Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Alltså jag tror att jag måste mäta om min herre. Han mäter bara 115 cm. Har mätt med en mätsticka, men kan gissa att jag utläser den fel. Lille killen har ju ändå föräldrar som är 167 resp 170+ i mkh....Avatar föddes 21 April.

Jag tycker 115 låter ganska normalt.

Mitt senaste föl född 2010 var 104 cm när hon föddes, och då är hennes föräldrar 175 resp 171. Så stora föräldrar är verkligen ingen garanti för att avkomman blir stor.

Jag tycker 115 låter ganska normalt.

Mitt senaste föl född 2010 var 104 cm när hon föddes, och då är hennes föräldrar 175 resp 171. Så stora föräldrar är verkligen ingen garanti för att avkomman blir stor.

Fast nu är han ju inte nyfödd längre;) Blir han runt 165 blir jag lycklig!

399614_10151581016668738_1546254738_n.jpg

cimg1657.jpg

Lucern är ju ingen fara att ge en fånghäst. Såvida den är fri från melass. Låter inte som att hovis har stenkoll på vad man ska fodra en fånghäst med. Hellre Lucern än krafft 125 eller krafft plus protein. Har hon haft fång så skulle jag inte vilja släppa på bete alls.

Aha, okej. Jag har själv aldrig utfodrat med lucern innan, och aldrig haft en fånghäst. Pratade med veterinären också som inte tyckte betet skulle vara några problem då hon inte uppvisat fång alls under tiden hon varit här, trots att de stått på grönt. Inte heller hovis tyckte det var några problem.
Kan fång uppstå av felskoning? Hovis var nästan förbannad över den förra hovslagaren som varit på henne... Vet att även jag tyckte det såg lite konstigt ut, och i samma veva slutade hon ridas och blev mest stående på en liten del av hagen pga snön. Hon har aldrig haft problem innan.

Men det är isåfall ok att ge henne lucern och dra ner på krafft 125 som var den ursprungliga planen? :confused:

Jag mätte med med mätsticka så där finns utrymme för felmarginal ;) men det är någonstans i de trakterna, jag minns måtten på mig själv sen jag red hoppning, vid navlen är det 110 och vid bysten 130 :p

Jag är inte orolig att min häst blir en midget som vuxen. Mamma är 172 och pappa 170, jag tror min föl kommer att bli "normalstor" :D

Mitt förra föl var ett pytteföl men han har växt ikapp mäter som 2-åring 162 cm och kommer nog att landa runt 166 cm kanske någon cm till. Perfekt.

Nej men nu missförstod du mig haha, vet att han inte är nyfödd, lite koll har jag ;) men fortfarande tycker jag inte 115 är särskilt litet vid hans ålder. Snarare låter 125 väldigt stort. Jaja, det var bara en reflektion.

Läste jag inte i någon tråd här att 110 var normalhöjd på varmblodsföl vid födsel?

Jag vet inte vad som är normalt men jag vet att de två jag fött upp varit betydligt lägre än 110 när de fötts men de kommer ikapp sen, vinner i längden ;)

Jaha ja men det kan nog stämma, jag är absolut ingen expert, brukar sällan mäta fölen men blev lite förvånad då jag tyckte fölet var litet, till de stora föräldrarna så därför mätte jag.

Jag formulerar ju mig som en tok märker jag :confused:

Jaha ja men det kan nog stämma, jag är absolut ingen expert, brukar sällan mäta fölen men blev lite förvånad då jag tyckte fölet var litet, till de stora föräldrarna så därför mätte jag.

Jag formulerar ju mig som en tok märker jag :confused:

Haha nä och jag är inte heller någon normalfölhöjdsexpert :p

Inget fel på dina formuleringar!! Fattar jag fattar alla!!! :D

Jag tycker nog att du ska läsa på en hel del om fång själv innan du tar några beslut. Hade det varit min häst som haft en "fångkänning", (har
hästen haft fång så är det fång, det är bara dumt att säga "fångkänning" även om det var ett milt anfall.) så skulle jag inte våga riskera något.
Förlorade mitt sto i fång förra året när hon hade föl vid sidan. Det var en mardröm

Det ska jag göra, tack så mycket!

Det enda som ändrats sen tidigare är att hon rört sig mindre och fått mera krafft, kommer börja med att dra ner på krafften och så snart fölet blivit lite äldre ska jag se till att hon rör mer på sig igen också. Fortsatt långsam tillvänjning så får jag se om de får åka på betet sen.
Självklart var lucernen vi skaffat innehållande melass, så får se om jag hittar någon annan som vill ha den.

kl. Min lilla skrutt är ju bara 109 cm 8 dagar gammal, hade hoppats på några cm större än sin mor som är 161, men det kanske är i farozonen då? :eek:

kl. Min lilla skrutt är ju bara 109 cm 8 dagar gammal, hade hoppats på några cm större än sin mor som är 161, men det kanske är i farozonen då? :eek:

Bara :eek: ;)?!? Tror inte du behöver oroa dig :D Min tvååring var def inte några 109 cm vid åtta dagar, tror inte att årets unge var det heller men man ska nog inte hänga upp sig för mycket på det :)

Säger "experten" :D

Kl
Våran bebis förlorade sin mammanär han va 3 dagar.
Nu har han fått en ny mamma i vårt sto som fölorade sitt föl 10 dagar innan han föddes.
Tyvärr så räcker inte hennes mjölk till men väl hennes känslor och det betyder mycke.

hans nya mamma

storastster i bakgrunden

Hon växer ju som ogräs, mätte henne till 102 cm som nyfödd, så nästan 1 cm/dag. 166 skulle ju jag tycka vara en "perfekt" höjd. Jag föredrar ju, trots att jag är lång och bredaxlad, de lite mindre hästarna. Men ärligt talat tror jag det beror mest på att jag inte ridit speciellt många jättehästar på 170+. :D
Men mamma 161, pappa på 167 eller 168, hoppas på något därimellan.
Men när ni började prata om 118 och 125 blev jag orolig :p

ponniplutt: Usch vad hemskt att förlora både ett sto och ett föl samma säsong, men vilken tur att de löste det så iaf! Han är himlans söt! :d

Att ni hinner mäta dom små..ska försöka hinna det ja med.
Han va i alla fall 91 när han föddes men då hade han grymt veka kotor.
Tror inte han växer så snabbt pga sin mat..han äter visserligen så mycke han vill men stomjölk är ändå bäst.
För mig får han jätte gärna stanna som ponny..
Men sån tur har man väl inte.
Storasyster är 153 och 5 år.Pappan va 146 och mamma 139..
En storebror är 141 och 2 år. Pappa 164 och mamma 139
Nu är pappa 160 så vi får väl se..
lite spännande är det när man inte vet något om stoets bakgrund mer än att hon kunde hoppa hus..

Din lilla är såå söt..ännu sötare när han håller på och fäller föl pälsen;)

Någon som vet??

Hur reggar man ett föl som inte har en mamma???Men en pappa?

Senast ändrad:

Du reggar precis som vanligt. Att stoet dött ändrar ju inte att fölet har henne som mamma. Behövs DNA så hoppas jag ni hann rycka av en bit av man och svans innan hon dog (tyvärr).

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 151
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?