Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga 2.... Jag har ett gammalt trane... Kan man åka utan mellanvägg å sen hel bom... Hur mycket måste man fixa framtill? Jag tänker mest 2 balar så fölis inte flyger rakt in i rutan, men han är ju lägre än själva bommen fram (med råge)...

Morsan hade ont i ryggen efter en natt i spöregn... De var iaf inne när jag kom... Men jag blir så jävla arg när jag VET hur känslig hon är men nä "vi har haft många föl". Min veterinär tyckte till å med att ungen är för liten å han ska vila lite för hovarna är raspade bak (var rund under föttern)...

IMG_20160626_104335_zpsrapapvhq.jpg

Hoppar in i tråden, stoföl e. Zuidenwind ue Gazpon föddes igår kväll efter ett utdraget förspel. Stoet hade minskad aptit i över ett dygn innan, åt nog max 1 kg hö. Fölningen gick bra men snabbt när veterinären hade varit och känt på henne där bak.

Nu 24 timmar efter är hon fortfarande slö och vill inte äta så mycket alls. Är det vanligt? Dricker gör hon iaf. Nu har det varit väldigt hett idag men tempade hon nyss och den var på 38,9 grader. En grad mer än normalt. Är det normalt eller är det infektion på gång? Hon hade inte feber innan utan det har kommit under dagen!

Vad göra?

Lite uppdatering. Det tog veterinären närmare 5 timmar att få ut efterbörden. Sammanlagt satt den i 12 timmar. Hästen ska sköljas imorgon igen då hon blödde lite mer än normalt. Antibiotika och smärtlindring är insatt. Ingen feber. Fölis mår iallafall prima.

Jag brukar ge mina ston ca 1/2 liter torr mängd men uppblöt betfor så dom får lite ny energi jaf upplever att dom är trötta och även dom behöver vila efter att fött fölet .

Hur löser ni ut och in från hagen de första dagarna? Är ni alltid två? En som leder mamma och en som föser fölis?

Hur löser ni ut och in från hagen de första dagarna? Är ni alltid två? En som leder mamma och en som föser fölis?

Jag brukar ta ett längre grimskaft som man kan lägga som en ögla runt fölis rumpa så att man kan styra fram i grimman men dra/putta där bak. Har man ett snällt sto kan man då ta båda själv. :) Brukar bara ta ett par gånger så har fölis förstått så då kan man hålla dem i varsin hand. (Jag har alltså grimskaftet knäppt i grimman under hakan, sen mot halsen på fölis vänstra sida, över ryggen runt rumpan och längs vänstersidan tillbaka till handen.)

Ang att ha dem ute dygnet runt så beror ju det på hur ungen är och ser ut, väder och hage. Jag har mina hemma och kan ta in vid behov, de har varit ute hela tiden sen han var ca tre veckor. Inatt ska det regna men vara nästan 20 grader varmt, det är stekhett dagtid så jag tror nog att regnet gör dem gott. Hade förberett för att kunna ta in häromkvällen då det spåddes ordentligt med åska och typ skyfall, men prognosen ändrades till lite skurar bara så de fick vara ute. Beror helt på vädret. Jag är nog den mest frekventa väderappsanvändaren nånsin! :p

Ang att ha dem ute dygnet runt så beror ju det på hur ungen är och ser ut, väder och hage. Jag har mina hemma och kan ta in vid behov, de har varit ute hela tiden sen han var ca tre veckor. Inatt ska det regna men vara nästan 20 grader varmt, det är stekhett dagtid så jag tror nog att regnet gör dem gott. Hade förberett för att kunna ta in häromkvällen då det spåddes ordentligt med åska och typ skyfall, men prognosen ändrades till lite skurar bara så de fick vara ute. Beror helt på vädret. Jag är nog den mest frekventa väderappsanvändaren nånsin! :p

jag hade ju förmodligen blivit psyksjuk av å ha dem hemma å behövt semester de första 3åren eller något ;) men, FAN va skönt å kunna göra EXAKT som man själv vill....
jag får seriöst ångest å kontrollbehovet som jag har uppfylls inte :(

Haha, du har tur du... Idag var första dagen Storm följde med sin mamma. ;) Hon har varit alldeles för vimsig innan.
Haha! Förra årets föl hittade till hagen utan mamma efter några vändor, räckte med att öppna boxdörren så var hon på väg. Enda gången hon blev förvirrad var när de skulle byta hage och mamman leddes ut åt andra hållet, så stod Ómega och blängde surt på oss från andra sidan stallet och försökte få oss att förstå att vi gick åt fel håll :D

Nä, men gården är helt inhängnad åt det hållet stohagarna ligger, så är bara att stänga grinden ut mot vägen också för extra säkerhet om man är ensam.

Smidig lösning @Hedinn jag har förvisso 30 meter till trafikerad väg, men när Storm inte visat något intresse för att följa mamma har jag inte vågat chansa. Däremot fungerade det ett tag att låta Sunny gå lös, men nu lockar gräset mer än bebis. :eek:

Smidig lösning @Hedinn jag har förvisso 30 meter till trafikerad väg, men när Storm inte visat något intresse för att följa mamma har jag inte vågat chansa. Däremot fungerade det ett tag att låta Sunny gå lös, men nu lockar gräset mer än bebis. :eek:
Jag har visserligen gått med lösa föl längs med (lätt) trafikerad väg också, även de tuffa har gått tätt intill sin mamma vid såna tillfällen, utanför bekvämlighetszonen så att säga. Men så har jag ju en ras som är väldigt flockbunden också, så det kan ju kanske ha betydelse.

Min fölis har en vek kota på ena bakbenet, jag har läst att sånt kan gå till sig inom 14 dagar annars ska man ta hjälp av hovslagare. Det är ju inte så att hon trampar igenom men det syns. Har någon av era föl haft det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama