Försökte påbörja en diskussion om linjeavel via en hingst (inga namn) kanske ett

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare barbarella
  • Startdatum Startdatum
B

barbarella

sidospår,därför är länken raderad.Vad finns det för åsikter om linjeavel bland er?

barb

Sv: Försökte påbörja en diskussion om linjeavel via en hingst (inga namn) kanske ett

Helt ok om det inte sker jättenära och rätt individ att linjeavla på. Accepterar linjeavel så tidigt som i 3:e led på EN spec individ bara man ser till att "resten" inte är för närbesläktat. (Min ringa åsikt, ingen större erfarenhet kan tilläggas, men sett en del:angel: härstamningar i olika raser) Finns ett par halvblodshingstar där jag tycker det är lite väl! Där dom betäckt 2 individer m samma far t.ex.:eek:

Sv: Försökte påbörja en diskussion om linjeavel via en hingst (inga namn) kanske ett

Hej!

Vad tycker du om det här då? Vi köpte ett sto - då dräktig (alltså vi betäckte inte stoet!). Hennes syster har lämnat en godkänd hingst som hon betäcktes med. Hon fick alltså föl med sin systerson. Fast jag måste säga att det är ett av de finaste fölen vi fått!

Det är "linje" avel det! ;)

Mvh / Fia

Gränsen mellan linjeavel och inavel är ibland lite suddig i kanterna. Hur ska man t.ex. bedöma mitt sto som har en halvsyskonskombination längre bak i stamtavlan? Farfar och farmor har samma pappa, dessutom återkommer återigen samma hingst även som far till min hästs mormor. Där kan man verkligen snacka om linjeavel mot en specifik hingst och är det då att räkna som inavel?

Själv sitter jag på staketet i frågan och gungar lite med fötterna, för det är ju inget fel på stoet i fråga, hon är snygg, friröntgad, en bra mamma och en rätt cool häst som var helt okomplicerad att rida in, men jag tror ju ändå inte jag skulle byggt just den kombinationen själv om jag ska vara helt ärlig...

Precis! Jag gjorde likadant vi köpte ett sto, hon var betäckt med sin syster son!!!
Det är också ett av de finaste föl vi fått!

Ja jag köpte ett NF sto och när jag redan köpt henne och kollade lite närmre på hennes stam var hennes mormor o morfar helsyskon, hon var ett mycket fint o guldbelönat sto!!

Båda mina nuvarande hästar har namn i stamtavlan som upprepas på både mammans och pappans sida. Dock långt tillbaka. Men när det begav sig var det ju inte "långt tillbaka", så en gång i världen fanns det tydligen folk som tyckte att just deras nära besläktade hästar borde få en avkomma ihop... På fullblodets sida tror jag att det var en hingst och ett sto med samma morfar som parades. Tycker att det är lite för nära.

I princip vill jag inte ha samma hästar i de tre första leden. Men egentligen tycker jag att det handlar om vilka individer man linjeavlar på. Vissa hingstar vill jag bara ha en gång i en häst oavsett i vilken generation han finns, andra får gärna förekokomma längre fram i stammen.

Har dock känt en häst med samma pappa, morfar och mormorsfar och det var inget speciellt med honom.

Vi snackade ju ben tidigare och då dök ju Lucky Point upp, just han är ju linjeavlad på Landgraf (Leuthen - Pilot - Landgraf) vilket många brukar förknippa med humör åt det skarpare hållet. Sen Pilot på det... :crazy: låter som dunder det!

Vet inte hur det förhåller sig med den saken, fick uppfattningen att det var en trevlig hingst på bruks, men jag tror jag hoppar över honom till vårt Landlord sto ;)

Men jag tycker i a f han är ett mycket lyckat exempel på linjeavel.

Jag fick samma uppfattning som du om Lucky Point på bruksprovet. Men jag tror inte att Pilot är lämplig att kombinera med Ceylon:D och Jovial är den hingsten jag bara vill ha en gång i en stam oavsett hur lång bak han finns!

Briar har ju Utrillo i tredje och fjärde led, ett exempel på lyckad linjeavel. Irco Marco hade Sinaeda två gånger i tredje led, ett annat gott exempel.

Det där med " två gånger samma i tredje led " verkar vara lite av en " magisk nyckel " tycker jag...Jag har sett flera goda individer/hingstar som har haft det...

Mitt Cortez sto har i tredje led hingstarna:
Eastern Lad xx
Almé
Ronald
Rantzau xx

Funderar på vilka hingstar som har någon av dessa hingstar i tredje eller fjärde...

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Äsch då;)

Min fölis som förutom hos farfar Irco Marco inte har samma hästar i stammen förrän Hampelmann xx i femte och sjätte led:D

Görel skrev:
Äsch då;)

Min fölis som förutom hos farfar Irco Marco inte har samma hästar i stammen förrän Hampelmann xx i femte och sjätte led:D
Vad har du i tredje då ?

Helen

Vadå böcker:angel:
Lätt förolämpad:D

Eftersom mitt sto är en udda blandning av anfäder från olika delar i Europa är det bara på fullblodssidan stammarna går ihop. Jag har givetvis kollat upp allt och konstaterat bl a att hon har Pocanhontas xx (född 1837) i sig mer än 250 gånger:D Fick tips från en annan Bukefalist om att hästar med henne många gånger i stammen var extremt uthålliga, vilket mitt sto är på gott och ont.

Nu tänker du lite fel, skall du få två gånger samma i tredje led så måste ju föräldrarna ha dem i 2:a led.

Mina två fölis har/får (en ju inte född än) i tredje led hingstar:
Capriola = Cor de la Bryere, Carano, Cor de la Bryere, Sympatico
Föl nr 2 = Cor de la Bryere, Carano, Cor de la Bryere, Carano :d

Så sett bara till linjeavel 3+3 blir det ju rätt lovande (i 4:e har jag ju dessutom både Capitol och U-Capitola = helsyskon, 3+3 på hingsten)

Hos mina ligger hingstarna ganska långt bak.

Min valack har Gaspari i tredje led på mammas och pappas sida.

Mitt ungstos mamma har Chagall i andra led och fjärde led.

Nu tänker du lite fel, skall du få två gånger samma i tredje led så måste ju föräldrarna ha dem i 2:a led.

Tänkte inte på det :angel: :rofl:

Då har mina ston fölande

CDB dubbelt på honom kräver nog en portion fullblod skulle jag tro...
Zalmeco

och det andra stoet har

Wanderer
Zeus

Fast jag vet inte om jag vill dubbla Zeús :cool:

Tack gylle för att du är så klok...

Helen

Vilka av dessa hingstar skulle du helts vilja linjeavla på?

Vi diskuterade åldersperspektivet tidigare gällande linjeavel,det vanligaste idag (tack tidigare djärva uppfödare) är ju just att man plussar i 3e och 4e led,men visst finns det undantag.

Jag skulle aldrig våga innan dessa hingstar är rejält beprövade ialla fall.

hälsn
celem

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 459
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
53 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat