Status
Stängd för vidare inlägg.
@Narcissa
Så skönt att hon äntligen är på bättringsvägen! :heart

Kl
Här kommer en uppdatering om min skrutt (nej jag har fortfarande inte nåt bra arbetsnamn på honom, haha). Han går på bete med morsan och en islänning som sägs ska föla i månadsskiftet. Jag hoppas verkligen på det så att han får en kompis, men både mitt sto och valacken ser betydligt mer dräktiga ut än den som påstås vara det... Så vi får väl se om där kommer nån fölis. Hoppas det!

Varje kväll pysslar jag om mamma häst med koll av fötter, borsta och flugspray. Brukar samtidigt spraya fölis och lyfta hans fötter också. Jätteduktig är han! Senaste dagarna har jag börjat kleta in nån salva på mamman som ska motverka att fölis ska käka upp manen och svansen, hoppas det fungerar för han är en tvättäkta ligist... From idag börjar jag även med en ny rutin, nämligen att ta på skitungen grimma medan jag pysslar. Tog nån minut att få på den men gick faktiskt över förväntan! Den här grimman är mycket mjukare än den i läder som han hade innan, kanske är därför. Hur som helst så tog jag på grimman och lät honom vara medan jag fixade. Han började med att stå på bakbenen och försöka få av den. :grin::meh: Men när han insåg att den inte skulle lossna så fogade han sig direkt och började undersöka vad vi höll på med. Drog i grimskaftet tex. Tog lite kort när jag var klar, han ställde sig såklart i både motljus och nerförsbacke. :p

Fairly Dramatic 7v gammal. Tycker han är så himla fin! :love:
DSC_0015_zpsmyla1oua.jpg

DSC_0019_zpsh0lwccb0.jpg

En bild utan motljus också.
DSC_0021_zpsjgkpov7t.jpg

Väldigt mörk under fölpälsen, blir spännande att se vart det slutar! Han skimlar troligen inte så man kan ju få hoppas på en möööörk färg då. ;) Imorrn bitti kommer hovis, då ska vi för första gången kolla fötterna även på liten.

Min fölis blev i söndags 8 veckor.. Nu märks det enormt hur mycket hon växer! Var tredje dag har jag fått ändrat grimman, antingen ökat ett hål runt nosen eller nackstycket..
Har förberett fler grimmor i storlek ponny.. Men de är SKIT STORA!!
Vad använder ni i efter fölgrimman??

Har haft ponnygrimma som man spänner utan hål i nacken så man kan dra ihop den jättelångt. Men fölgrimman brukar räcka tills de vuxit i strl ponny.

Kl
Nu har hovis varit här. Lillen var hur duktig som helst! Väldigt mycket över förväntan! Drog knappt i en enda fot utan stod jättesnällt och bara höll upp och väntade. Jättejätteduktig! :) Har lite understuckna trakter bak, antagligen iom att han var vek i kotorna från start, så vi ska ta bakfötterna en gång till nu mellan gångerna om typ fyra veckor.

DSC_0046_zpsss9wuaka.jpg

Efteråt fick han vänta själv i boxen när mammsen fixades. Han var väldigt upprörd (trots att han nu kan se över väggen) och var på väg upp på bakbenen mot gallret några gånger så fick stå och vakta honom. Grävde upp halva bädden och lekte tjur. Sista stunden stod han dock bara och vilade ett bakben, skönt. Queenie hade ju kanske kunnat hjälpa till och pratat lite med honom men hon tycker det är så skönt att slippa honom en stund så hon står bara och sover
:p Sen gick han jättesnällt i grimskaft ut till hagen igen. Kan nog bli häst av den här också. ;) :up:

DSC_0049_zpsjzgdtfq3.jpg

.... men jag hoppas att jag har fel, gillar fuxar, han får vääääldigt gärna stanna som fux!!! Och han är väldigt röd, rödare än vad de andra har varit.

Oj, har helt glömt att uppdatera. Lite nya bilder behövs också. :) Fast de är från dygn 2-4, hon är ju snart två veckor! Hon går nu ute dygnet runt med mina andra hästar och det går superbra. Pga flera olika saker (min ekonomi, min tid och mitt ängsliga sto) så kommer de få gå kvar hemma. Hoppas Storm ska vara nöjd med att leka med Ricky om ett par veckor.

160613_004_576c43832a6b22b0b06ada1f.jpg

160613_008_576c439c2a6b22b459e57e50.jpg
160614_001_576c439f9606ee6218a630a9.jpg
160615_576c43abe087c31abbb1841d.jpg

Oj, har helt glömt att uppdatera. Lite nya bilder behövs också. :) Fast de är från dygn 2-4, hon är ju snart två veckor! Hon går nu ute dygnet runt med mina andra hästar och det går superbra. Pga flera olika saker (min ekonomi, min tid och mitt ängsliga sto) så kommer de få gå kvar hemma. Hoppas Storm ska vara nöjd med att leka med Ricky om ett par veckor.

160613_004_576c43832a6b22b0b06ada1f.jpg

160613_008_576c439c2a6b22b459e57e50.jpg
160614_001_576c439f9606ee6218a630a9.jpg
160615_576c43abe087c31abbb1841d.jpg
Vilken härlig choklad-ig färg! :love::love: Jättesöt!

När släpper ni ut dygnet runt?
Jag blev så sjukt besviken.... står i mitt kontrakt "box, fri tillgång på mat"... jag valde stället just för att de skulle få komma in och vila på natten (alt dagen när det blir insekter)... ringde och sa "jag kommer i morgon så spara boxarna så mockar jag"...
svar: "behövs inte, de går ute".... eh JAHA??? i REGNET??? 10 dagar gammal... från 6kg mat å fritt hö till bara bete... De hade bara gått i hage i några dagar sedan han föddes... fullblod, första fölet, ny hage, nya kompisar (eller om det bara är en enda med föl)...

Ni vet känslan när man ligger vaken halva natten för att det regnar å har ångest... det var min natt... å igår var det pissvarmt så stackarn stektes väl... å jag bor långt bort.... fuck my life....

Jag har släppt ut mina dygnet runt när de varit en tre veckor. Mitt sto, hälften xx med svårfödf som en hel xx, har klarat sig på enbart bete fram till fölen varit en fyra månader. Finns det ligghall eller motsvarande skydd i hagen så behöver du inte vara så orolig, däremot kan jag förstå att du är det om de går i öppna, platta hagar utan skydd alls.

Jag släpper inte mina ston på bete.dom kommer in under natten. Dom går däremot ute även nattetid då vi städar stallet men med tillgång till ligghallen

Storm har fått gå ute dygnet runt sedan hon var en vecka, men jag har "egen" gård, så jag kan ta in om det spöregnar så hon får torka.

Just nu har vi kvävande hett, så hon är inne ungefär 2x3 h varje dygn. Finns skugga (skog) i hagen, men Sunny är tyvärr en dålig mamma och jag tvivlar att hon är mycket i skuggan. Igår tex lämnade hon Storm sovandes helt ensam för jag kom med en morotsbit. :crazy:

Storm har diarré nu, det började när Sunny brunstade men har fortsatt. Eller lösare i magen är hon. Pigg, äter mycket och ofta, men behöver rengöras flera gånger/dag. Ev har hon även kommit åt saltstenen, så den är bortplockad för länge sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama