Samma här...Instämmer. Det yngsta hingstföl jag vet som gjort ett sto dräktigt var åtta månader.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här...Instämmer. Det yngsta hingstföl jag vet som gjort ett sto dräktigt var åtta månader.
Oj så tidigt!!
Då kanske nuvarande flock duger bra egentligen. Den består av en tvåårig valack, treårigt sto samt två sjuåriga ston? De går på stor lösdrift med gigantiska hagar, kanske klarar han sig så utan att jag behöver ruinera mig med att köpa jämnårigt?
Nu är älskade gulle-Frank såld som framtidshopp till en lokal GP-ryttarinna. Det känns så himla roligt! Mamma Sammetskamelens första föl, själv född på gården och dotter till min älskade tävlingshäst
Ni som fick hingstföl, hur gör ni nu? Kommer hingstungen få skickas iväg till jämnåriga? Funderar på om jag ska köpa en jämnårig kompis för att slippa ta honom ur flocken, har problem med surt ledarsto och det blir lite pest eller kolera hur jag än gör. Hon är gudasnäll mot de som är födda här men får han flytta så kommer han få stryk när han kommer tillbaka. Samtidigt så får ju en ny hingstunge också stryk.. (de får isf självklart kastreras tidigt i vår) ogillar också tanken att skicka iväg, tycker det är mysigt att lära känna hästarna under flera år innan inridning.
Jag hade skickat iväg. Dels för risken med dräktigt sto, men sedan för att unghingstar behöver uppfostras.
Herr Häst var hingst tills dagen före han fyllde 4 år, och gick med endast andra unghinstar (1-5 år) fram tills dess. Han må vara extremt snäll mot människor, men ovanstående erfarenhet misstänker jag är en bidragande orsak till att han inte kan gå med andra hästar/han är bråkig mot de/de hatar honom/osv.
Nu går alla mina ihop. Gick jättebra. Torsten och ponnyn fann varandra direkt. Vet inte vem som var lyckligast. Ponnyn har busat non-stop med Torsten.
Torsten är snart 5 månader och snart ska vi försöka starta igång Stoet litegranna. Hur skulle ni lagt upp igångstarten?
Jag tänkte leda Torsten och ta en promenad i skogen när mor min rider. De ska ju bara skritta ändå. Förre gången vi hade föl så vart fölet med men det vågar jag inte med denna speciellt inte med älgjakten ute nu.
Är han van att stå inne själv utan mamman? Annars hade jag tagit det först innan jag ens tänkt på att gå ut med honom själv. De har så pass lite emotionell mognad att jag är försiktig med att ställa för stora krav, och att tas ifrån mamma och flock och ge sig ut i stora farliga världen helt ensam är att begära en del av en liten. Förr när vi gick promenader med föl vande vi av dem först och gick sedan aldrig helt ensamma med dem. Innan avvänjning fick de stå i box/kvar i flocken när mamman gick.
Numera går vi inte promenader heller, de får nog ledträning ändå, men det är ju upp till var och en vad man vill göra med dem
Imorgon ska toras föl opereras. I år har vi opererat 3 av 3 föl .. känns ju sådär ..rödtotten har det ju gått bra för så hoppas att även denna operation gör det.. Adele saknar jag så det värker i hela hjärtat,känns som jag kommer att ha svårt att komma över förlusten av henne.men nu håller vi tummarna för Prinsen. Nästa år får jag fyra föl men kan erkänna att problemen detta år har förtagit glädjen lite.
Imorgon ska toras föl opereras. I år har vi opererat 3 av 3 föl .. känns ju sådär ..rödtotten har det ju gått bra för så hoppas att även denna operation gör det.. Adele saknar jag så det värker i hela hjärtat,känns som jag kommer att ha svårt att komma över förlusten av henne.men nu håller vi tummarna för Prinsen. Nästa år får jag fyra föl men kan erkänna att problemen detta år har förtagit glädjen lite.
@Görel Operationen har gått bra så vi ska hämta hem honom idag och hoppas på att eftervården även den ska gå bra, han kommer inte få samma smärtlindrings medicin som sist då han blev lös i magen av den och fick dåliga njurvärden och blev uttorkad. Jag hade ju redan betäckt mina ston när jag fick problem med fölen så det fanns inte så mycket att välja på när alla var dräktiga redan så jag hoppas verkligen på att det inte kommer att hända något nästa år men jag kommer nog vara super nojig ... Jag vill verkligen inte vara med om detta igen... Men min Adele kommer jag nog aldrig komma över riktigt Jag tänker på henne varje dag och kommer nog aldrig få ett föl som hon igen... kom på mig själv igår att jag bad att hon skulle återfödas i Adeleines nästa föl (hur sjukt är inte det) men jag hoppas verkligen att jag ska få en sådan individ igen.
@Görel Operationen har gått bra så vi ska hämta hem honom idag och hoppas på att eftervården även den ska gå bra, han kommer inte få samma smärtlindrings medicin som sist då han blev lös i magen av den och fick dåliga njurvärden och blev uttorkad. Jag hade ju redan betäckt mina ston när jag fick problem med fölen så det fanns inte så mycket att välja på när alla var dräktiga redan så jag hoppas verkligen på att det inte kommer att hända något nästa år men jag kommer nog vara super nojig ... Jag vill verkligen inte vara med om detta igen... Men min Adele kommer jag nog aldrig komma över riktigt Jag tänker på henne varje dag och kommer nog aldrig få ett föl som hon igen... kom på mig själv igår att jag bad att hon skulle återfödas i Adeleines nästa föl (hur sjukt är inte det) men jag hoppas verkligen att jag ska få en sådan individ igen.