Foglossningar efter 2½ år???

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur länge efter era graviditeter har Ni känt av problem från era fogar, Ni som haft foglossningsbesvär?

För ett par veckor sedan klämde min sjukgymnast på mig och konstaterade bland annat att jag fortfarande var öm över de bakre bäckenfogarna.
Idag har det känts nästan lika illa som senast när jag var höggravid...

HUR vanligt är det att man har problem med fogarna så lång tid efter graviditeterna? Nån som vet?
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har fortfarande lite problem. Jag hade problem främst på höger sida under graviditeten, och det är den som känns av mest. Men vänstra sidan känns den med.

Tack och lov känns det dock inte alltid, utan vid mer specifika situationer.
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

vet inte hur vanligt det är, men jag har fortfarande efter lite mer än 2,5 år problem med fogarna (framfogen), sjukgymnasten konstaterade efter ett år (då jag fick akutont när jag provade minipiller) att jag hade ett 1 cm stort glapp - och det sa liksom bara pang när hon tryckte... senaste 2 veckorna har jag ansträngt mig mer än jag brukar och jag har ont nu... jag dessutom mens som gör värken värre (ja jag har ont i fogarna då :idea:)
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Tja hur vanligt det är har jag ingen aning om men jag har fortfarande problem med fogarna 8år efter min första graviditet... Fick problem med de flesta leder då med som inte heller vill ge med sig... :(
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Inte heller jag vet hur vanligt det är, men uppenbarligen inte helt ovanligt. Vad jag har förstått blir den stora massan av med besvären i princip direkt efter förlossningen och de återstående brukar i de flesta fallen vara av med det efter 3 månader.

Själv har jag i stort sett inte känt av mina besvär sen en månad, det har nu gått 8 månader sedan förlossningen. Men å andra sidan har jag inte utmanat dem genom att jogga eller så. Fram tills 6 månader hade jag kraftiga besvär och fick försöka undvika promenader.
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Om vi tittar på svaren så verkar det ju som att det är relativt vanligt...

Jag har fått diagnosen kronisk foglossning vilket innebär att jag aldrig kommer att bli fri den specifika smärtan som det innebär. Det har nu gått 6 år och det förekommer lite då och då att jag inte tar mig ur sängen själv och behöver hjälp att förflytta mig osv. Lite surt känns det allt ibland men det viktigaste är ju att inte belasta det stackars lilla barnet för det för barnet kan ju knappast rå för det.

Så, vi får fortsätta linka omkring och se ut som att vi har nått i byxan ;) Tråkigt att vi är så pass många för det är ju inget man önskar någon annan...
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Det är sju år sedan och gör mer ont sedan jag tog upp ridningen igen:(

Läkaren säger att det inte går tillbaka och om jag har "tur" kanske en sjukgymnast skulle kunna hjälpa mig lite. "Lite akupunktur eller så"
Sedan är det massa trassel med andra leder. "Ta Voltaren" "ja, men det har jag ju gjort!" "Ja, men du har inte tagit tre om dagen:idea:" Suck. Ja, det hjälpte ju :smirk:

Man känner sig inte som ett högprioriterat vårdfall med nån spännande åkomma precis ..
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

knapplån

Jahapp, det låter ju lovande... :smirk:
Det är alltså bara att addera detta till alla övriga kroniska krämpor - jag har psoriasisartrit också, som inga mediciner biter på :crazy:.
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Min dotter föddes aug -03. Hösten -05 kunde jag fortfarande inte gå långa promenade och absolut inte i backar. Sen i jan-feb -06 så släppte det helt plötsligt, vet inte varför men det kändes underbart.
Jag gick upp väldigt mkt undertiden jag väntade tösen. Nu fick jag chansen att gå ner igen. Tycker inte om att banta, men motion är underbart. Har gått ner 18kilo på lika många månader. Men än är det 10 kilo kvar innan jag är nöjd.
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

En i stallet sålde sin häst efter tre års fogproblem.
Hon är tydligen inte bra än och nu har det gått fem år.

Fast det är väl rätt ovanligt?

Problem med svanskotan verkar däremot lite vanligare.
 
Senast ändrad:
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Jag sprang/gick en mil (Lidingö tjejlopp) i söndags, jag ansträngde kroppen rätt mkt mer än vad jag vanligtvis brukar göra, jag kände av framfogen senare på kvällen och litegrann dagen efter. Min son är 2,5 år nu... jag kände av fogarna ungefär ett halvår efter att han föddes, numera känns det bara vid hård belastning.
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

" Sedan är det massa trassel med andra leder. "Ta Voltaren" "ja, men det har jag ju gjort!" "Ja, men du har inte tagit tre om dagen:idea:" Suck. Ja, det hjälpte ju :smirk:

Man känner sig inte som ett högprioriterat vårdfall med nån spännande åkomma precis "

Tråkigt men spännande att andra också har problem med fler leder till följd av graviditeten. Jag har haft turen att få träffa en läkare som har forskat på foglossningsproblematik, han gav mig diagnosen kronisk foglossning och förklarade att mina smärtor i de övriga lederna även de är en typ av foglossning. Mina ledband är som torra gummisnoddar :( Orsaken är att "jag är jag", charmigt... :crazy:

Enligt den läkaren jag träffade ska man undvika att äta medicin, att belasta osv. tvärtom mot vad "vanliga" läkare rekommenderar. Det enda som kan hjälpa är avlastning och vila. Jag fick inte ens köra bil för det "drar isär fogarna".
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Intressant ..
Jag ska genast börja ifrågasätta diagnoserna lite mer:)
Ska till sjukgymnast för första gången i mitt liv om en vecka för en bedömning. Kanske kan lindra, annars kan jag ju iaf säga till nästa läkare att "det har jag provat"

Kan du pm:a mig vilken läkare som forskar på detta?
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

" Sedan är det massa trassel med andra leder. "Ta Voltaren" "ja, men det har jag ju gjort!" "Ja, men du har inte tagit tre om dagen:idea:" Suck. Ja, det hjälpte ju :smirk:

Man känner sig inte som ett högprioriterat vårdfall med nån spännande åkomma precis "

Tråkigt men spännande att andra också har problem med fler leder till följd av graviditeten. Jag har haft turen att få träffa en läkare som har forskat på foglossningsproblematik, han gav mig diagnosen kronisk foglossning och förklarade att mina smärtor i de övriga lederna även de är en typ av foglossning. Mina ledband är som torra gummisnoddar :( Orsaken är att "jag är jag", charmigt... :crazy:

Enligt den läkaren jag träffade ska man undvika att äta medicin, att belasta osv. tvärtom mot vad "vanliga" läkare rekommenderar. Det enda som kan hjälpa är avlastning och vila. Jag fick inte ens köra bil för det "drar isär fogarna".

Hmm... DET DÄR var mucket interessante.... :eek:
Jag har ju diagnos psoriasisartrit, som inte angripit ledbrosk utan bara ligament och dess fästen. Detta började förvisso före mina graviditeter, men det du skrev om låter mycket intressant - för jag har nämligen inte hittat någon medicinering som hjälpt mig...

Har du lust att PMa mig namnet på denna läkare och/eller hur man kommer i kontakt?
 
Sv: Foglossningar efter 2½ år???

Hmm... DET DÄR var mucket interessante.... :eek:
Jag har ju diagnos psoriasisartrit, som inte angripit ledbrosk utan bara ligament och dess fästen. Detta började förvisso före mina graviditeter, men det du skrev om låter mycket intressant - för jag har nämligen inte hittat någon medicinering som hjälpt mig...

Har du lust att PMa mig namnet på denna läkare och/eller hur man kommer i kontakt?

Här är en länk ni kan titta lite på och söka vidare ifrån:
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=324035

Ta det lugnt, beslasta inte mer än nödvändigt MEN träna hållningsmusklerna... Dessutom sa han till mig att jag ska ha ett 5 kg tryck på bältet runt bäckenet :crazy: fatta vad svårt att känna hur mycket 5 kg:s tryck är :o
Jag fick lära mig att sitta, stå och gå igen på en basal kroppskännedomsgrupp.

Det finns sååå mycket detaljer att tala om kring det här ämnet.

Hur man kommer i kontakt med honom vet jag inte, jag kom i kontakt via rygginstitutet där han var konsult.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 764
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 908
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 698
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 604
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp