Status
Stängd för vidare inlägg.
Visade Hertha på fölmönstring i måndags. Vi hade en 40 minuter lång diskussion angående om grimman skulle på eller inte innan lastning. Hertha tyckte nej men matte ville ha på grimman. Tillslut satt den på men fölis var trött efter att ha stegrar sig, ramlat, galopperat över matte etc..
Lastningen gick lätt. Hedwig går ju bara rätt in så det var bara att putta in Herthisen efter henne
Så med tanke på trött föl och att hon bara är fem veckor fick hon bra bedömning. 887787.5 o 45.5 poäng och klass I. Galoppen var vägvinnande med fin energi dock ngt obalanserad. Extremiteter nöjaktigt korrekt men när hon är trött hänger hon lite i knäna. Kan tänka mig att hon hade fått 8 på både galopp och extremiteter om hon varit några månader äldre och starkare.
Lilla pluttan var glad att få komma hem till hagen sen o bästa ”storasyster” Platina.💕💕

En fråga, i vilket syfte ville du ha en bedömning av ditt föl?

Jag menar inte att låta påflugen, utan det är för jag är nyfiken. Jag själv har svårt att motivera varför jag skulle åka på en mönstring med mitt föl. Ser inte att det ger något faktiskt mer än massa jobb.

Maggan kämpar på. Hon ligger mycket ute i hö högen och vilar sig. Men hon vill gärna att man kommer fram och kliar henne mellan öronen ❤️ Ibland går hon på hoven iaf nu, den är varm och bra mycket mer varm en vad den ska vara. Hoppas de är en sketen hovböld som vill ut 😫✊

Har ni uteslutit hovbensfraktur?
Nej i för som de inte gått att flytta på henne och för att mamsen inte gärna ska besöka klinker nu när hon är dräktig igen men så får de ju bli om de inte går att få tag i någon som kan komma ut 😩 Undersöker om de går att få ut någon som kan röngta henne. Inte helt lätt då inte alla har den utrustningen, men vi jobbar på de.

@MayGrace min f. -15 hade hovböld som föl, inte helt ovanligt. Men vad jag minns så tror jag veterinären öppnade upp den, vi höll iaf på att rensa och bandagera hoven ett tag.

Hoppast ni lyckas få tag på en duktig hästväterinär med mobilt röntgen! :heart

@MayGrace min f. -15 hade hovböld som föl, inte helt ovanligt. Men vad jag minns så tror jag veterinären öppnade upp den, vi höll iaf på att rensa och bandagera hoven ett tag.

Hoppast ni lyckas få tag på en duktig hästväterinär med mobilt röntgen! :heart
Jo vår hemma veterinär är jätte bra och kunnig men de kan inte röngta 😫 Inte ens på kliniken så de måste hänvisa till Strömsholm. Kollar upp de som jag vet jobbar med mobilröngten men alla åker inte ända hit, och de är är nackdelen när de slog igen hästklinken vi står utan röntgen eller andra nyttiga saker när de blir sådant här...

Hittat två med mobilröngten i Området hoppas någon kan tänka sig åka hit åt och ta sig An Maggan ✊✊✊ Vi får ringa runt.

Man blir mindre och mindre sugen på en till fölis nästa år .. Men bit ihop vi hoppas på de bästa även om man kanske måste ha i bakhuvudet att de kan vara de värsta.

Hittat två med mobilröngten i Området hoppas någon kan tänka sig åka hit åt och ta sig An Maggan ✊✊✊ Vi får ringa runt.

Man blir mindre och mindre sugen på en till fölis nästa år .. Men bit ihop vi hoppas på de bästa även om man kanske måste ha i bakhuvudet att de kan vara de värsta.

En bekannt till mig fick hovbensfraktur på sitt föl i somras, det blev en dryg månad på box vad jag minns och sedan har hon fått börja vara ute litegrann. Sådant läker ofta väldigt bra på små föl. :heart

Jag tycker jag glömmer snabbt (för snabbt) vilket helvete jag upplevde att vi genomled med Falki.
Har redan tänkt tanken att ”om jag skulle betäcka om i framtiden… vilken hingst ska jag ta då?”. :banghead:

Men näää jag påminner mig själv hela tiden om att jag sagt att det inte blir fler för här.

Jag tycker jag glömmer snabbt (för snabbt) vilket helvete jag upplevde att vi genomled med Falki.
Har redan tänkt tanken att ”om jag skulle betäcka om i framtiden… vilken hingst ska jag ta då?”. :banghead:

Men näää jag påminner mig själv hela tiden om att jag sagt att det inte blir fler för här.

Maggans husse sa idag att de har nästan gått för enkelt med henne. Hon var ett A-barn från att hon föddes, uppe på benen på mindre en 30 minuter, visade henne mjölkbaren en gång sen fixade hon de själv, fina raka ben och otroligt social och orädd för saker .. Han menade på att de här är lite "straffet" för att de gick så bra denna gång ..

Vi har haft mycket krångel tidigare med fölunge som dött, en som vägrade/inte kunde dia själv och den näst sista fick svåra kolikproblem när hon var två dygn gammal och höll på att stryka med de var så veterinärerna avrådde att ens försöka köra henne till klink för risken att hon skulle dö under transporten var större ...

Så icke taggad på nästa års fölis ... Och att försöka få tag i veterinärer som inte har jour betyder att man måste ringa på telefontid på morgonen :banghead: Så han skulle ringa runt imorgon bitti.

Jag menar inte att låta påflugen, utan det är för jag är nyfiken. Jag själv har svårt att motivera varför jag skulle åka på en mönstring med mitt föl. Ser inte att det ger något faktiskt mer än massa jobb.

Jag tycker sånt är skitkul. Jag åkte 65 mil för att visa mina två i Skåne. Den tredje var ju redo för visning men fick åka till Ultuna och bli buköppnad istället.
Jag visar om jag har möjlighet. Nu bor två av fölen på en gård som hade mönstring. Vilket iofs nog var lite till deras nackdel.

FÖr mig ger den en fingervisning om jag tänker rätt när jag ser mina föl. Det ger också möjlighet att pyssla med dom och kanske blir dom lite mer tama.

Jag ska sälja henne och tänkte att det kunde vara bra med ett omdöme.
Det var inte så besvärligt. Var en gårdsbedömning och åkte bara över till min tränare och visade henne i deras ridhus. Var inga andra föl där.
Skulle jag behålla henne så hade jag inte brytt mig om att visa henne nu med tanke på att hon är så ung. Är väl bättre om de är tre-fyra månader.🤔
Tycker hon är så himla fin och tror att det kan bli en riktigt bra häst.💕

Senast ändrad:
Jag tycker sånt är skitkul. Jag åkte 65 mil för att visa mina två i Skåne. Den tredje var ju redo för visning men fick åka till Ultuna och bli buköppnad istället.
Jag visar om jag har möjlighet. Nu bor två av fölen på en gård som hade mönstring. Vilket iofs nog var lite till deras nackdel.

FÖr mig ger den en fingervisning om jag tänker rätt när jag ser mina föl. Det ger också möjlighet att pyssla med dom och kanske blir dom lite mer tama.
Herthisen är ju väldigt social och superkelig. Älskar att bli borstad och inga problem att lyfta hovar.
Hon hade grimma på sig några gånger innan jag släppte henne på bete men det hade hon glömt..🙊

Liten blir större 😍

CEC1D4A8-8C9B-4A95-9558-C6D1950F3991.webp

Nej men vi kör väl lite mer veterinär denna Fredag 🤷 Maggan har närmare 39 graders feber. Tur hon är snäll och tempa, får hon vara lös och massa rumpkli går de bra. Så jätte kul med hästar jämt 😩 Tur vi har så bra veterinärer knuta till våra hästar ❤️ De ska ha en stor eloge.

Nej men vi kör väl lite mer veterinär denna Fredag 🤷 Maggan har närmare 39 graders feber. Tur hon är snäll och tempa, får hon vara lös och massa rumpkli går de bra. Så jätte kul med hästar jämt 😩 Tur vi har så bra veterinärer knuta till våra hästar ❤️ De ska ha en stor eloge.
Usch, stackars liten! Hänger febern ihop med foten? Hoppas verkligen hon mår bättre snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama