Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge tar det innan stoet renat sig? Min har sprungit 2 ggr dag, tredje dagen idag. När jag skulle ta in dom från hagen för en stund sen blev hon lite orolig och ut kom typ 1liter gul vätska :nailbiting: När kan man börja misstänka infektion?

Hur länge tar det innan stoet renat sig? Min har sprungit 2 ggr dag, tredje dagen idag. När jag skulle ta in dom från hagen för en stund sen blev hon lite orolig och ut kom typ 1liter gul vätska :nailbiting: När kan man börja misstänka infektion?
Men va, 1 liter gul vätska? Hon kissade inte av stress? Har aldrig varit med om, så i så fall instämmer jag med @dobbis om att det nog är läge att kolla henne. Våra kan gå och småskvätta lite men har aldrig sett nåt av den kvantiteten eller färgen, så jag hade blivit bekymrad.

Nej definitivt inte kiss. Hon har också småskvättat tidigare, så det här var något nytt. Kollade temp, inte feber men ska ringa och rådfråga vet. Ska nog longera henne lite extra ikväll!

Föl som föds med tvåfärgade svansar, som tex i mitt fall fux på ovansidan och vit under ca 50/50.. Vad har ni för erfarenhet att det utvecklar sig till sen? Förblir den lika eller kommer den bli helt fuxfärgad med tiden?

Jag har haft veterinär ute hos mig varenda dag sen fölet föddes. De har fått skölja livmodern på hästen pga livmoderinflammation. Det är gul sörja som kommer ut i massor. Du måste ha veterinär ut direkt. Min fick omedelbart metacam och nått annat som jag ger i spruta i muskeln. Hoppas du får hjälp snabbt.

Jag har haft veterinär ute hos mig varenda dag sen fölet föddes. De har fått skölja livmodern på hästen pga livmoderinflammation. Det är gul sörja som kommer ut i massor. Du måste ha veterinär ut direkt. Min fick omedelbart metacam och nått annat som jag ger i spruta i muskeln. Hoppas du får hjälp snabbt.

Vet kommer ut nu på morgonen, håller tummarna på snabb återhämtning. Man vill ju att hon ska vara frisk nu när hon äntligen fått sin bebis :(

Föl som föds med tvåfärgade svansar, som tex i mitt fall fux på ovansidan och vit under ca 50/50.. Vad har ni för erfarenhet att det utvecklar sig till sen? Förblir den lika eller kommer den bli helt fuxfärgad med tiden?

Den blir nog fuxfärgad med tiden. Mina fuxföl har sett ut precis så i svansen, ddet vita har varit undertill och på sidan av svansen

Så har min också, jättefint! -10an hade också så men inte lika mycket vitt som årets. Han var dock ljus undertill länge men är nu röd i hela svansen.

Det är naturligt att de är randiga som föl, tror att alla mina föl har varit det. Här är fuxen.

Två månader gammal på första bilden
DSC00364.jpg

Tre år gammal
130811-1_zpsbbc4d95e.jpg

Här blev det operation för min fölis (Daim e Dylan N-Be My Chief) förra veckan. Hennes högra framben ville inte räta upp sig så de har opererat in en mäka som ska hindra att benet växer på ena sidan. Så i stället för att gå på bete och busa med andra föl står hon och mammahäst i lösdriften som jag spärrat av så det blir som en stor box. Hoppas verkligen att det ska bli bra!

Lillemannen är fortsatt pigg som en spigg och äter som en häst. Aldrig sett en unge med sån aptit tror jag, han har mjölkrester i hela ansiktet och mamma står så snällt och sover under tiden han bökar runt. Hon är en fantastisk mor, jag är jättestolt över henne men inte speciellt förvånad över att hon är så duktig.

Han hänger i framknäna en del men enligt en erfaren uppfödare som har en egen unge efter samme hingst och som har sett flera andra så är det lite av ett kännetecken, men att de rätar upp sig fint sen. På hennes unge syns ingenting nu.

"Min" unge (han är såld) är så trevlig och social; han kom fram och skulle prata direkt han stod upp och nu gnäggar han när man kommer. Det är mest äta - vila - bajsa som gäller för honom nu, vilket är super med tanke på benen. Sammanfattningsvis så är jag väldigt nöjd med honom.
13568848_1475835922442081_4952993654703332524_o.jpg

haumlstar%20089_zpsinsvevr0.jpg
10154292_10152212656479426_885202872562088451_n.jpg

Såhär såg min uppfödning född 14 ut, nedersta bilden ca 2 veckor gammal, översta bilden 1 1/2 år. Han har fortfarande ganska ljus svans, även manen har lite grått i sig. Hans mamma har ljus man och svans, själv blev han inte lika ljus i taglet.

Håller tummarna för att allt går vägen med din fölunge @Narcissa!

Här är allt bra med lilla Noella. Busar och rejsar i hagen, man får passa sig lite när hon tvärvänder och brallar samtidigt! Lätt att få sig en smäll.
Ser jag att det är på väg brukar jag puffa till henne för att hon ska lära sig att det inte är ok!
Hon vill även gärna provsmaka på en men knuffar undan henne då också!
En väldigt social fölunge som gnäggar när hon ser en och kommer fram direkt och vill bli klappad.
Hoppas att hon behåller sin färg, svårt att avgöra tycker jag!
13507059_1362061043811009_5017640965684118551_n.jpg

Det går inte lysande direkt. Idag har de undersökt henne igen och hittat flera inflammerade tarmavsnitt. Prognos minst sagt osäker. Orkar snart inte längre....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama