Förlovningsring

För mig har det INGET med "acceptabelt" att göra. Jag noterar att det är väldigt mycket pengar. Jag tror inte att jag har kompisar som lagt mer än 10 000/ring, och då har jag ändå många med "bra" jobb omkring mig.


Sen skulle jag själv känna att jag liksom flashade och flöt ovanpå både med sådana ringar och sådana bilar, vilket jag inte vill. Det blir ju vissa signaler man sänder ut, oundvikligen.

Sen har jag för all del aldrig haft +150 000 till övers, för all del.

Flasha och flasha, ingen som ser en på stan vet ju vad ringen kostat. Kan ju lika gärna ärvt den eller fått eller bara polerat upp en fejksten eller ngt.
 
Men det är ju redan gjort, så att säga. Bättre att cirkulera dem än att ta fram nya.

Men att inte bära diamanter alls, betyder ju att man sas tar avstånd från hela grejen.

Jo men jag vill ha en diamant. Finns ju inget annat som glittrar lika mycket.
 
Nej kära hyacinth du är klok som en bok. Diamanthandeln är helt vidrig.

Inte så påläst mer än att det sas kallas blodsdiamanter. Men de som säljs med certifikat för schysst handel borde väl inte va så hemska hoppas jag? Tror jag sett det på någon engelsk auktionssida.
 
Tänkte fråga @Hyacinth först men du kanske har bättre koll. Vad finns det för alternativ till diamant som ser liknande ut? Som inte är omöjligt att få tag på utan som liksom finns i butikerna.

Det finns ju inget annat som bryter ljuset som en diamant gör, det är ju därför de är så uppskattade. Det, och att de är sällsynta och hållbara.

Som @Hyacinth sa finns det ju andra vita stenar plus att det finns också diamanter skapade i laboratorium. Laboratoriestenarna tror jag nog inte är så mycket billigare men jag är absolut inte insatt i det hela.

Som kuriosa kan jag berätta att när jag pluggade fick vi se en av diamanterna (naturlig) de använde i laboratoriet. Den var STOR och brilliantslipad av hög kvalité (det var tvunget för testerna). Vi var fyra tjejer på den kursen och läraren så lite orolig ut när han såg våra miner när han kom in med stenen :angel: :D Den skulle komma att förstöras under testerna... dvs det var en förbrukningsvara :nailbiting:
 
Inte så påläst mer än att det sas kallas blodsdiamanter. Men de som säljs med certifikat för schysst handel borde väl inte va så hemska hoppas jag? Tror jag sett det på någon engelsk auktionssida.

Nja, blodsdiamanter är ju en kategori för sig. De kommer ju från områden där det råder ett krigstillstånd och man säljer diamanterna för att finansiera detta. Diamanter från "lugna" (förhållandevis iaf) områden bryts också under vidriga förhållanden för arbetarna och det är svårt att veta hur diamanterna har tagits fram. Så vitt jag vet finns det ingen "fairtrade"-certifiering för diamanter, endast att de inte är blodsdiamanter.

Generellt har diamantbrytningen/handeln en väldigt smutsig och ful historia som går långt tillbaka i tiden.
 
För mig har det INGET med "acceptabelt" att göra. Jag noterar att det är väldigt mycket pengar. Jag tror inte att jag har kompisar som lagt mer än 10 000/ring, och då har jag ändå många med "bra" jobb omkring mig.


Sen skulle jag själv känna att jag liksom flashade och flöt ovanpå både med sådana ringar och sådana bilar, vilket jag inte vill. Det blir ju vissa signaler man sänder ut, oundvikligen.

Sen har jag för all del aldrig haft +150 000 till övers, för all del.
Brukar folk notera att ringarna är dyra? Jag har aldrig tänkt på sånt när jag träffat folk och inte heller när jag såg bilden här.
 
Brukar folk notera att ringarna är dyra? Jag har aldrig tänkt på sånt när jag träffat folk och inte heller när jag såg bilden här.
Jag vet inte hur många som ser att det är en diamant.

Själva ringarna, alltså de exempel som visats i tråden, ser för mig ut att ha rätt låg originalitet. Det exklusiva ligger väl i stenen.

Diamant är ju, på grund av priset och arbetsvillkoren, ett extremt sätt att signalera vikten av flärd samt att man inte bryr sig om världen. Typ som en päls från utrotningshotade eller plågade djur.
 
Brukar folk notera att ringarna är dyra? Jag har aldrig tänkt på sånt när jag träffat folk och inte heller när jag såg bilden här.

Måste ärligt säga att jag nog inte ser skillnad på riktig diamant och fejk.
Vet inte ens vad jag själv har, vi gick bara in i en butik och bad att de visade vilka förlovnings/vigselringar de hade och så pekade jag på den jag tyckte bäst om :o mitt krav var bara att det skulle vara vitguld.
Så skulle inte förvåna mig om jag har fejk då ringen inte var i närheten så dyr som exemplen här. :p
 
Måste ärligt säga att jag nog inte ser skillnad på riktig diamant och fejk.
Vet inte ens vad jag själv har, vi gick bara in i en butik och bad att de visade vilka förlovnings/vigselringar de hade och så pekade jag på den jag tyckte bäst om :o mitt krav var bara att det skulle vara vitguld.
Så skulle inte förvåna mig om jag har fejk då ringen inte var i närheten så dyr som exemplen här. :p
Skönt att man inte är ensam. Trodde inte att det var något man noterade om man inte verkligen tittade efter :p
 
Det finns ju inget annat som bryter ljuset som en diamant gör, det är ju därför de är så uppskattade. Det, och att de är sällsynta och hållbara.

Som @Hyacinth sa finns det ju andra vita stenar plus att det finns också diamanter skapade i laboratorium. Laboratoriestenarna tror jag nog inte är så mycket billigare men jag är absolut inte insatt i det hela.

Som kuriosa kan jag berätta att när jag pluggade fick vi se en av diamanterna (naturlig) de använde i laboratoriet. Den var STOR och brilliantslipad av hög kvalité (det var tvunget för testerna). Vi var fyra tjejer på den kursen och läraren så lite orolig ut när han såg våra miner när han kom in med stenen :angel: :D Den skulle komma att förstöras under testerna... dvs det var en förbrukningsvara :nailbiting:
Okej då förstår jag. Får kolla lite på de som @Hyacinth nämnde. :)
 
Jag noterar om ringen är mer eller mindre originell/konstnärsmässig, men materialen går mig nog i stort sett förbi.

Pga den här tråden leker jag med tanken på en ring av järn och bohusgranit. :)
Våra vigselringar blev i titan, det kändes lagom enkelt. Nu är jag en sån hemsk människa ( :D ) som provade ringen efter att ha varit utan när jag var inlagd på sjukan. Jag kände mig så himla obekväm i det där smycket så maken är ensam om att bära ring idag. Min ligger ovanpå micron, tror jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 575
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 100
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 158
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 310
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp