Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad har hänt?
Han skulle visats i Östergötland på tidig fredag eftermiddag. Jag och E möts upp och gör honom iordning. Vi har gott om tid så de får vila en stund i box innan avresa. Ganska direkt lägger han sig och rullar fast. Han som var så pigg nyss? Vi ringer veterinären och får instruktioner om att reponera hans bråck (han har ett pungbråck som han varit helt obesvärad av och som skulle åtgärdats efter rötmånaden). Bråck reponeras och han blir pigg igen. Vi lastar och åker. Kommer inte ens en mil innan ungen lagt sig och rullat omkring i lastbilen han ser nu ut som en kokosboll istället för ett föl som ska visas. Emma och K som anslutit åker hem med fölet och lastar ur. Väl hemma försämras han avsevärt och de styr kosan mot Ultuna som står redo med ett operationsteam. Han opereras inom nån timme och prognosen är god.
Det gick så fort från piggt föl till jättedåligt. Hade vi inte varit på plats eller om det hänt på natten hade han kanske dött. Självklart kollar stallägaren till fölen flera gånger varje dag men ingen kan förvänta sig minutkoll och försämringen gick på nån timme bara.
Vi hade en ofantlig tur som var där just då.

De andra två visades som de skulle men domaren låg lågt i skalan och mina föl skötte sig inte särskilt bra ;) den lilla var mest jönsig och lattjade runt och busade, hon skrittade knappt nånting utan bara småtaktade och fnattade runt, hon travade inte heller, då får man inte bra på varken gångarter eller allmänt intryck. Exteriör och galopp var ok. Den store var duktig men han kan på allvar inte galoppera, han bara struttar omkring

Han skulle visats i Östergötland på tidig fredag eftermiddag. Jag och E möts upp och gör honom iordning. Vi har gott om tid så de får vila en stund i box innan avresa. Ganska direkt lägger han sig och rullar fast. Han som var så pigg nyss? Vi ringer veterinären och får instruktioner om att reponera hans bråck (han har ett pungbråck som han varit helt obesvärad av och som skulle åtgärdats efter rötmånaden). Bråck reponeras och han blir pigg igen. Vi lastar och åker. Kommer inte ens en mil innan ungen lagt sig och rullat omkring i lastbilen han ser nu ut som en kokosboll istället för ett föl som ska visas. Emma och K som anslutit åker hem med fölet och lastar ur. Väl hemma försämras han avsevärt och de styr kosan mot Ultuna som står redo med ett operationsteam. Han opereras inom nån timme och prognosen är god.
Det gick så fort från piggt föl till jättedåligt. Hade vi inte varit på plats eller om det hänt på natten hade han kanske dött. Självklart kollar stallägaren till fölen flera gånger varje dag men ingen kan förvänta sig minutkoll och försämringen gick på nån timme bara.

De andra två visades som de skulle men domaren låg lågt i skalan och mina föl skötte sig inte särskilt bra ;) den lilla var mest jönsig och lattjade runt och busade, hon skrittade knappt nånting utan bara småtaktade och fnattade runt, hon travade inte heller, då får man inte bra på varken gångarter eller allmänt intryck. Exteriör och galopp var ok. Den store var duktig men han kan på allvar inte galoppera, han bara struttar omkring

Vad läskigt och vilken tur att ni var där! Ultuna är helt fantastiska. Jag har själv ett ärende dit i september och fick min häst opererad av dem i våras.

Tråkigt att besömningen av de andra inte blev helt som du tänkt, men föl är föl… De hade säkert skitkul.

B8617852-87BF-4193-8242-4F1636D1B386.webp

Han kamouflerar sig bra i sin sommarhage. Hela pannluggen är full av kardborrar varje dag. De är hemska och vi har hela betet fullt.

Vad läskigt och vilken tur att ni var där! Ultuna är helt fantastiska. Jag har själv ett ärende dit i september och fick min häst opererad av dem i våras.

Tråkigt att besömningen av de andra inte blev helt som du tänkt, men föl är föl… De hade säkert skitkul.
De är jättebra, han har redan varit där en vända med rotavirus så de kände igen honom. Planen var ju operation när rötmånaden var slut, men säg vilket djur som följer de planer vi har?

Jag är inte så deppad över de andras dåliga siffror, mitt mål är inte fölbedömning och jag vet att dessa två är toppklass.

@cirkus Fy vad läskigt, men skönt att det verkar gått bra trots allt!

En fundering, min lilla har blivit jätteirriterad i ögonen, rinner och kleggar. Flugorna är extrema just nu... De har ligghall att nyttja fritt, en rejäl sådan, som de hänger inne i nästan hela dagarna, går bara ut när de måste äta, sen är de ute om nätterna. Men trots att de är inne så mycket på dagarna så har ögonen blivit infekterade, jag tvättar/baddar med koksalt varje dag, men har inte hjälpt direkt än. Törs jag sätta på en flughuva? 😬 Känns inte helt säkert, men vad gör jag annars? Tips?

En fundering, min lilla har blivit jätteirriterad i ögonen, rinner och kleggar. Flugorna är extrema just nu... De har ligghall att nyttja fritt, en rejäl sådan, som de hänger inne i nästan hela dagarna, går bara ut när de måste äta, sen är de ute om nätterna. Men trots att de är inne så mycket på dagarna så har ögonen blivit infekterade, jag tvättar/baddar med koksalt varje dag, men har inte hjälpt direkt än. Törs jag sätta på en flughuva? 😬 Känns inte helt säkert, men vad gör jag annars? Tips?
Jag har haft en helt elastisk mjuk flughuva på föl. Vågar inte ha med spännen eller liknande.

Jag har haft en helt elastisk mjuk flughuva på föl. Vågar inte ha med spännen eller liknande.
Nä det känns ju inte helt okej, stor risk att de fastnar... Men en elastisk kanske fungerar, den borde de ju få av sig om de fastnar. Hm.. Vilken storlek kan fungera på swb-föl? ca 2 mån nu.

Vilken tur att ni var där.❤️

Maggan har samma problem med flugor i ögonen eller ja de börja när de gick på bete. Vi tvättar och tvättar varenda dag, dock vågar jag inte sätta på något på huvudet på henne då de går i skogshage 🙈 Rädd att hon fastnar så fortsätter tvätta 😅

Vilken tur att ni var där.❤️
Ja verkligen! Jag försöker att inte tänka på vad som hänt om vi inte varit där just den dagen.

Fick för övrigt just uppdatering från Ultuna att han kan hämtas på onsdag. Han har blivit både buköppnad och de har gått in i kanalen där själva bråcket var. Han mår prima men de vill ha honom off antibiotika i ett dygn innan han får åka hem plus se att höet kommer igenom alla tarmar och ut på andra sidan som det ska.

Själv kan jag börja andas igen.

Nä det känns ju inte helt okej, stor risk att de fastnar... Men en elastisk kanske fungerar, den borde de ju få av sig om de fastnar. Hm.. Vilken storlek kan fungera på swb-föl? ca 2 mån nu.
Ja jag har för mig att jag köpte min från granngården, tror det var HG som märke.
Tog minishettis eller möjligtvis shettis i strl på mitt swb föl som var ungefär lika gammal.

Jag hade testat flughuva. Går det mixtra med en och tex klippa av kardborrebanden så den bara fäster litegrann? Då sitter den inte så hårt och skulle hon fastna skulle hon kunna dra loss sig.
Bara en tanke…

Nu är resultaten indelade i hopp- och dressyrföl i Equipe iaf och jag ser på SWBs hemsida att det visst är så: ”Hopp- och gångartshärstammade föl deltar i olika klasser.”
Det kvittar ju egentligen, jag försöker bara förstå hur allt funkar #newbie
Fast det är bara formalia. De döms exakt lika. På vissa ställen gör de uppdelning på andra inte men skillnaden i praktiken är noll.

Nu är resultaten indelade i hopp- och dressyrföl i Equipe iaf och jag ser på SWBs hemsida att det visst är så: ”Hopp- och gångartshärstammade föl deltar i olika klasser.”
Det kvittar ju egentligen, jag försöker bara förstå hur allt funkar #newbie
Man anmäler i hoppstammade eller dressyrstammade klassen men fölen bedöms på samma sätt och i blandad ordning hos oss.
Dock så brukar min förening lista resultaten i hopp vs dressyrföl och en sammanslagen lista.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama