Föräldrapenning

Nussikan

Trådstartare
Hej alla kloka buke-föräldrar!

Jag har en liten fråga... Hur länge måste man ha jobbat för att få föräldrapenningen baserad på sin nuvarande lön? Jag har hört både 6 månader och 1 år, så vad gäller? Någon som har bättre koll än mig?
 
Sv: Föräldrapenning

Villkoret är att du i minst 240 dagar i följd närmast före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har haft rätt till en SGI som ger en ersättning högre än 60 kronor per dag.

Enligt försäkringskassans hemsida. 240 dagar, 6 månader typ.
 
Sv: Föräldrapenning

Hakar på med en närliggande fråga, hoppas OK!

Hur snabbt måste man bli gravid med andra barnet för att kunna behålla sin SGI (sjukpenningsgrundande inkomst)?
 
Sv: Föräldrapenning

Har för mig att de var att du måste vara gravid inom 1 år och nio månader. Men om de innebär att du måste bara ha plusat på stickan eller måste ha gjort ultraljud då det vet jag inte.
 
Sv: Föräldrapenning

Det stor i senaste numret av, hrm, var det Vi Föräldrar, att man var tvungen att bli gravid inom ett år och nio månader efter första barnet för att behålla sitt SGI. Men som sagt, jag vet heller inte hur de räknar datumen, men jag tror att andra barnet måste komma innan det första fyllt ett visst antal månader.
 
Sv: Föräldrapenning

OK! Men vad händer då med föräldrapenningen? För tänk om den är slut lagom till man ev. blir gravid med tvåan. Ska man lämna ettan på dagis då och sen ut och söka jobb då, som gravid, för att sedan gå hem igen? Verkar ju lite orimligt. För jag trodde poängen var att man skulle kunna vara hemma med barnen utan uppehåll liksom.
 
Sv: Föräldrapenning

Ja, anntingenhar du ju ditt jobb att gå tillbaka till eller A-kassa.
Tanken med att de har satt ett datum (ett år och nio månader) som man måste bli gravid innan är att när man blir gravid tätt inte alltid hunnit gå tillbaka 100 % på jobbet och därför får väldigt liten försäldrapenning när barn 2 kommer. Tror inte att de har nått med att de vill att man ska vara hemma hela tiden där iemllan.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag har planerat att börja jobba när mitt barn är 1 år, om jag sen blir gravid inom 9 månader så får jag med 2an lika hög föräldrapenning som med 1an?


Sen har jag en fråga :D

Föräldrapenningen kan ju ökas på om man under föräldraledigheten får löneförhöjning.
Vad häner med föräldrapenningen om man under föräldraledigheten får minskad inkomst eller t.om blir av med jobbet?
Om jag under min föräldraledighet blir av med mitt jobb, och sen blir gravid igen inom 1 år och 9 mån. Har jag samma ersättning då med 2a barnet som med 1a barnet eller räknas det om på något sätt?
 
Sv: Föräldrapenning

Andra barnet ska födas inom 30 månader om man ska ha samma sgi som barnet innan.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag har planerat att börja jobba när mitt barn är 1 år, om jag sen blir gravid inom 9 månader så får jag med 2an lika hög föräldrapenning som med 1an?


Sen har jag en fråga :D

Föräldrapenningen kan ju ökas på om man under föräldraledigheten får löneförhöjning.
Vad häner med föräldrapenningen om man under föräldraledigheten får minskad inkomst eller t.om blir av med jobbet?
Om jag under min föräldraledighet blir av med mitt jobb, och sen blir gravid igen inom 1 år och 9 mån. Har jag samma ersättning då med 2a barnet som med 1a barnet eller räknas det om på något sätt?

Ja, du får samma föräldrapenning om du blir gravid senast när ditt barn är 1 år & 9 mån, eller strax innan, vet inte hur noga det är exakt med dagar men ha lite framförhållning iaf;)
 
Sv: Föräldrapenning

Har aldrig hört att föräldrapenningen kan ökas under tiden du är föräldraledig för att din lön skulle höjas.Den baseras ju på vilken lön du haft det senaste 6 mån innan du tog föräldraledigt.
Om du menar med andra föräldraledigheten vid ett 2a barn så kan den såklart höjas medan du jobbar mellan barnen.
Blir du av med jobbet mellan barnen så spelar det inte heller ngn roll för din föräldrapenning då din sgi behålls om du som sagt blir gravid när första barnet är 1 år & 9 mån(eller innan).
 
Sv: Föräldrapenning

Har aldrig hört att föräldrapenningen kan ökas under tiden du är föräldraledig för att din lön skulle höjas.Den baseras ju på vilken lön du haft det senaste 6 mån innan du tog föräldraledigt.
Om du menar med andra föräldraledigheten vid ett 2a barn så kan den såklart höjas medan du jobbar mellan barnen.
Blir du av med jobbet mellan barnen så spelar det inte heller ngn roll för din föräldrapenning då din sgi behålls om du som sagt blir gravid när första barnet är 1 år & 9 mån(eller innan).

Jo den kan höjjas! Det hände mig! Det baseras på vilken inkomst du förlorar och du förlorar ju inkomst när du är hemma om du inte får lön för arbete. Det är dock de senaste 6 månaderna som utgör grunden för SGIn.

Däremot tror jag inte att de sänker den, om du skulle få lägre lön, men varför skulle man få det? Arbetsgivaren har väl ändå inte rätt att sänka ens lön, det har jag aldrig hört talas om. Att bli uppsagd under föräldraledighet är ju möjligt.det blev min kompis, men hon behöll sin SGI iaf.
 
Sv: Föräldrapenning

Nej sänkas kan den såklart inte medan man är ledig & har en SGI som penningen redan baseras på.
 
Sv: Föräldrapenning

Ja, du får samma föräldrapenning om du blir gravid senast när ditt barn är 1 år & 9 mån, eller strax innan, vet inte hur noga det är exakt med dagar men ha lite framförhållning iaf;)

Skönt, är så otroligt orolig då vi ska dra ner ännu mer nu i årsskiftet att jag inte ens vet om jag kommer ha något jobb att komma tillbaka till sen efter föräldraledigheten :crazy:

Och föds 2an inom 30 månader, det är ju 2,5 år och det är ju precis vad vi planerat att ha :D
Och får jag bestämma som jag känner just nu skulle jag kunna ha typ 10 ungar om allt är som när jag väntade och födde Rasmus och alla är lika snälla som honom ;) Fast då säger nog min kropp ifrån.
 
Sv: Föräldrapenning

Vi kommer oxå satsa på att skaffa en 2a så föräldrapenningen inte påverkas, det är lagom med ungefär 2 år mellan barnen.
 
Sv: Föräldrapenning

vi hade planerat att göra så med både en 2:a och en 3:a - istället blev det 5,5 år mellan våra två barn... som antagligen inte blir fler... så kan det oxå gå - även om man planerar...;)
 
Sv: Föräldrapenning

Ja man kan ju planera hur man vill, det behöver däremot inte bli som planerat:angel:
Men så funkar det ju i livet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 282
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 230
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp