För lite energi

E

Egonson

Min nordis (151 cm mkh, 540 kg, lätt motion, går ute 14 timmar/dygn) går nu på 63 MJ (MJ/Smrp kvot 6,3) Alla jag har pratat med säger att det är alldeles för lite energi för en så pass "stor" häst.

Hon går dock himla bra på denna energimängd, håller hullet och känns superfin i ridningen.
Kan det vara för lite ändå tror ni?
 
Sv: För lite energi

Jag tycker 63 MJ låter helt normalt för den storleken på häst! Min ponny som var "normal" i typen och 148 cm hög (425 kg normalvikt) gick perfekt på 54 MJ och lättare ridning.

Dessutom säger väl hur han mår mer om din foderstat än siffrorna!
 
Sv: För lite energi

Mitt kallblod på 160 cm skulle lätt gå UPP i vikt på det...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 351
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 068
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 787
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp