Föräldrapenning och sånt

Druvan

Trådstartare
Någon som kan förklara vad "lägsta nivå-dagar" är för något egentligen? 90 st a´180 kr. Vad är dom till för egentligen, och när använder man dom? Ingen har väl råd att gå hemma med 180 kr om dagen?

Hur många dagar i veckan tar ni ut föräldrapenning? Vi tar tyvärr ut 7 dagar i veckan, har inte råd med mindre just nu (pga renovering). Så dagarna kommer vara slut när lillan inte ens är 1 år :o. Men vi kommer att pussla med arbetstider (skift) och släktingar så att hon slipper dagis..
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Tja, det är väl för att vissa TROR att man kan klara sig på 180 kr/dag :D Eller så är det för att dryga ut dagarna lite, man kan spränga in dem ibland vissa månader när man har det lättare på ekonomifronten.

Jag tycker det är precis så vi överlever 1,5 år, sen blir det tyvärr dagis :( Men jag gick på dagis sen den åldern och älskade det, så vi får hoppas att min liten känner så också.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

jag lever på 180 kr per dag... I och med att ajg inte jobbat innan föräldraledigheten. Men jag och min pojkvän klarar oss bra. Han har ju heltidsjobb. EFter skatt har vi tillsammans 18000-19000 och det klarar man sig ju bra på.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Fast man kan ju blanda sina dagar efter (tror jag) 180 dagar med SGI dagar. Så slipper man sitta där med enbart lägsta dagar kvar. Typ 5 dagar med sjukpenningsgrundande och 2 lägsta dagar.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

det är bra att använda sina 180 kr dagar till om man vill gå ner i arbetstid när barnet börjar på dagis. I stället för att jobba tex 75% så jobbar man i stället 100% och är föräldraledig 25%. Fördelen med detta är att man då behåller sin SGI som om man jobbade 100%. Att behålla sin SGI är bra om man skulle bli sjukskriven eller ska vara föräldraledig med nästa barn.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Jag tycker att de dagarna är bra, eftersom det är en buffert med dagar som jag har rätt att ta ut. Om jag t.ex. inte skulle ha semesterdagar kvar att ta ut, men ändå vill vara ledig har jag rätt att ta ut föräldradagar, oavsett om det är lägstanivådagar eller den vanliga fp.

Jag tar ut fem hela dagar i veckan. Någon enstaka månad har jag tagit ut sex dagar, när ekonomin varit krass.

Jag ser inte dagis som ett "tyvärr", eller är glad över att mina barn "slipper" det. Jag har faktiskt hellre mina barn på dagis än utnyttjar farmor/farfar och mormor/morfar som gratis barnomsorg.

Men det är ju olika beroende på hur pass mycket de ska vara på dagis, vilket dagis man har och beroende på vilken ekonomi man har. För oss skulle det helt enkelt inte fungera att binda upp våra föräldrar på det sättet.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

det är bra att använda sina 180 kr dagar till om man vill gå ner i arbetstid när barnet börjar på dagis. I stället för att jobba tex 75% så jobbar man i stället 100% och är föräldraledig 25%. Fördelen med detta är att man då behåller sin SGI som om man jobbade 100%. Att behålla sin SGI är bra om man skulle bli sjukskriven eller ska vara föräldraledig med nästa barn.

Vänta lite nu, nu vill jag höra mer :D

Jag ska ju tillbaka till mitt jobb i höst. Men vill bara jobba 75%, då behöver inte mina barn bo på dagis och jag kan hinna med att vara med dom mer.

Kan jag alltså ta ut 25% i lägsta nivådagar, och på det sättet behålla mitt SGI som baseras på min heltidstjänst?

Eftersom vi absolut vill ha en 3:a, så måste jag ju bli gravid innan min ynste fyller ett år och nio månader för att jag ska behålla mitt SGI, men om det fungerar som du säger kan jag ju faktiskt vänta ännu längre. Om jag fattat rätt?
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Jag ser inte dagis som ett "tyvärr", eller är glad över att mina barn "slipper" det. Jag har faktiskt hellre mina barn på dagis än utnyttjar farmor/farfar och mormor/morfar som gratis barnomsorg. .

