Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Klippa hjälper inte mkt det skall vara draget med hårrötterna för att funka till DNA test.

För övrigt något som är väldigt bra att ha gjort i förebyggande syfte redan innan fölningen för om det går åt pipan är ju inte det något av det första man tänker på precis.

Ponniplutt: Iom att du har äldre syskon så antar jag att stoet redan är DNA testat, borde ju då gå att verifiera honom mot hennes redan befintliga DNA test.

Han är så fin! Och ödet gjorde att han fick en mamma ändå och ditt andra sto ett föl...

Hunter tack för att du förstår mig ;)

Jo vi klippte..tyvärr.
Vi hade inte en tanke på fölets pass den dagen.
Vi får se om våran chippare kan göra utan mamma..Hon har fixat syskonen förut.

Gylle -Jo det stämmer har skickat in tagelprover förut..
Annars blir han okänd..Han är lika go för det.

Tack för svaren.

Senast ändrad:

Har ni skickat in tagel innan så bör det finnas kvar så det kommer säkert lösa sig :)

Igår var hovis ute och verkade stona och tittade på båda fölen, bägge två stod bra på sina ben och han nöjde sig med att prata lite med dom. Pikku var väldigt nyfiken på vad det var för konstig gubbe och vad han gjorde med mammas hovar.

Har fotat dom lite idag med. Passade på när det blev bra väder en stund..
Pikku börjar bli riktigt social, med Artemis är lite mer skygg, men nyfiken. Vill inte tränga mig på dom heller, de brukar komma fram av sig själva iaf sen :)
Har lagt ut båda på annons nu ikväll, nån av dom behöver säljas om jag nu inte ska svämma över av hästar.. Från början tänkte jag absolut behålla Hip hop avkomman om det blev ett fuxsto. Och det blev det ju. Men samtidigt tycker jag om Camaron också. Så det för helt enkelt bli den som inte blir såld som får stanna. Om nu nån av dom blir det, marknaden är ju inte den bästa...

Vad tror ni förresten om färgen på hingsten, brun eller skimmel?

Om 110 är snitt vid födseln kommer jag få rida ponny :D
Frans var en meter som en vecka. Våra stora föl är 110-115 så jag skulle snarare kalla 100-105 mer normalt.

Frans provsmakade matte idag, aj spm fan vad vassa föltänder är!

Nej 110 cm är att betrakta som relativt stort.
Det var jag som träffat en person som fött upp många, många föl och mätt alla som nyfödda. Den minsta var runt 95 cm har jag för mig och den största 118. Medel låg mellan 104 och 108

jag minns måtten på mig själv sen jag red hoppning, vid navlen är det 110 och vid bysten 130 :p

HAHAHA vi måste vara stöpta i samma form du och jag, det är precis så jag mäter oxå, 110 vid naveln och 130 vid bysten :p

Mätte Itzy igår, hon är 4veckor nu och typ 110cm enligt mätstickan.

Gabby: Jag tänker visa om Itzy är i fas och Z inte fallit ur (min ständiga skräck, hon är extremt svårfödd även när hon inte har föl så jag får kämpa för att hålla henne i hull) men förra gången var hon fin i hullet så jag hoppas hon är det i år med. Vill helst visa så sent som möjligt, och köra så kort sträcka till visningen som möjligt, så det lutar nästan åt Stävie, men vi får se!

Å jag tror skimmel för det ser ut som han skimlar av över ögonen!
Min börjar redan tappa rejält runt ögonen, igår såg han ut så här:

1017573_10151753517883313_1745293089_n.jpg

CaisaLundblad: Varför håller du på så mycket med ditt föl? Jag har fött upp några stycken o har aldrig grejat speciellt mycket med dom som små men de har ändå varit mycket lätta att lyfta fötter o hantera. Tror inte på att greja för mycket med dom, lätt att det blir ett översocialt föl som sen blir en översocial 600 kg klump.:(

gylle: Ok, ska avmaska Sten idag men väntar med Eskil.

Hunter: Tror helt ärligt inte att du ska behöva avmaska så många ggr? Låter konstigt tycker jag. Kolla med Madick, hon är expert på sånt här.

Ja, jag har frågat folk runt omkring mig med mer erfarenhet samt läst olika sidor och böcker, alla varit överens om att fölet ska ledas in och ut från hagen, samt efter någon vecka (eller ja, många säger 2-3 dar, men det tyckte jag kändes tidigt) lära sig stå uppbunden och vara van vid att man tar i den överallt.
Det handlar om ett par minuter/dag, de flesta dagar leds hon bara in och ut från hagen. Sen rör jag henne inte mer. Jag är väldigt noga med att hon inte ska vara uppe i mig om jag är i hagen för att t.ex smörja in stoet eller dylikt.
Eftersom de ska ut på bete sen kommer hon knappt hanteras alls då, jag har själv ingen erfarenhet av föl så har valt att göra så som jag läst mig till samt fått råd om helt enkelt. :)

Jag gör som du!

Har haft flera egna föl i familjen som alla blivit hanterade ordentligt från början men hela tiden fått veta att de är hästar. Har alltid fått beröm för dem så fort jag varit på klinik eller vid försäljning att de är väluppfostrade och okomplicerade.
Där jag har jobbat har det fötts ca 15 föl per år och de underlättar till tusen när de ska sprutas med penicillin osv att det är ett hanterat föl som har tillit till människan! Men vi gör väl alla olika!

Jaa, jag tror att han blir brun varannan dag och skimmel varannan. Men samtidigt ser han grå ut över ögonen. Hovslagaren trodde på skimmel. Får väl se vad vet säger när hon ska id-kontrollera honom. Men hur gör dom egentligen med färgen när dom ser ut som han gör. Är ju väldigt svårt att avgöra vad han får för färg..

Hunter: Tror helt ärligt inte att du ska behöva avmaska så många ggr? Låter konstigt tycker jag. Kolla med Madick, hon är expert på sånt här.

Nä, jag tror inte det heller. De stod inne igår ett par timmar när jag gav E pg-sprutan och fölet kliade sig ingenting. Däremot är hon VÄLDIGT åpen och gör vad hon kan för att komma åt ner i krubban och det är precis där som hon går emot krubban som pälsen skavts. Så området som skavts är väldigt skarpt avgränsat.

Men jag vill tacka Gylle som läste min text observant och gav ett värdefullt råd för framtiden. Jag kände inte till att klåda på halsen kunde vara ett tecken på mask.

Mitt Hip Hop-sto? Ja hon är dräktig på 50 dygn :D börjar se smällfet ut redan...:o har ordentligt med gräs till dem :)

Hon var dräktig med Hip hop.. Eller? Hade hon Hip hop som pappa? :o

Haha mina är ju inte ens dräktiga längre, men dom är ganska runda iaf.. Phaloma ser ut som om hon har 2 föl till därinne :o Men bättre det än tvärtom :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 150
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna