@Kristall10 jag har haft egna tankar om detta med den torra sommare och lyssnade med en gammal kobonde om detta. Hon hade i år pratat med flera hästägare som hade haft problem både med föl och vuxna hästar detta året och dom hade som jag pratat och funderat kring sockerhalten i gräs/foder. Jag är själv emot att fodra med förmycket kraftfoder till mina hästar utan tycker dom ska äta grovfoder. Är även försiktig med att ge dom förmycket kraftfoder när dom fölat, ingen av fölen är födda med problemet utan det har kommit senare, alla tre stona går i samma hage som dom gjort tidigare år, ingen av dom har haft tidigare avkomma med detta problem så den enda skillnaden jag kan se är det extrema vädret, I analyserna på grovfodret har sockret varit högre än tidigare år. Vi får se hur det blir med fölen nästa år då får jag 4 stycken om inget händer under vintern. min lilla rödtott opereras idag och sen får vi besked idag om hur det blir med hingstungen, Kan ju säga att jag är väldigt nervös inför detta och väldigt orolig att jag inte ska få med mig något föl hem.
Känner en inre stress och har svårt att koncentrera mig på jobbet.