Status
Stängd för vidare inlägg.
@Teilani @MayGrace Då kanske alternativ 1 inte är så tokigt ändå. Tänker på vad jag läst om att ju senare avvänjning desto bättre, främst för den mentala utvecklingen. Jag har lite tid att fråga runt och läsa på iaf 😊
Att få vara kvar med trygg kompis ser jag nog som en stor fördel faktiskt. Min mamma som föder upp i större skala numera gör de så. De säras släpps ihop med sina jämnåriga på lösdrift. Visst gråter de ett par dagar efter sina mammor men jag tror ändå de har de bättre med sina jämnåriga kompisar som de känner sedan de var föl.

Nu har ju inte Maggan några egna jämnåriga kompisar men råkar ju sitta på en ytterst snäll vallack som jag tror hon kommer ha roligt med då han är lekfull av sig och gillar kompisar. Sen släpps hon ju ut på bete med jämnåriga när våren kommer.

La ut Arielle på annons i lördags, och har redan haft två som visat interesse, varav en tidigare Norsk mästare i hoppning... :up: så får vi se om jag lyckas hitta det perfekta hemmet åt henne.

Börjar dra ihop sig till att hon ska visas på utställning med, blir spännande! Endast två veckor kvar nu.

Fruktstund!
20210819_105925.webp

EAFDC47C-F27C-4A1D-B2C4-D57E85C3CCB9.jpeg

Falki fäller verkligen nu. Han ser helt maläten ut och det går att dra bort stora tussar av pälsen.
Jag älskar färgen under. En skarp ljus grå.
När jag betäckte Lif var min stora fasa att få en musblack. Har aldrig gillat färgen. Men under dräktighetens gång förlikade jag mig med att risken för en musblack var stor och att fårgen inte är så dum alls.
Nu är jag glad att han blev en. Hade inte velat ha något annat (okej, ett brunblackt sto hade ju inte varit dumt). Hoppas färgen fortsätter vara ljust grå. Endel går ju i nyans av grå-brun-svart.

Ps. Kolla benen! :banana:

Visa bifogad fil 76191

Falki fäller verkligen nu. Han ser helt maläten ut och det går att dra bort stora tussar av pälsen.
Jag älskar färgen under. En skarp ljus grå.
När jag betäckte Lif var min stora fasa att få en musblack. Har aldrig gillat färgen. Men under dräktighetens gång förlikade jag mig med att risken för en musblack var stor och att fårgen inte är så dum alls.
Nu är jag glad att han blev en. Hade inte velat ha något annat (okej, ett brunblackt sto hade ju inte varit dumt). Hoppas färgen fortsätter vara ljust grå. Endel går ju i nyans av grå-brun-svart.

Ps. Kolla benen! :banana:
Ganska kul ändå vad de ska få för färg efter de släppt fölpälsen 😅 Två gånger har jag lyckats gissa rätt på vad för fölungar som ska komma ut. Den första var en skäck och hingst och så nu Maggan brunt sto med två vita strumpor bak. De som förvånade mig dock är att hon kommer få svarta ben som vuxen. Trodde faktiskt inte de, men där var Pappas gener för starka 🙈

Ganska kul ändå vad de ska få för färg efter de släppt fölpälsen 😅 Två gånger har jag lyckats gissa rätt på vad för fölungar som ska komma ut. Den första var en skäck och hingst och så nu Maggan brunt sto med två vita strumpor bak. De som förvånade mig dock är att hon kommer få svarta ben som vuxen. Trodde faktiskt inte de, men där var Pappas gener för starka 🙈
Vilken färg hade pappan?

Hur skulle hon då kunna undvika att få svarta ben? Det är ju extremt ovanligt med bruna ben....
Trodde hon skulle bli mörkare en vad hon blir. Trodde inte riktigt på en kopia av Pappa men hade fel! Haft en som var brun som föl som är mer eller mindre väldigt mörk eller ja han drar åt svart. Likadant hennes moster är född brun men är mer svart en brun numera så trodde hon också skulle dra dit åt när hon var klar. Men Maggan kommer behålla sin bruna färg som de ser ut som nu.

Allan skötte sig fantastiskt bra på chippningen i lördags! Var verkligen ett riktigt A-barn. Enkelt att få på grimman och stod som ett ljus. Ryckte bara till när chipet skulle på plats, i övrigt ingen reaktion på tagelprov eller nånting. :love: Var väldigt roligt att dels få bekräftat att han är gulbrun (och inte kommer skimla :banana:) och dels få mycket beröm för hans uppförande. Id-kontrollanten sa att han vuxit fantastiskt bra för att vara flaskföl och att han var väldigt trevlig och inte alls så påflugen och jobbig som de brukar vara. Så fick massa beröm för hur jag hanterat honom. Jag blev verkligen jätteglad och fick samma kulör som en tomat. :D

IMG_20210828_143003.jpg

Man skulle kunna tro att det är mamman i bakgrunden men det är ju stoet som gått här på bete i sommar. Nu har hon och fölisen åkt hem och Allan och Tösen har fått börja sova inne om nätterna. Skönt att kunna fodra på honom och banta Tösen. :)

En brun häst har väl alltid svarta ben oavsett brun nyans? Eller missförstår jag dig?

Luna kommer att få gå kvar med sin mamma och det andra stoet minst till våren, men hennes kompis som är hingst kommer att åka till en annan lösdrift med hingstkompisar i höst. Känns trist att dela på dem för de har så bra utbyte av varandra och är väldigt tajta, men det är ju inte ett alternativ att ha honom kvar i flocken (ska inte kastreras än).

Jag ville så gärna visa på fölvisningen och få en opartisk bedömning av henne, men det ville sig inte med alla omständigheter runtomkring. Så jag får vara nöjd med att jag ändå har två fina tjejer :love:

DB10C4E6-D776-4D96-9A57-C1AED5C81B4D.webp

En brun häst har väl alltid svarta ben oavsett brun nyans? Eller missförstår jag dig?
Nej så är de men trodde hon skulle bli lika mörk på benen som på kroppen 😅 Men hon ser ut att behålla sin bruna päls även efter att hon släppt fölpälsen 😅 Hon är alltså en kopia av sin Pappa.

Visade Hertha på fölmönstring i måndags. Vi hade en 40 minuter lång diskussion angående om grimman skulle på eller inte innan lastning. Hertha tyckte nej men matte ville ha på grimman. Tillslut satt den på men fölis var trött efter att ha stegrar sig, ramlat, galopperat över matte etc..
Lastningen gick lätt. Hedwig går ju bara rätt in så det var bara att putta in Herthisen efter henne
Så med tanke på trött föl och att hon bara är fem veckor fick hon bra bedömning. 887787.5 o 45.5 poäng och klass I. Galoppen var vägvinnande med fin energi dock ngt obalanserad. Extremiteter nöjaktigt korrekt men när hon är trött hänger hon lite i knäna. Kan tänka mig att hon hade fått 8 på både galopp och extremiteter om hon varit några månader äldre och starkare.
Lilla pluttan var glad att få komma hem till hagen sen o bästa ”storasyster” Platina.💕💕

Bifogade filer

• 2F8C620B-FA03-4167-98CF-7DE3F6C1C6C1.webp
    2F8C620B-FA03-4167-98CF-7DE3F6C1C6C1.webp
    327,5 KB · Visningar: 43
Efter ett dygn nu så har de framkommit att de sitter i hoven. Antingen är de en böld påväg ut i ballen på henne då hon är kokhet där och ingen får klämma. Men benet i sig får vi greja och dona med. Hon är inte svullen heller i benet .. Eller så har hon lyckats vricka hovleden. Nu ska vi bara avvakta och se om de blir någon förbättring. Idag går hon iaf på benet och kommer inte hoppandes på tre ben som igår. Då kändes de som att de var tack och godnatt, men är de en hovböld måste den komma ut av sig självt.

Så vi hoppas Maggan blir helt återställd ✊❤️ Hon är ändå tålmodig med tanke på hur många som klämt och dragit i hennes ben 🙈

Imorgon åker mitt sto och föl vilka båda är sålda till samma köpare. Det är tyngre än vanligt för jag ville så gärna fortsätta att avla på stoet men just nu sätter kroppen stopp och jag tar farväl av halvblodsaveln på obestämd tid.
Jag har dock kvar tre avelsston och två andra hästar men fan så tungt det känns. 😥

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama