Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Jag tror nästan min Frans föddes som valack :D
Även om han heter som en "italion stallion" är han så vän och väluppfostrad sen födsel att det nästan är skrattretande.

Man kan klia på rumpan, inte en antydelse till att lätta bak.
Går fint i snöre och bara en hand på bogen så står han som ett ljus när
hovis pillar.

Kanske finns fördelar med en mamma som kör räserträning med honom så
han inte har överskottsenergi :D

Ariel är ganska trött efter fölningen och allt extraarbete som ett föl innebär. Hon sover mycket i vanliga fall och ännu mer nu. Ricky är samtidigt väldigt hungrig av sig, så de har löst det hela på ett väldigt smidigt sätt... ;)

ricky2_51b9be24e087c31865e4c1ee.jpg

Haha ja det kommer bli väldigt roligt! :D Mitt efternamn brukar dom ha svårt för, brukar bli Camilla menti- eh... Mentiv- hoooo... Hahha. Även Livonija brukar dom kunna få till mkt, en gång fick hon heta Linnéa:cautious:

Haha ja det kommer bli väldigt roligt! :D Mitt efternamn brukar dom ha svårt för, brukar bli Camilla menti- eh... Mentiv- hoooo... Hahha. Även Livonija brukar dom kunna få till mkt, en gång fick hon heta Linnéa:cautious:

Lite OT, men fråga Messy här på buke vad hennes pålle brukar få heta på tävlingar ;) :rofl:

Haha, min hingst börjar hoppa på mamma om hon sover :)

Min hästar skulle ha åkt på bete igår... Men istället fick de besöka klinikhovslagaren :( tyckte det var bäst då det såg ut som bockhov på vf. :cautious: och jo, röntgen visade att det "drog" för mycket i hovbenet så min lille prins fick fötterna fixade. Och ska sådeles vila vila vila. Mammahäst var ett totalt monster, fick lov att sedera henne :o men Helix skötte sig galant och tyckte det var såååå kul! Fick bara beröm men han är ju gigantisk! Jag trodde jag hade betäckt med en dressyrhingst och inte en belgian blue :p

Ja, så nu har jag två spralliga hästar som ska vila! Jag frågade veterinären om jag fick med en träklubba att drämma dem i huvudet, men hon nekade!!! Tjohoo, kanonstart på sommaren!!!

Skönt att han är så snäll :)

Mina stod inne på fm idag för det var helvetsväder och hästarna frös så de skaka i hagen :nailbiting: När jag skulle släppa ut dem efter lunch såg jag att föl hade skavt av massa päls framtill på halsen :eek: Hur har hon lyckats??? Jo hon har varit lite väl åpen att komma åt smulorna i mammas krubba...i sin iver har hon knådat sig mot krubbkanten...
Hon busar med min 6-åring och har skaffat sig skråmor över hela kroppen, snart skämmigt att visa upp fölet...:meh:

Jamen PRECIS så är Sten! Född valack alltså. Han är så snäll att jag har aldrig träffat ett föl som är så snäll! Eskil är mer "normal" tycker jag, man får vara noga med att sätta gränser o se till att han inte hoppar på en bakifrån när man går..:o

Habina: ha ahhahahaha jag garvar ihjäl mig! Vilket påhittigt föl! Helt underbar bild. "Ligg still mamma, mjölkbaren är öppen!"

Skönt att han är så snäll :)

Mina stod inne på fm idag för det var helvetsväder och hästarna frös så de skaka i hagen :nailbiting: När jag skulle släppa ut dem efter lunch såg jag att föl hade skavt av massa päls framtill på halsen :eek: Hur har hon lyckats??? Jo hon har varit lite väl åpen att komma åt smulorna i mammas krubba...i sin iver har hon knådat sig mot krubbkanten...
Hon busar med min 6-åring och har skaffat sig skråmor över hela kroppen, snart skämmigt att visa upp fölet...:meh:

Hur gammal är hon ? Första tecknet på spolmask är ofta klåda vid strupen och de skrubbar sig nakna på några timmar. Iom att hon varit iväg på seminstationen så har hon säkerligen träffat på ordentligt med spolmasksmitta. Se till att få recept på en axilur spruta och tryck i henne om hon är minst 6-7 veckor eller äldre så försvinner klådan (och spolmasken) direkt.

Hon är fem veckor. Avmaskades med Axilur för nio dagar sen strax innan de åkte till seminstation. Kan hon behöva avmaskas igen? hon verkar inte ha klåda.

Senast ändrad:

KL

Lite mer bilder på Avatar I. Lite dåliga då jag tog dem 04.30 i morse;)
cimg1630.jpg

cimg1631.jpg

cimg1634.jpg

Kan inte bestämma mig för vilken av dessa bilder som blev bäst. Båda har sin charm!
cimg1647.jpg

cimg1648.jpg

Ösregn fram till 04 i morse och Avatar låg och skakade när jag körde förbi:/ Jagade upp Skabbräven så han inte låg på blöta marken. Diade lite varm mjölk och hoppas han blir varm! Har märk redan dagen efter han föddes att han fryser lätt. Jag som hade tänkt ha honom ute mycket i vinter. Får vel se om han fixar det!

Sluta aldrig att hänga här gylle för jag plockar upp än det ena o än det andra guldkornet från dina läppar!:D Sten kliar sig på halsen, såg det senast nu imorse o han är 6 veckor så han ska såklart få en spruta men Eskil hade jag inte tänkt avmaska än, han är ju bara 4,5 vecka?

Ja spolmask har jag tyvärr fått bli lite för insatt i då jag har ett avelssto som aldrig bildar immunitet och därmed smittar ner fölen ordentligt. På fölen följer man deras "eget" intervall och bryr sig inte om att avmaska samtidigt när de är så små iom att det är spolmask man rensar ur dem. Normalt intervall på fölen är 8 och 16 veckor om man inte märker några överhängande symtom på spolmask (klåda vid strupen eller hosta).
Spolmaskdamens eget föl fick gå på 6-7 veckors intervall hela tiden till avvänjning medans fölkompisen klarade sig bra med normal intervall.
Man skall använda Axilur eller Banminth aldrig något ivermectin preparat då det finns mkt resistenta spolmaskstammar mot ivermectin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 175
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix