Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill dela detta inlägg!

Bollnäs Pride

9 m ·
Det är med stor bestörtning som vi mötts av en ny omgång transfobiska "dokumentärer" i public service. Syftet är att framställa transvården som problematisk och farlig. Narrativet "tänk om du ångrar dig!" har använts flitigt av transfober för att avråda transpersoner från att ta emot den vård som de behöver. I Bollnäsområdet finns också transpersoner och anhöriga som redan är utsatta för hat och hot, som nu riskerar ett hårdare socialt klimat och utebliven vård med ökad suicid som följd. Bollnäs Pride står upp för alla människors rätt att vara sig själva och känner oss tvingade att klargöra följande fakta:
🚑
Transvård är bevisat suicidpreventiv - den förhindrar alltså att transpersoner tar livet av sig. Transpersoner som får vård får inte bara möjlighet att leva i enlighet med sin könsidentitet, utan också en ökad livskvalitet.
🔮
Transvården är inte experimentell. Behandlingarna och ingreppen är lika beprövade som t.ex. användningen av antibiotika eller bypassoperationer.
🙀
Det är faktiskt ytterst få som "ångrar sig". Resultatet av både svenska och internationella studier upprepas gång på gång. För jämförelse är det fler människor ångrar sina knäoperationer.
👪
Stopphormoner är, så länge det inte används i många år, inte förenat med betydande risker enligt Socialstyrelsen och skrivs ut flitigt till barn med för tidig pubertet. Däremot är det tydligen livsfarligt för transpersoner (det är ingen biologisk skillnad). Klinikerna skuldbeläggs nu i media för att ge suicidpreventiv vård till barn - för att de inte ska dö, alltså - trots att riktlinjerna säger att så inte bör ske.
🏫
RFSL och Transammans är inga sekter. Det är seriösa organisationer som bland annat verkar för transpersoners rättigheter och välmående. Alla antydanden att RFSL skulle uppmuntra privatpersoner att hota vårdpersonal är helt befängda. RFSL spelade historiskt en avgörande roll i att få Socialstyrelsen att inte längre klassa homosexualitet som en "mentalsjukdom".
💛
Varken ADHD eller autism utesluter att du är HBTQI+. Människor med funktionsvariationer har precis lika stor rätt att vara sig själva och till könsbekräftande vård som alla andra.
☝
Transvården står ändå inför flera problem med skenande kötider och bör granskas - men sakligt. Istället för att ytterligare begränsa transvården utifrån pseudovetenskaplig hysteri bör Sverige följa internationella riktlinjer framtagna av WHO, FN och The World Professional Association for Transgender Health (WPATH).
Hjälp oss gärna att sprida sakliga fakta om transvården och bekämpa transfobin i samhället genom att dela det här inlägget.
🏳️‍🌈
🏳️‍⚧️
❤️
 
Det blir så fel när debatten ofta trycker på "transvård som suicidprevention", som att det är suicidtankar som är problemet. Man blir inte deprimerad av att vara trans, man blir deprimerad av att tvingas leva "i garderoben"/få sin identitet och rätt att existera debatterad.
Låter mycket lättare för utomstående (som jag) att förstå också.
 
Det blir så fel när debatten ofta trycker på "transvård som suicidprevention", som att det är suicidtankar som är problemet. Man blir inte deprimerad av att vara trans, man blir deprimerad av att tvingas leva "i garderoben"/få sin identitet och rätt att existera debatterad.
Det är verkligen så, fan vad garderoben är en hemsk plats! jag kan inte förklara.
 
Fick ett jobberbjudande i Norge,
Tackade nej.
För jag valde mig själv.
jag orkar inte med att upphöra med hormonbehandlingen för att senare uppta den vid ett okänt datum. om jag får det i Norge. så jag valde mig själv, och tackade nej.

Varför skulle du bli tvungen att upphöra med hormonbehandlingen för att du började jobba i Norge? ❤️
 
Varför skulle du bli tvungen att upphöra med hormonbehandlingen för att du började jobba i Norge? ❤️
För att just transvård av nån anledning inte går att "ta med sig" när man flyttar mellan nordiska länder. Jag gjorde flytten i våras vilket innebär att min utredning måste börja om på noll igen, med flera års väntetider plus att alla läkarträffar sker centralt i Oslo, många timmars resväg från där jag bor.

Som transman är privata alternativ helt olagliga i hela skandinavien då testosteron är dopingklassat.
 
För att just transvård av nån anledning inte går att "ta med sig" när man flyttar mellan nordiska länder. Jag gjorde flytten i våras vilket innebär att min utredning måste börja om på noll igen, med flera års väntetider plus att alla läkarträffar sker centralt i Oslo, många timmars resväg från där jag bor.

Som transman är privata alternativ helt olagliga i hela skandinavien då testosteron är dopingklassat.
du är så mycket bättre på föklara!
 
byter vård försäkringen från sverige till norsk. skulle behöva ställa mig i kö i norska kön för får vård för trans. Samtidigt som mina recept skulle bli invalid då jag inte skulle vara inom EU längre.
För att just transvård av nån anledning inte går att "ta med sig" när man flyttar mellan nordiska länder. Jag gjorde flytten i våras vilket innebär att min utredning måste börja om på noll igen, med flera års väntetider plus att alla läkarträffar sker centralt i Oslo, många timmars resväg från där jag bor.

Som transman är privata alternativ helt olagliga i hela skandinavien då testosteron är dopingklassat.

Det hade jag ingen aning om 🙁. Hade absolut kunnat tänka mig ett läkarbesök i nya landet för att få nya recept men att utredningen ska börja om från början igen är ju helt befängt.
 
Det hade jag ingen aning om 🙁. Hade absolut kunnat tänka mig ett läkarbesök i nya landet för att få nya recept men att utredningen ska börja om från början igen är ju helt befängt.
hela trans vården är helt befängd. Speciellt för FtM!
om du behöver vård, ska man behöva övertyga ett juridiks råd för att få vård?
 
Det hade jag ingen aning om 🙁. Hade absolut kunnat tänka mig ett läkarbesök i nya landet för att få nya recept men att utredningen ska börja om från början igen är ju helt befängt.
Olika länders team litar inte på varandras bedömning, "transfrågan är så komplex". Detta trots att det inte längre räknas som en diagnos i senaste DSM, precis som att homosexualitet inte längre räknas som en diagnos. Fast Sverige/Norge/UK vet förstås bättre.
 
byter vård försäkringen från sverige till norsk. skulle behöva ställa mig i kö i norska kön för får vård för trans. Samtidigt som mina recept skulle bli invalid då jag inte skulle vara inom EU längre.
Men det borde ju bara gälla om du byter nationalitet, dvs utvandrar till Norge? Som "tillfällig gästarbetare" borde du fortfarande ha kvar alla dina rättigheter som svensk? Liksom tillgång till svensk vård, recept etc. Eller hade du isåfall tänkt flytta till Norge för gott?
 
Och gu nåde den som inte identifierar sig som binärt trans, då får man inte ta bort könskörtlar i Sverige. För inte fan ska såna där skumma transpersoner kunna fatta beslut om sina egna kroppar!
Det här hade inte jag uppfattat förrän ganska nyss, vilket känns lite pinsamt eftersom att det verkligen är en av mina hjärtefrågor :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp