
kan det vara nån sån skada? Hur min har isåfall fått den (vi har inte kollat så vi vet inte om det är det) har jag ingen aning om.

Bara en spekulation men min häst är en fånghäst. Hon har kraftig rotation och sänkning. Det har varit mycket fram o tillbaka om varför, är hon IR osv. En spekulation från veterinären är att hon har en skada i djupa böjsenans fäste i hovbenet. Varje fånganfall har blivit att hon velat stå på stå och inte sätta ner hoven istället för tvärtom.
kan det vara nån sån skada? Hur min har isåfall fått den (vi har inte kollat så vi vet inte om det är det) har jag ingen aning om.
Ja de har varit inne på att nästa steg är ultraljud om hon inte blir drastiskt bättre över helgen vill säga för att utesluta senskada. Först tänkte de om hon hade krångla till böjsenan eller liknade men då hon inte är svullen någonstans så tyckte de inte att de var prio att kolla heller utan mer viktigt att utesluta att något inte var av.För då står man ju i en liten annan sits beroende på vart de sitter såklart. Hennes karriär kan ju vara över innan den ens börjat de vet vi ju inte.

Veterinären fråga vad hon skulle bli när hon blir stor - Jo tanken är ju travhäst och då måste man ju ha hela ben. Men som hen sa en fölunge brukar kunna repa sig bra bara man vet vad som felas.

Min pappa är helt förstörd. Han säger inte så mycket men jag ser 💔 Han är där inne och pratar med henne flera gånger om dagen. Hon håller ju oftast till i boxen medan mamma är ute i mindre hage på dagarna.

Ja de har varit inne på att nästa steg är ultraljud om hon inte blir drastiskt bättre över helgen vill säga för att utesluta senskada. Först tänkte de om hon hade krångla till böjsenan eller liknade men då hon inte är svullen någonstans så tyckte de inte att de var prio att kolla heller utan mer viktigt att utesluta att något inte var av.För då står man ju i en liten annan sits beroende på vart de sitter såklart. Hennes karriär kan ju vara över innan den ens börjat de vet vi ju inte.

Veterinären fråga vad hon skulle bli när hon blir stor - Jo tanken är ju travhäst och då måste man ju ha hela ben. Men som hen sa en fölunge brukar kunna repa sig bra bara man vet vad som felas.

Min pappa är helt förstörd. Han säger inte så mycket men jag ser 💔 Han är där inne och pratar med henne flera gånger om dagen. Hon håller ju oftast till i boxen medan mamma är ute i mindre hage på dagarna.

Låter vettigt ändå att avvakta tills måndag och se hur hon responderar på metacamen. Ha lite koll bara så hon inte blir FÖR smärtstillad och börjar springa rundt, men det verkar ju inte vara fallet hittils...

KL
Harry var mycket bättre i dag, ingen feber och oförskämt pigg! Så han har inte behövt någon mer metacam, och har fått vara ute några timmar i hagen, då vädret var bra. Lite lustigt att han blev både mycket snabbare riktigt dålig samt mycket snabbare pigg igen, än vad han normalt brukar... Fortfarande ingen feber på hans lilla kompis, så håller tummarna att det inte är något smittsamt ändå.

Springa är de nog långt kvar tills hon kan men hon är bättre iaf. Går numera på foten ute även om hon såklart är halt. Hon brukar smyga ut en stund när man mockar sen vill hon gärna in igen och mysa. Hon får vara inne så mycket hon vill just nu vi ser bara till att hon har mat inne på dagarna.

Alla som ser ut som husse och kan vara husse är hon sur på just nu. Förståeligt då han måste hålla fast henne när hon ska ta medicin på morgonen. Fast hon är ju ganska söt i sin grimma även om hon ogillar den skarpt 🙈❤️ Men de går bättre och bättre för varje dag att hålla henne i grimma och grimskaft.

IMG_20210905_084803566_HDR.webp

Vår lille växer och frodas. Nu har dock mor och son flyttat till ny familj.

Kändes ledsamt att säga adjö, även om upplägget känns helt rätt.

Stoet är sålt och i januari åker vi och hämtar fölet. Då kanske det känns än mer definitivt och ledsamt. :arghh:

Jag är dock helt övertygad om jag hittar bästa tänkbara familj och allt har fungerat i en bra dialog. Mitt sto kommer bli mycket älskat precis som hos mig. Bitterljuvt är nog rätt uttryck för känslan.

VideoCapture_20210827-205427.jpg

Hon blir lite bättre och bättre för varje dag. De går åt rätt håll.
Och idag ska hon ha en stor guldstjärna. Hon hade tagit av sig grimman, så vi fick fånga in henne med grimskaft först runt halsen tog mindre en 20 sekunder idag och sen fick en sätta på grimman utan problem med den andra höll i henne.
Medicinen kunde vi spruta direkt i munnen och hon slapp stå mot väggen, vilket var de vi fick göra från början för att hon inte skulle göra sig illa på sig själv.De är i grund och botten en klok madame och hon gör framsteg varandra dag nu med allt. Från att få ha henne liggandes ned för att ta på grimman till att hon faktiskt kan stå stilla även om vi måste vara två.

Hon har hamnat efter i hanteringen pga av bete borta på stuteri i nästan två månader (hon åkte hemifrån när hon var knappa 4 veckor ) och för att hennes husse har varit sjuk. Men tycker ändå hon är klok som på ett par tre dagar har förstått att ingen ska vara elak mot henne även om grimman fortfarande är onödig enligt henne. Massa kli på rumpan så var hon nöjd ❤️🐴

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama