Idag hämtade jag äntligen hem min lilla Cajsa. Lite ledsen var hon över att lämna mamma men stona kommer ta väl hand om henne tror jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så finMin lille odåga får numera stå inne på box medan jag rider mamman. Det protesteras en hel del men blir sakta men säkert lugnare.
Han heter Rollo och är född i början av maj. E. Dalwhinnie ue. Sir donnerhall 1Visa bifogad fil 20157
Väldigt vackra ögon på henne!Min lille odåga får numera stå inne på box medan jag rider mamman. Det protesteras en hel del men blir sakta men säkert lugnare.
Han heter Rollo och är född i början av maj. E. Dalwhinnie ue. Sir donnerhall 1Visa bifogad fil 20157
Nu har vi fått besked om att Adels högerhov är så illa däran att hon kommer att få somna in.
Så jävla tråkigt lite mer än fyra månader blev hon.. det värker i mitt hjärta
Kan du berätta mer om hur du jobbar med TRT-tänk?Jag lade täcke på lille Frank idag för första gången. Det gick bra, men han är helt klart känsligast och mest skygg av de ungar vi haft. Kör mycket TRT-tänk på honom för att få allt att funka och det går hittills väldigt bra.
Gillar egentligen inte att ha täcken på små men han kniper något jävulskt med svansen och spänner hela kroppen när det blåser och regnar, vilket vi vill undvika nu när han växer mycket.
Grisen tränar på att flytta sig undan för små signaler, hon är en riktig bulldozer. Hennes spirit animal är nog en iller, full rulle och massor av humor
Tror jag blir tokig vad är det med detta år och fölens ben????? igår åkte jag upp till Mälarkliniken med en trolig bockhov på trav ungen och idag kör vi upp kallblodsungen som även han har börjat resa sig i kotorna och gå på tå Ska det inte räcka nu?? enligt min hovslagare har han åkt på väldigt många föl i år som har bockhovar och reser sig i kotorna. Han har aldrig plastat så många fölfötter förr om åren som i år. Jag hatar detta år
Imorgon blir det operation på fölungen som vi körde upp igår. får se om det blir samma på fölis vi kör upp i Em ... blir en fattig höst/vinter i år
När Rose Marie Clark var uppe hos oss i somras så frågade hon hur jag hade utfodrat stoet under dräktigheten. Jag hade bara utfodrat med bra hö och mineraler. Lite lusern i slutet då stoet inte orkade äta upp alllt hö.Kan det inte vara årets konstiga väder och därmed konstiga gräs som är boven bakom många benproblem?
När Rose Marie Clark var uppe hos oss i somras så frågade hon hur jag hade utfodrat stoet under dräktigheten. Jag hade bara utfodrat med bra hö och mineraler. Lite lusern i slutet då stoet inte orkade äta upp alllt hö.
Hon sa att hon sett ökade fall av senkontrakturer hos föl där mamman överutfodrats under dräktighet och digivning. Bla på ett stort travstuteri. Hon menade på att stoet många gånger inte alls behöver den mängd mat som tabellerna visar. Fölet tar vad den behöver och sedan får man se till att mamman håller ett hyfsat hull.
Nu är ju detta endast hennes egna erfarenheter och ingen vetenskaplig studie. Men hon har lång erfarenhet och borde veta vad hon talar om.
Hon sa även att hon sett ökade fall av kontrakturer vid extrema foderår. Så visst kan de uppdrivna kotorna ha med torkan att göra.
I Nemos fall är alla överens om att det nog troligtvis berodde på att stoet är 16 år och aldrig haft föl innan, dvs fölungen fick ligga trångt pga att livmodern inte är lika töjbar på äldre ston som hos yngre. Att den blrjar åldras efter 8 års ålder. Men nu är den ju uttänjd så det borde inte vara någon risk om jag väljer att betäcka om henne.
Vilken otur du har @tabac ! Hoppas verkligen det går bra för dina små den här gången