Så du har gärna ett 10-11 månader gammalt barn på dagis menar du?
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Lite OT:

Om man har jobbat före studietiden, får man behålla sitt SGI då?

Alltså får jag föräldrapeng beräknad efter min lön som jag hade när jag arbetade?

I min studieperiod har jag varit sjukskriven, och då fick jag baserat på den lön jag hade från jobbet, kan det påverka?
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Så du har gärna ett 10-11 månader gammalt barn på dagis menar du?

Är det något fel med det?
Alla barn är olika.

Jag började jobba när Jason var8½ månader. För att lösa allt praktiskt då så ställde farmor upp som "dagis"
Han är nu 11 månader och ska skolas in på dagis med start på måndag.
Tror inte att han kommer få några bestående men för det.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Är det ett bra dagis där barnet trivs, ett fåtal timmar i veckan så vad är det för problem med det? Det finns många föräldrar som måste skola in sina barn som är yngre än ett år, om det skulle anses skadligt för barnen att skolan in dom så små så gör du ju föräldrarna till dåliga föräldrar. Är alla föräldrar som skolar in små barn dåliga föräldrar?

Ja, i vår situation skulle jag hellre ha det så. Hellre än att krångla med sjukskrivna/arbetande mor/farföräldrar så ja. Hellre dagis de få timmarna det gäller. Där jag vet att personalen orkar med mina barn, där jag vet att personalen kan ta de konflikter med barnen som behövs.

Ni kanske har yngre och helt friska släktingar som kan ta barnen, och då fungerar väl det bra. Vi har det inte, och då vill jag inte utnyttja dom som barnomsorg, det finns en anledning till att de inte arbetar mer än de gör, samt är sjukskrivna/förtidspensionerade, då vill jag att mina barn ska umgås med sina mor/farföräldrar på andra villkor. Det är ju faktiskt ett jobb det handlar om. Alla har olika förutsättningar vilket jag också skrev men du valde att inte citera/besvara det.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Jag hänger inte med...ska man inte gå ned till 75% menar du utan jobba 100% samt ta 25% föräldraledigt ?! Det får jag inte i hop ;)

Du skrev så här: I stället för att jobba tex 75% så jobbar man i stället 100% och är föräldraledig 25%.

Det blir ju heltid ändå man jobbar.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

lägsta nivå är så man tex ska kunna gå ner i arbetstid men fortfarande skydda sig för att inte förlora SGI Sjukpenning.... som att "stämpla upp"....
Det är GULD värt att ha dagar kvar på somrarna som kommer... försök spara dagar.... alltså det är mer värt än varenda renoveringsplan som finns.... att få vara tillsammans längre på somrarna.....!
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

du kan jobba den procent du vill sen tar du fp så det totalt blir 100%, på så sätt är du 100% sysselsatt dvs skyddad från att förlora din SGI. Och lägsta nivå för 2 barn som du har räcker ju många år som skydd om du vill jobba lägre procent :P

Sambon har en fd arbetskamrat som har fredagar helt ledigt 80% jobbar han numera... men vi vet även de som gått ner i tid varje dag....
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Men istället för att man är anställd på 75% så är man fortfarande anställt på 100%, men tar tjänstledigt 25%. Det är ju skillnad.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Ja visst, jag har alla lägstanivådagar sparade på båda barnen, det lär ju räcka ett tag.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Jasså, ni menar tjänstledighet..Ok, då fattar jag. Fattade inte först när ni skrev. Hade ni skrivit tjänstledigt på en gång hade jag hajjat ;)
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

Du behåller alltså din 100%-tjänst i stället för att ha en 75% tjänst. Men du är föräldraledig på 25%. På så sätt behåller man alltså sin SGI trots att man i praktiken jobbar 75%.
 
Sv: Föräldrapenning och sånt

här finns det en till som undrar.. var egentligen därför jag öppnade tråden:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Modest
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 650
Senast: fejko
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 951
Senast: nejlica
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 693
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp