Förlossningar!

Sv: Förlossningar!

Jag har fött tre barn vaginalt och en med kejsarsnitt.
Första föddes vaginalt - helt ok. Andra barnet kom med akutsnitt - helt ok , tredje barnet vaginalt - helt ok,fyran vaginalt -tog fyrtio minuter från första värken och var fruktansvärd. Det var inte häftigt på nåt sätt bara fruktansvärt ont så nej , jag kommer aldrig föda vaginalt igen.
 
Sv: Förlossningar!

Vill varken gå igenom förlossning eller graviditet igen :o. Första halvan av graviditeten spydde jag och kunde inte äta. Andra halvan var jag dödstrött och orkade ingenting. Sedan förlossningen som bestod av 36 timmar helvetiska värkar utan smärtlindring.. Nej tack, inga fler bebisar!
 
Sv: Förlossningar!

ser det enbart neg,jag var rädd fördorlossningen å gick hos en kurator t v 31 å tyckte inte direkt att jag fick ngt hjälp,å tänkte att ja ja det får väl gå åt skogen då,ingen lyssnade ju på mej....jag kände på mej att ngt sk gå fel....å det gjorde det oxå.....när jag åkte in t förlossningen var jag öppen ca 4cm(över telefon trodde do inte jag behövde åka in) hade inte ont förrän jag var öppen ca 9cm efter ca 2timmar efter jag hade kommit in. gick väldigt dåligt(kom in 03:00 barnet föddes 14:45 ,men sugklocka!! väldigt svårförlossning!!!,jag känner att om jag e tvungen att gå igenom en sk normal förlossning så tänker jag aldrig föda barn igen.....!! då jag har hört att enbart 5 % e kjesarsnitt i mitt län ,så e det väligt svårt att få det.....tänkte att vid nästa förlossning kanske man skulle åka t ystad då det e större chans att få planerat kjesarsnitt där....
 
Sv: Förlossningar!

Första vaginalt utan bedövning, ungen kom fort så jag hade nog inte hunnit skrika epidural mellan värkarna ialla fall... Hade läst en del om smärta o haft alla möten på förlossningsavdelningen så jag var trygg med miljön, personalen o det var kanon.

Andra också vaginalt, men helt annorlunda. Dryg barnmorska var på vippen att skicka hem mig, jag höll på att börja grina.... Vi hade fixat barnvakt, jag hade knappt sovit pga tidig överburenhetskontroll o var tolv dar över tiden. Läkarn på den kontrollen sa att jag var öppen o skulle föda den dan så när hon ville skicka hem mig efter att ha fixat barnvakt o packat väska var jag helt knäckt! Gick tor till fiket o då kom krysstvärkarna o sen var det två timmar kvar till deliver... Fort igen med andra ord men pga sämre sömn o dryg sköterska ingen toppen upplevelse.

Så jag ville inte krysta utan höll igen, när jag väl gjorde det gick vattnet 20.14 o hon kom 20.15 - spolades ut alltså, mannen tog emot o skrek till sköterskan den kommer nu!!!
VA?? Skrek hon o (höll på o skrev journal vid datorn).

När folk frågar mig om jag ska ha fler snart svarar jag -Hästar??
Inga planer på fler förlossningar...
 
Sv: Förlossningar!

Mina tre har gått bra
1.a Igångsatt pga överburen. Sattes igång vid 9.00 och födde vid 18.00. 3 krystvärkar.
2.a vattnet gick, inget hände. Igångsatt vid 10.00 tiden och bebisen kom vid 18.00 tiden. Barnmorskan kom in och sa att jag var öppen 6 cm, så ngn timme till trodde hon. Sen gick hon ut, 5 minuter senare sa jag att "nu kommer bebisen" men min man sa att när det är ju inte öppet nog. Fick bli lite arg för att få honom att fatta att han skulle kalla på henne igen. Hon han inte ta på sig handskar ens. 2,5 krystvärkar.
3.e Igångsatt pga foglossningar. Sattes igång vid 10.00 tiden. vid 17.00 tiden var jag öppen 6 cm, då ville jag ha ryggbedövning. Narkosläkaren kom direkt, men han bara sticka mig när jag sa att bebisen kommer. barnmorskan tittade på mig och sa att det inte är dax än på ett bra tag. Sen kände hon och då vart bebisen på väg ut. Född 17.30. 2 krystvärkar.
Lustgasen är min bästa vän vid förlossningarna :angel:
 
Sv: Förlossningar!

Uppenbarligen var det inte alltför hemskt, eftersom jag nu väntar barn nr två....

Värkarna började när jag gick o la mig på kvällen vid 23-tiden. (hade då gått 7 dagar över tiden), så sömn var ju bara att glömma... Lät min man sova lite iaf. Varvade natten med att duscha varmt, använda min TENS och läsa en bok. Vid 5-tiden på morgonen väckte jag min man och sa att det nog var dags att åka in snart (hade då pratat med personalen på förlossningen, hade 5 min mellan värkarna). Vi åt frukost, ringde till hundvakten och sen åkte vi in (tar ca 30 min till BB, så vi var där inne strax efter 6). Hade turen att få möjlighet till massagebadet, och där låg jag fram till det kändes som om ryggen skulle gå av (vid 12 ungefär..). Klev upp, fick flytta till en annan sal och fick där epidural satt. HIMMELRIKET!! Vips så kunde man slappna av lite igen. Skickade iväg min man till matsalen, så den stackarn fick lite att äta. Själv höll jag på att somna... Tyvärr tog inte epiduralen ordentligt (höger sida var inte lika bedövad), så när värkarna blev starkare så trodde jag att ryggen skulle gå av (kunde inte slappna av mellan värkarna eftersom ryggen gjorde konstant ont). Kl 17.15 började krystvärkarna, och kl 18.01 föddes vår guldklimp!
Jag tappade ca 2,4 liter blod efter förlossningen, då livmodern inte drog ihop sig, så hela natten kom förlossningsläkaren in med 5 minuters mellanrum för att massera min mage (som av naturliga skäl var ganska öm ...), och jag var tvungen att ringa på hjälp när jag skulle gå på toaletten eller ens resa mig upp i sängen (fick ABSOLUT inte göra någonting själv utan sköterska närvarande pga risken för att svimma)
Konstigt nog så glömmer man smärtan ganska fort, men jag var matt i kroppen länge efteråt (pga blodförlusten, hade "för" bra Hb-värden för att få blodtransfusion). Jag hade velat ha barn nr två ett år efter det första, men min man ville vänta. Nu kommer det vara ganska exakt 2 år mellan dem, så jag hoppas de kommer ha mkt kul med varandra när de växer upp. :bump:
 
Sv: Förlossningar!

KL

Kommer vara väldigt mycker mer orolig inför nästa förlossning, OM det blir någon. Graviditeten löpte ganska smärtfritt med någon blödning som undantag. Förlossningen startade helt normalt vid 11 på fm efter att varit på överburenhetskontroll på morgonen och hennes undersökning satte troligen igång det (skulle blivit igångsatt dagen efter annars) och vid 21 åkte vi in. Under natten hände det alldeles för lite!!!
Allt blev en mardröm pga 3 faktorer:
1) sonen låg snett mot "utgången" och kom alltså inte ut helt enkelt
2) han låg också med ansiktet först och roterade inte som han skulle
3) jag var värksvag. Kan ha berott på ovanstående, men det är inte säkert. Inte ens starkaste droppet hjälpte speciellt.

Hade krystvärkar från 0700 utan resultat. Hade lustgas, sterila kvaddlar och akupunktur under natten, ingenting från kl 07. Lustgasen hjälpte till vis del men inte det andra. Sonen stod och stutsade, livmodern tryckte ut honom men han låg fel och kunde inte komma ut, blev ihopryckt liksom.

Kl 11 fick jag 2 h till på mig, sen antingen snitt eller sugklocka. Då grät jag efter snitt eftersom det inte hände någonting. Vi jobbade och jobbade, ändrade ställningar och for runt som tokar i rummet men det hände ingenting. .

Till slut fick bm för sig att trycka tillbaka sonen och då kom han rakt på och det satte fart på krystvärkarna. Han kom sen naturligt strax efter 12. Jag sprack massor både ut- och invärtes och har fortfarande problem (5,5 månad senare).

BB har sen konstaterat att de gjort fel under natten. De borde observerat att det hände för lite och satt in åtgärder tidigare. Jag önskar också att någon kunde förberett mig på vilka problem man kan få efteråt.

Summa summarum: jag var helt lugn inför förlossningen, tänkte att det är att go with the flow och lita på personalen. Nu vet jag bättre.... Mina stygn (som de inte ens räknade) kan dessutom ge problem vid ev nästa gång.

Ursäkta längden!:crazy:
 
Sv: Förlossningar!

Min förlossning var helt fantastiskt. Jag blev igångsatt pga "humanitär indikation" som det så fint heter och förlossningen gick lagom snabbt utan bedövning och utan några bristningar. En riktigt drömförlossning och jag skulle absolut kunna tänka mig att föda barn igen.
 
Sv: Förlossningar!

Har haft fem relativt lätta förlossningar, men nu får det vara slut på barn i denna familj, även om jag helt klart skulle kunna tänka mig att föda igen om det "skulle bli så" av någon anledning.
Iofs har jag väl blivit mer och mer rädd att något skulle hände under själva förlossningen ju fler barn jag väntat och fött, men det kanske beror på att jag blev mer och mer medveten om att det faktiskt kan gå snett och att jag blev lika förvånad när det gick bra gång efter gång!
"Sistan" kom visserligen 7 veckor för tidigt men utan att komplikationer tillstötte (var hemma igen efter 22 dagar på neo), och det var nog tur att det inte var första barnet, för hade det kanske inte blivit fler...!
 
Sv: Förlossningar!

Hemsk men absolu tvärt det

ALDRIG mer...

hade förvärkar i ca 68 timmar minst en var 10 min (I snitt ibland var det tre på 10 ibland var det en på 30 ), var tvungen att andas genom dom, fick inte sova nått. kom in på förlsoningen efter 33 timmar var öppen 1½ cm.. höll på att dö när hon sa det..
efter ca 43 timmar fick jag morfin och något som skulle ta brot falska värkar den natten hade jag värkar en gång i halvtimmen, och dom värkarna var så hemska...
vid lunch nästa dag fick jag igångsättande. inget hände..
sen hände allt på en gång. vid 20 tiden var jag helt öppen 21,40 var Prinsessan ute :love:
 
Sv: Förlossningar!

När någon frågar mig brukar jag säga att först är det en obeskrivlig smärta vid öppningsvärkarna sedan ska du skita ut ett bowlingklot. Men det konstiga är att jag ändå inte riktigt kan minnas hur det verkligen kändes. Däremot minns jag väldigt väl efteråt, när man är "tillsnyggad" och alla gått därifrån och jag varit ensam med mitt lilla barn. Det är tyst, lite dov beslysning och helt lugnt och jag har barnet i min famn och bara tittar på den lilla. En helt obeskrivligt underbar känsla som jag minns i hela mitt liv. Nu är det 18, 20 och 22 år gamla och stjärnorna i mitt liv.
 
Sv: Förlossningar!

Helt klart skulle jag kunna göra om det! :) Jag har varit så HÖG (på adrenalin antar jag) efter mina 4 förlossningar :banana::banana:
Världens häftigaste känsla!

Annars har de varit lite olika långa och med olika förlopp. Känt mig mer och mer trygg för varje gång. Första gången vet man ju inte hur det är alls, sen har man i alla fall gjort det och vet att det blev ju bra till slut när bebben väl kom.

:idea: Om nån vill slippa just förlossningen så kan jag ta den delen :d
 
Sv: Förlossningar!

*kl*
Nej aldrg. Vill inte gå igenom en förlossning till. Vill gärnaha ett barn till men slippa födafram den.
När Elivia föddes tog det 42 timmar och förlossningen avslutades med sugklocka. Jag kämpade på med lustgasen väldigt länge och hade ända från början sagt att jag så småningom vill ea en EDA. När jag väl fick EDAn så hjälpte den inte ett skit.

Had hel underbar barnmorska och massa bra stöd från personalen men jag vill ändå inte göra om det.
 
Sv: Förlossningar!

Jag förlöstes för drygt 5 veckor sedan. Hade värkar i 33 timmar, låg på förlossningen i 23 av dem.

Använde mig av lustgast i ett par timmar mitt över dagen - min son föddes tio i sex på kvällen - och sen tyckte jag inte att det fungerade så då andades jag syre mellan värkarna istället. Sen testade jag sterila kvaddlar ett par gånger men tyckte inte att det hjälpte.

I flera timmar var jag 10 cm öppen utan att något mer hände och jag fick börja krysta utan att ha krystvärkar för att försöka få ner huvudet nedanför spinae, vilket var rätt svårt och tufft.

Halv sex konstaterar förlossningsläkaren att jag antingen måste krysta ner huvudet så att han kan hjälpa till med sugklocka sista biten (jag var hyfsat svag och trött nu) eller så blir det akut kejsarsnitt.

Då tog jag i allt jag hade och 20 minuter sedan föddes min son efter två krystningar (fortfarande inga krystvärkar utan jag fick gå på ren vilja).

Ingen ryggbedövning utan bara lustgas (ett tag) och sterila kvaddlar (som inte hjälpte).

Om jag skulle göra det igen? Absolut!

/Camilla
 
Sv: Förlossningar!

Jag födde för 6 dgr sedan, min förlossning var snabb och enkel och jag skulle utan tvekan göra det igen.

Söndag em fick jag magknip utan dess like, nån timme senare fick jag diffusa värkar som kom med 5 - 15 minuters mellanrum. Inga onda och jag var då osäker på om det var värkar, svärt och veta då man aldrig upplevt det förr. Nu i efterhand vet jag att det var det.

Ringde förlossningen vid midnatt, hon sa åt mig att ta en varm dusch och sedan höra av mig om det ej släppte. Väl i duschen spydde jag som jag aldrig gjort annat och hade rännskita, värkarna släppte och jag fick sova hela natten. Trode då att jag kanske åkte på magsjuka.

Men måndagmorgon drog det igång på allvar vid 9 tiden, regelbundna värkar med 7 minuters mellanrum i ett par timmar, sedan med 5 minuter emellan och då ringde jag förlossningen. Hon bad mig avvakta 2 timmar och ringa igen då. Dock gick vattnet en timme senare, vid 14 tiden, så vi ringde igen och åkte sedan in. Var inne vid 15.30, jag var då redan öppen 5 cm. Bebisen låg dock väldigt högt upp och var som jag visste sedan innan ej fixerad så BM trode det skulle dra ut på tiden.

Gjorde det dock inte, ett par timmar senare var jag helt öppen och det var dax att börja krysta. Vilket jag tyckte var rena himmelriket. Dom sista värkarna var fruktansvärda, fy vad ont det gjorde. Men att krysta var som sagt bara härligt. 18.49 föddes våran lilla guldklimp, 10 timmar från första regelbundna värk tills det var klart. Så det gick fort som sagt.

Använde ingen smärtlidring, provade lustgas, men det hjälpte inte ett dugg, märkte ingen skillnad alls av den. Är fruktansvärt spruträdd och ville helst slippa något sådannt och det gjorde jag. Såhär i efterhand hade jag nog inte klarat dom sista värkarna utan smärtlidring om det dragit ut på tiden, men nu gick det så fort så det gick bra ändå. Både spydde och sket på mig då under dom sista värkarna, så ont gjorde det.

Sprack ingenting heller, efterbörden kom ut inom 15 minuter och jag har inte haft några eftervärkar alls.
 
Sv: Förlossningar!

KL

Tyckte att förlossningen var en positiv upplevelse som jag är glad att jag har varit med om. Hade akupunktur, varmbad och lustgas som bedövning. Men andades nog inte så mycket som jag borde för jag var så rädd att tappa kontrollen. Ö h t så var jag totalfokuserad och blev irriterad av småprat, att bli störd och min stackars man fick knappt ens titta på mig. Men bm sa efteråt att jag verkligen hörde till de mest fokuserade och att jag arbetade med kroppen hela tiden vilket nog underlättade.

Ont gjorde det väl, men kanske mest i öppningsskeendet. När jag tyckte det fick vara nog och bad om ryggbedövnin så konstaterade de att jag ju var helt öppen och att den värsta smärtan nog var över - och det var den!

Sprack pyttelite, något jag var rädd för, men märkte det INTE. Var orolig över hur de skulle göra om de behövde klippa, typ ta fram "stora saxen" diskret smuggla förbi den eller? Men det var aldrig aktuellt tydligen.

Hade inte särkilt ont efteråt, vare sig när jag gick på toa för nr 1 eller 2 eller i övrigt, mest trött i svanskotan om jag satt för mycket. Tyckte också att avslaget tog slut fortare än befarat.

Var inte orolig innan och tror det hjälpte mig att ta det lugnt.

Ska ha barn nr 2 i mars så jag hoppas det blir en lika positiv upplevelse...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 972
Senast: Dorinda
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 009
Senast: cherie
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 004
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp