Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Jag tog träckprov på mina vuxna hästar. Analysen gav att mamman till fölet hade 150 EPG av lilla blodmasken (odling sattes), 0 spolmask och ingen förekomst av bandmaskägg. De andra hästarnas resultat var ung samma. Ingen spolmask, bandmaskägg eller stora blodmasken. Min hemmaveterinär gav mig Ivomec att avmaska de stora med och så Axilur till fölet.

Även om nu mina stora hästar inte har spolmask så har hon säkert exponerats för smitta nu på seminstation. Jag har maskmedel hemma så hon får en omgång till då. Sen ska dom tillbaka till station på måndag och stallas upp...

Jag tog träckprov på mina vuxna hästar. Analysen gav att mamman till fölet hade 150 EPG av lilla blodmasken (odling sattes), 0 spolmask och ingen förekomst av bandmaskägg. De andra hästarnas resultat var ung samma. Ingen spolmask, bandmaskägg eller stora blodmasken. Min hemmaveterinär gav mig Ivomec att avmaska de stora med och så Axilur till fölet.

Även om nu mina stora hästar inte har spolmask så har hon säkert exponerats för smitta nu på seminstation. Jag har maskmedel hemma så hon får en omgång till då. Sen ska dom tillbaka till station på måndag och stallas upp...

Vuxna hästar har normalt aldrig spolmask för de är immuna och tar själv död på de ägg de får i sig, därav säger det inget om hur mkt spolmasksmitta du har i markerna att de vuxna är rena. Spolmaskägg i marken överlever i evighet typ. Hästar bildar normalt immunitet innan de är 1 år men fram till dess måste man hålla dem rena med avmaskning. Man kör normalt på fölen tom februari avmaskningen mot spolmask sen tar man träckprov ihop med de vuxna på våren och ser om det behövs något ytterligare.

på vintern måste du ha en ligghall så då går det ofta bättre. de klarar regn och kyla om de kan få gå och lägga sig torrt och vila emellanåt.

Igår blev det nog pest eller kolera för honom, för trött för att stå upp men för kallt att ligga. Till slut var han tvungen att lägga sig.

Jag hade inte haft ett föl ute i skitväder utan möjlighet att erbjuda ligghall.

Vuxna hästar har normalt aldrig spolmask för de är immuna och tar själv död på de ägg de får i sig, därav säger det inget om hur mkt spolmasksmitta du har i markerna att de vuxna är rena. Spolmaskägg i marken överlever i evighet typ. Hästar bildar normalt immunitet innan de är 1 år men fram till dess måste man hålla dem rena med avmaskning. Man kör normalt på fölen tom februari avmaskningen mot spolmask sen tar man träckprov ihop med de vuxna på våren och ser om det behövs något ytterligare.

Det har aldrig hållts häst på mina marken innan jag kom hit. För 30 år sen höll dom koer här. Jag har ju stora hagar och flera hagar så smitttrycket borde vara lågt men jag spekulerar. Blir rätt många avmaskningar om jag ska avmaska fölet nu varje gång dom kommer hem från seminstationen. Ska ner nu på måndag igen och stalla upp (och då exponeras igen hon borde varit "ren" när hon kom dit, avmaskad två dagar innan). Förhoppningsvis ska det väl inte bli så många vändor men har jag oflyt så kan det bli några gånger...Jag har maskmedel hemma så det är inget problem att avmaska varannan vecka, tänkte mer om det var farligt för fölet :crazy:

kl

Vilka mer siktar på att visa sina föl i sommar? Var och när i så fall? :)

Kanske egentligen är för tidigt att bestämma nu men jag siktar iaf på visning i Bollerup den 24/8. Tror jag ska visa mamman också, inte för någon höjning eller så efterosm hon typ precis slinker emellan alla kriterier för det, men för att ändå ha något exteriört utlåtande. :D

Jag hade velat visa min, i såfall troligen i Sundsvall, men stoet ska betäckas om på 30-dagars brunsten och jag vill inte riskera eventuellt embryo med att flänga iväg på fölvisning där hon kommer bli både stressad och upprörd. :p Tveksamt om vi ens kommit förbi 45 dagar när det är dags för visning. Eller jo, troligen, om hon tar sig direkt. Men vill ändå inte riskera något.
Siktar på treårs med Iska istället. :D

Jag skulle gärna visa min :) i så fall 17-18/8, Halland.

Men nu ska ju mamman betäckas om så jag tänker på stress tidigt i dräktigheten (det är naturligvis ingen självklarhet att det blir dräktigt). Mammahäst är van resenär och tävlat massor och är en riktig tävlingsmaskin, hon taggar ordentligt när hon tror det är tävling. Varje gång jag ska åka någonstans med 6-åringen så står mammahäst och hoppar "nu, nu, nu ska jag få åka och tävla" :meh:

Idag är Florence 2 veckor, vilket såklart måste förevigas!
Försökte få till lite mer helkropps/exteriörbilder denna gången. Personligen tycker jag hon är väldigt snygg, men jag är kanske partisk. Ganska maffig redan tycker jag också!

Förstår att man är lite försiktig om man betäcker om och det inte är längre gånget!

Nu ska jag inte betäcka om i år utan väntar till nästa år, förhoppningsvis!

Jo, min blir också riktigt taggad när det ska tävlas, speciellt nu efter pensionen. Hon växte en decimiter förra sommaren när jag drog fram transportskydden, hon såg bra missnöjd ut när hon tjurigt vägrade gå på transporten när vi var klar på seminstationen och skulle hem igen... Hon hade förväntat sig att vi skulle hoppa, om jag läser henne rätt. ;)
Och så ouppfostrad hon varit sen fölningen är jag osäker på om det skulle bli en vettig visning ändå, mitt snälla och respektfulla sto har fått för sig att det numera är helt okej att gå rakt över folk och buffla och ha sig. :meh: Har fått ryta åt henne flera gånger.

Gabby: Jag tycker också hon är fin! En vecka äldre iofs, men ser bra mycket maffigare ut än min. ;)

kl.
Iska blir ledd numera, har varit uppbunden, helt odramatiskt, testade linan lite men utan att kasta sig eller sätta sig, gick sen fram ett par steg och accepterade att hon satt fast. Lyfter alla 4 fötterna, men fattar inte riktigt varför, så de lyfts en snabbis, släpps ner, beröm. Jobbar några minuter varje dag, låter bli henne annars, hon är så jäkla social och cool, VILL att man kliar på henne, gärna på rumpan, får ta precis överallt.
Tror mammahäst precis börjat brunsta (8 dagar) men hon har inte verkat dålig i magen än, får se om det kommer snart. Försöker nu få tag på hovis åt mammahäst så får han slänga ett öga på Iska också, x-bentheten är så gott som helt borta, men senkontrakturerna fram hänger kvar, men hon går på hela hoven iaf. Han får titta och avgöra om hon behöver någon hjälp helt enkelt.

tycker hon är väldigt fin och maffig!

Tror du inte att det blir små korta ankelsockor på de där små fötterna? tycker det ser ut lite så...

varför skulle hon behöva det?

Jag vet nte om jag bryr mig om att visa. Känns som dyra pengar för nåt som inte ger så mycket. Han är ändå mattes finaste Fransson.

Det där med ben alltså.. Alla tycker olika. inne mycket/ute mycket/ verka lite/sätta plastskor/inte verka.

lätta råda att följa ;) Frans är fortfarande vek bak men jag håller med hovis numero uno på fölben, han behöver bara verkas lite för att komma upp.
men att hitta en hovis som gör det.. När dragbilen pajjat. snark :banghead:

kl.

Köpte in en säck lucern till mammahäst idag efter att ha frågat andra om råd, ringer till hovis som kommer ut inom en timme (service till tusen, haha, jag ringde vid exakt rätt tidpunkt när han var på väg hem och ändå körde förbi), hovis konstaterar att mammahäst haft fångkänningar sen senast han skodde henne, jag har dock inte märkt av något alls, och förbjuder att ge henne lucern såklart... hade redan öppnat säcken. :meh:
Ett år ungefär sen han skodde henne, då jag inte kunnat få tag i honom efter att jag flyttade. Han är suverän och billig, Iska fick bara beröm över sina fina ben för sin ålder och han tyckte inte det behövde åtgärdas något där.

VAD i hela friden ska jag ge mammahäst nu? Tanken var att kunna dra ner på krafften hon får, hö äter hon hur mycket som helst av. Vill ge stora hagen några dagar till innan de släpps dit, och sen bete i mitten av Juli.
Hon får krafft 125 nu, är det bättre att byta till krafft plus protein istället för lucern om man tänker på att hon tydligen haft fångkänningar?

Lucern är ju ingen fara att ge en fånghäst. Såvida den är fri från melass. Låter inte som att hovis har stenkoll på vad man ska fodra en fånghäst med. Hellre Lucern än krafft 125 eller krafft plus protein. Har hon haft fång så skulle jag inte vilja släppa på bete alls.

Ricky skall visas i Säfva 8 september, men det är bara för att Ariel skall dit och stamboksföras. Annars skulle jag inte visa ett föl. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 175
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix