Försökte påbörja en diskussion om linjeavel via en hingst (inga namn) kanske ett

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare barbarella
  • Startdatum Startdatum
Sv: Försökte påbörja en diskussion om linjeavel via en hingst (inga namn) kanske ett

clownen skrev:
CDB dubbelt på honom kräver nog en portion fullblod skulle jag tro...
Zalmeco

och det andra stoet har

Wanderer
Zeus

Fast jag vet inte om jag vill dubbla Zeús :cool:

Helen

Förstår faktiskt inte var vissa har fått det ifrån att dubbelt corde skulle ge grovt, inte alls min uppfattning utan de flesta jag sett med dubbelt corde har tvärtom varit lätta i typen. Corde är ju dock 50% fullblod vilket jag tycker slår igenom vid dubbling.

Jag har 3 x i den som redan är född och ingen kan hur mkt de än försöker få henne till att vara grov.
Hingsten har 2 x och han är ju inte precis grov.
Sto nr 2 som skall föla har 2 x och trots att hon kommer ur en stostam som lämnar väldigt grovt så är hon inte heller grov.
Skall bli spännande att se hur nästa fölis ser ut 4x corde och ju då ur en stostam som lämnar grovt.
(Märks väl inte alls att jag är förtjust i Corde va :o )

Zalmeco däremot tycker jag verkar lämna grovt, de få hästar jag sett efter honom har samtliga varit modell stöddig, så det hade jag nog varit mer försiktig med att dubbla.

Varför vill du inte dubbla Zeus :angel: vill du inte ha en gummiköttbulle ? Med Zeus något egna utseende :D
Hade en unghäst tidigare som hade ett något eget stuk på kroppen (Zeus i tredje led) och fattade först inte var det kom ifrån tills jag såg bilder på honom, hon var en nästan identisk kopia - behöver jag tillägga att hon enbart fick 7 på typen på treårs visn ?

Sv: Försökte påbörja en diskussion om linjeavel via en hingst (inga namn) kanske ett

celemene skrev:
Vilka av dessa hingstar skulle du helts vilja linjeavla på?

Vi diskuterade åldersperspektivet tidigare gällande linjeavel,det vanligaste idag (tack tidigare djärva uppfödare) är ju just att man plussar i 3e och 4e led,men visst finns det undantag.

Jag skulle aldrig våga innan dessa hingstar är rejält beprövade ialla fall.

hälsn
celem

Den enda jag skulle våga mig på att dubbla på är CDB men det har redan så många gjort så det är inget " Nytt ". Stoet har iofs mkt fullblod så det skulle säkert funka men ändå - nej tack...

Jag tror jag ska dubbla Corlensky när den dagen kommer :D :p

Helen

Förstår faktiskt inte var vissa har fått det ifrån att dubbelt corde skulle ge grovt, inte alls min uppfattning utan de flesta jag sett med dubbelt corde har tvärtom varit lätta i typen. Corde är ju dock 50% fullblod vilket jag tycker slår igenom vid dubbling.
Jag har inte sagt att det blir grovt :angel: Jag sa : att jag inte vill dubbla på honom utan fullblod och lite Capitol kanske jag ska lägga till...

Hingsten har 2 x och han är ju inte precis grov.
Nej han är inte grov bara tjusig...

(Märks väl inte alls att jag är förtjust i Corde va :o )
:angel: du det verkar nästan så...:D

Zalmeco däremot tycker jag verkar lämna grovt, de få hästar jag sett efter honom har samtliga varit modell stöddig, så det hade jag nog varit mer försiktig med att dubbla.
inte nog med det - han är dessutom e. Alme som jag inte vill dubbla på :crazy:

Varför vill du inte dubbla Zeus :angel: vill du inte ha en gummiköttbulle ? Med Zeus något egna utseende :D
Därför att han är en hingst vars interiör de lärda tvistar om :smirk: Han beskrivs som antingen galen eller som genialisk...och dubblar jag på honom så tror jag att det blir för mkt så det slår över...

Helen

clownen skrev:
Jag har inte sagt att det blir grovt :angel: Jag sa : att jag inte vill dubbla på honom utan fullblod och lite Capitol kanske jag ska lägga till...

Helen

Men då är ju Carano den optimala hingsten för dig :angel: (Capitol - Corde)

Jag betäckte mitt grova sto e. Turban Rose med Acacio förra året, Acacio har helbröderna Calypso II och Calypso I e. CDB i 2:a repektive 3:e led. Visserligen kommer ju inte CDB i 4:e resp. 5:e led på mitt föl då, men han är av mycket lättare modell än sin mamma.
Nu har modern fullblod i 3:e led, men det kan man inte ana sig till när man ser henne, så vad som har slagit igenom hos fölet är jag inte säker på.

Mina andraledshingstar på stoet är då Grand Veneur och Midas, jag ska leta efter hingstar med dem i 2:a led och se vilka som finns.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 460
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
53 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat