Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Heh. Mätte Helix i torsdags. Han har växt en del ja... 157 cm i mankhöjd :S
Med lång raggig sträv päls. Riktigt ful!

Nej tänkte inte klippa kulorna innan betet, får bli i höst. Ehrm.. frans var bara 142, lillfiiiis! 9 mån.

Metal-Fairy, kul att se honom!

Min var 141 cm när hon var 7 månader, bara växt 4 cm på 1,5 månad...

Jag har läst men inte orkat skrivit på senaste tiden. Jag är helt enkelt less på allt skit med min lilla häst.

Först hade hon kolik den 20/12 sedan berättade jag om den där knölen hon fick på käken.

Den är röntgad och hon har stått på Metacam-kur x2 först fyra dagar sedan 6 dagar. Undersökt tre ggr och så röntgad. Det man har kunnat hitta är ett tandanlag som växt lite fel, men som förhoppningsvis rättar till sig när käken blir större.

rontgen_002_52e0e4ae9606ee56c0f08cd8.jpg

Det man ser som går ner precis vid ganaschen är det som man har känt som har varit varmt och ömmat. Tänkte att någon kanske tyckte det var intressant att se hur en sjumånaders såg ut "inuti" :)

mg_3482_52dc6e7ce087c34ff4477c0e.jpg

Naturligtvis hade jag bara en bild från andra sidan, men såhär ser hon ut där hon inte har tillväxtförändringen.

Inte nog med det så har hovslagaren "korrigerat" Chloettas ena framhov fel/otillräckligt så nu blir det till att åka till Täbykliniken och ordna till det om det går, annars får jag väl ha en häst med en rät vinkel från kotan till hoven. :cry:

Till det positiva, som känns jättebra är att vi fått tag i en fin boxplats och hon flyttar den 19/2 så det börjar närma sig :D

Vi har varit ute och gått promenader på egen handoch hon är himla lugn, undersöker postlådor, tittar på pulkaåkande barn, spanar på bilar och höns. Inget verkar bry henne, förutom kardborrbanden på min jacka :mad:

mg_3502_52f251d788e59d9d4a2f897f.jpg

Bild från promenaden

Ja, hon får bo i Kungsängen, det är lika långt för mig som till Färingsö bara det att det är motorväg sånär som på någon kilometer istället för 50-70 väg med fartkameror som jag har idag.

Det blir box i ett kollektivstall med blandflock, inte alls det jag tänkt mig men när jag kom dit så kändes allting så rätt, det är samma personer som tar in och ut och de har själva unghästar :) Blir till att mocka själv varje dag, men det gick även att köpa sig fri från. Jag är bara så glad över att jag själv kan bestämma vad och hur mycket kraftfoder och hö/hösilage hon ska äta och att hon får göra det i lugn och ro. :)

Frans hade också flyttat va? :)

Och ja, det är tur att hon varit söt för när hon har varit sjuk så har hon även varit riktigt grinig och man har fått duckat för de små mjölktänderna. :D

Men lilla snuttan då! :eek: Vilken jäkla otur ni har, nu får det väl vara nog? :yuck:
Hoppas det blir fantastiskt med nya stallet nu, men det måste det bli när ni flyttar på min födelsedag. :sneaky:

Och håller med Ponte - hemskt söt är hon. :love:

Apropå tandlanlag som växer fel... tror det är Supercassie som har en häst i stallet med ett tandanlag i örat... :D

Ja, ibland har man otur. Jag får hoppas att hon fått sin beskärda del nu och klarar sig genom livet obemärkt sedan :) Jag är mest orolig över benet nu.

Här är höger fram som har en tendens (i alla fall enligt mig) att bli en bockhov om man inte passar sig. Bilderna är tagna dagen innan verkning och vi har sparat mycket av tån, (därav att den gått sönder) för att försöka få vinkeln bättre.

wp_20140202_002_52f80b98ddf2b33106a9137b.jpg

Här är den andra framhoven som är helt normal...
wp_20140202_003_52f80b999606ee2eaf593c93.jpg

Jag ska hälsa Chloetta att hon har beundrare på internet, kanske blir hon mallig då! ;) Iska är med söt, jag brukar fundera ibland vad jag hade fått om jag hade tagit Balougraph. Jag var lite rädd för lång rygg, annars var det frestande.

Oj! Tandanlag i örat, Suppercassie får gärna berätta mer!

Först och främst, stackars din lilla pålle, hoppas ni haft nog med otur och är på banan snart igen.

Angående knasiga tandanlag:
Vi köpte ju en f.2011 från England på auktion där. Hingst, bra stam, hemskt fin.
När han kom till oss märkte vi att han var svår med huvudet, fast egentligen främst med ett öra...
Ganska snabbt gick att se at han hade ett sår som var lite som en kvissla eller en finne i kanten av ena örat, en liten knöl liksom, som gick att klämma på. När vi gjorde det medan vi pillade bort något som liknade en sårskorpa (brems, jodopax, bomull) kom det ut något genomskinligt och väldigt geléartat. Det luktade satan och vi gjorde rent så gott vi kunde.
När vi märkte att exat samma sår/finne?/Kvissla? kom tillbaka och exakt samma resultat (genomskinlig geleáktig vätska gick att klämma ut) snackade vi lite löst med klinikvet. han sa ganska direkt när vi berättade "Jahaaaa, det är jätteovanligt, men jag är rätt säker på vad det är". Sen fick han undersöka och bekräftade vad han trodde. Tandanlag i örat!!! något från foserstadiet som kopplat lite galet (inte alls förvånande på just den lilla clownen det gäller ;) )

I vår hästs fall är det ingen fara. man KAN operera bort det, men då måste man söva och det är tydlgen stor risk för infektion. Om man inte störs jättemycket av det så ska man låta det vara tydligen.

Det jobbigaste i vårt fall är att det gäller en galoppör som, när han startar ska gå med öronbollar...det är liiiite svårt att få i dem när han har den där knölen där ( han vill inte att man så mkt som andas på den), men i all övrig hantering gäller det ju bara att vara medveten och försiktig.

Heh. Mätte Helix i torsdags. Han har växt en del ja... 157 cm i mankhöjd :S
Med lång raggig sträv päls. Riktigt ful!

men herregud, vad stor! (jag kan iofs ha blivit galopp-skadad, hur stora är andra hbl...för det är han väl?) vi har 12or i stallet som nog blir typ så stora som vuxna (visserligen fullblod).
Hur stor räknar du med att han blir?

har sett bilder, och då vill jag minnas att han är fin iaf :)

vart är lurvet, hon ser nästan klippt ut :D

Ja Frans har flyttat, delar stall med Charlottee som har en 12a igen.

Hur stora är era? Hur stora räknar ni med att de blir?
Frans var som sagt 142 över manken, rumpan kan nog vara +2.

Ja.. Klipper inte ni era hästar? Jag tycker att det är så himla praktiskt när de går på lösdrift om de skulle bli blöta så torkar det snabbt. Så rör de sig mer och blir välmusklade :D:sneaky:

Ne, hon har redan fällt sitt lurv, började när det var -12° ute!

Prallan: Tack så mycket, det blev i de krokarna du rekommenderade ändå :)

Hon är fortfarande så ung så att det går nog att få rätt på den hoven. Men tycker ändå att det är lite märkligt att den hovslagaren du anlitat inte gjort lite mer för att få rätt på det? Jaja, nu tar du tag i det och det blir säkert bra :)
Jag tycker hon är jättefin!

Dressyrteamet, en sån snygging :love: Hur stor beräknas han att bli?

KL
Idag blir första bandageomläggningen här hemma. Är lite nervös över hur det ser ut..
Det går jättebra i hagen med min lille shettis. Lite svårt med grovfodret så jag har gjort så att de får äta frukost ute, sedan tar jag in efter 2-3 timmar så Lilla O kan vila och äta, sedan får de gå ut igen på em ett par timmar. De leker också rätt friskt, vet inte om det är bra eller dåligt.

Inte så kul med att det blev tö och lera när man har en åring i bandage. Även om jag lägger på en fleecelinda och wetrap från hoven och upp så är det svårt att bedöma hur bandaget under klarar vätan. Tror att det gått bra hittills.

Han är en alldeles ljuvlig, försynt liten häst, men verkar rätt cool och trygg.
Han åt inte så bra de första dagarna, men börjar äta mer nu. Enl foderstatsberäkningen ska han klara sig på mitt grovfoder som har en smrp/MJ kvot på 5 men det känns ju fel, eller hur?

Just nu ger jag honom lusernhack, ett par dl betfibermix och ca 1 l grov 125. Svårt att veta hur mycket grovfoder han äter, men jag ger honom ca 10 kg och kanske han får i sig 7 av dom.
Han är väldigt tunn efter flytten.

Verlin: Hoppas att allt blir bra för din fina fröken :)

*kl*

Cajsa hälsar att hon är bättre i benet och att hon nu i veckan ska få träffa vet.för sin andra vaccinering.

Bilder frän igår:

9lfp6u.jpg

2ags03s.jpg

Fick vänja sig lite vid att få på sig ett täcke ;)

2mzjdoo.jpg

Tror ni att hon kan stanna på ponny-mått? . 9/1 var hon 134 cm i mkh. Mamman är 160 cm i mkh och pappa 146 cm i mkh med smått bakåt i stammen. Morfar var ett eng.fullblod på 160 cm också.

Går bra att sova själv nattetid också. Helt lugn får en kväll och en morgon-slurk . Mamma häst tycker att det är skönt att få en liten paus.

Hur tycker ni att hon är i hullet. Dock en hel del päls, men man får trycka lite för att känna revbenen. Och i ny växtfas ;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 993
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
683
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 780
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka