Födda -21

Hur långt sommarlov har era 3-åringar och vad har ni för plan under hösten?

Jag har tänkt 2,5-3 månader helt ledigt för B och sen börja avsuttet och repetera vad vi gjorde i våras. Sen fortsätta med utbildningen främst i skogen, öka på lite med själva ”skolningen” typ övergångar och befästa hjälperna. Löshoppning, skutt i skogen och ev påbörja uppsutten inhoppning på vanliga hinder under sen höst/vinter. Vore bra med lite miljöträning på andra platser under hösten också. Kommer inte visa honom i höst, jag är bortrest när det arrangeras här så jag behöver inte ens fundera.
Det är min ungefärliga plan, men som alltid får man ju se hur saker utvecklas.
Min har hittills gjort ingenting sedan 1 maj. Går ute på bete i flock.
Innan dess tränade vi lite sporadiskt på tömkörning, inkörning, uppsittningar och har skrittat uppsuttet tio meter några gånger.
Hon är förhoppningsvis dräktig och jag får inte rida på några månader i nuläget, så det blir fortsatt träning från marken i höst 😊
 
Jag skriver inte så ofta här men så nöjd med min fina Kotten!
Hade inte tänkt visa på tre års men börjar nästan ångra det.
Hur cool ! Varit med på lite uteritter . Löshoppats två ggr men vi ska fortsätta 🙂!
Så trevlig i hantering , behöver lastträna men det vi jobbar på de
 

Bifogade filer

  • IMG_2224.jpeg
    IMG_2224.jpeg
    127,5 KB · Visningar: 92
Jahopp skulle kravla mig upp med min krokiga axel och mitt pajade knä igår för en liten barbackatur i skritt. Vi har en sån där hög pall med trappsteg, dock saknas en bräda i översta steget men den har funkat fint ändå. Tills igår då 😛 Kaj står snällt som den lilla ängel han är och precis när jag ska kravla mig över från pall till hästrygg så tippar pallen bakåt och välter 😬

Jag gör en bakåt-kullerbytta och landar i gräset, Kaj står snällt kvar 😅 Sätter mig upp och börjar svära och bankar nävarna i marken och då kan mina två stallkamrater som bevittnat det hela inte hålla sig för skratt längre. Sofia skickade den här till mig på kvällen sen: https://vm.tiktok.com/ZGenS8jup/

😝
 
Vi har börjat sätta igång med "träning" igen - dvs vad hon gör mest är att gå med som handhäst i skogen för att stärka hennes kropp och senor/ligament. Nu var det några månader sedan hon haft sadel på, jag har bara suttit upp korta stunder barbacka i hagen, så här om dagen gjorde vi en liten "uppfriskning" och longerade med sadel och stigbyglar i alla gångarter. Jag hängde också på en fladdrande rosa påse för lite extra utmaning, men A brydde sig nada.... :rofl: Så nu känns det som om hon börjar bli redo att jag även kan börja rida små rundor så småningom. :love:

En lite rolig grej - i går kväll var hon ganska pigg och rejsade runt i hagen, och då gjorde hon 3 stk byten i varje galoppsprång, när hon fick bromsa upp och välja väg inför ett hörn.... 👌Hon verkar i alla fall ha tagit tillvaro på sina dubbeltalang-gener. 😁

(förlåt att bilden blev lite väl stor!)


Screenshot_20240730-195232_Snapchat.jpg
 
Min fantastiska lilla häst deltar i vårt årliga riks den här helgen (Tors-sön). Hon har varit på bete sen 1 maj, och därför inte tränats någonting sedan innan dess (och knappt då heller pga att jag varit skadad länge och då+ nu går med kryckor). Hon är med på skoj i unghästklasserna för att bygga på erfarenhetskontot rent miljömässigt, eftersom hon står på gångavstånd från anläggningen där det hålls.
Trots det så går hon in och vinner unghästarnas löshoppning första dagen, med fantastiskt fina vitsord om framförallt temperamentsdelen. Exteriördomaren (samma som vid löshoppningen) var väldigt nöjd med alla hennes gångarter (hon är än så länge för späd för att få bra på resten, men det kommer sen). I trail in hand fick hon minnesförlust och glömde bort hur man backar och går sidepass, sånt som händer och ingen skugga över henne eller handlern som fick hoppa in utan att känna hästen sen tidigare. Och idag var det dags för dressyrtömkörningen: hästen som aldrig sett ett dressyrstaket i hela sitt liv och hade en kusk som aldrig tömkört henne tidigare gick in och fick över 70% 🤩

Hon beter sig som en liten stjärna. Lugn och fin, sköter sig perfekt när hon leds till och från ridhuset, står mest och pussar på den som håller henne för stunden även om det är någon hon precis mött (jag kan inte visa henne själv pga operation och krycktvång). Ser så fram emot att se henne med ryttare på tävlingsbanan om några år 🥰, har jag riktig tur så stannar hon dessutom på ponnymått
 
B har haft 2,5 månads vila och är på gång igen. Efter fyra pass avsuttet provade jag att sitta upp och skritta en sväng i förrgår. Han verkar komma ihåg alla moment med utrustning och uppsittning, var beredd att backa och repetera mycket mer men han var avspänd och nöjd hela tiden!

Idag har han däremot visat att han ärvt en specialkonst från sin mor. Helomvändning i luften i kombination med bock. Hans rygg är dock lite mer rörlig än morsans och halsen väldigt kort så det blev en katapulteffekt av ryttaren. Vi red ut en sväng med sällskap och jag märkte att han nästan letade saker att reagera på. Pigg och glad men med en räv bakom varje öra. När en fyrhjuling kom bakom, som stannade på långt avstånd, fick han en chans att agera. Ryttaren fick stukat självförtroende, det är värre än en stukad fot! Det kommer bli många, många ofrivilliga avsittningar för mig kommande år har jag en känsla av.
0E7F252E-025A-452F-9147-329040182375.jpeg
 
Jag har ridit på Boriz :heart
Skrittade uppsuttet igår med ledare och idag travade jag. Lite barnridning men jag är ändå över 40 och dressyrryttare 😂
Min kompis som hjälpt mig rida in red först båda dagarna i trav och galopp, var tvungen att se att han var inriden fortfarande 😝han är ändå bara sutten på typ 10-12 ggr.
Han känns iallafall supertrygg och jag kommer ta över ridningen från och med nu. Blir kul och spännande
fb692519-4fd3-46af-bdf6-b353d3738e9d.jpeg
 
3 års test avklarat igår

Nöjd och han var väldigt lugn med allt i kring.
Trodde han skulle mäta in på 1,66-167 men han mätte in på 1,70
Så nu får han gärna stanna .

Fick ett hopp diplom med hem iaf och i mina ögon är han bäst oavsett ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_3565.jpeg
    IMG_3565.jpeg
    378,8 KB · Visningar: 34
Idag har B burit ryttare i skogen i alla gångarter utan att tappa! Snel hest 😁

Jag är så glad i honom. Han älskar livet, han är glad och har bjudning när han rids, och är en riktigt social gullegris.

Ibland får man påminna sig om vad som är viktigast för en själv. För ett år sen tänkte jag mycket på hur jag ville utbilda honom och nr 1 var just att jag ville ha en glad häst som får en naturlig bjudning och uppbyggnad genom ridning främst i skogen. Idag slog det mig att det är precis det jag har nu. Det är lätt att tänka på allt som man tror man ligger efter med, eller saker i utbildningen som funkar mindre bra för stunden. Men så påminns man om sin ursprungliga plan och tänker att det kommer bli rätt så bra det här!

4A3B9E28-C6B2-4108-BF13-C51BCE5F34E9.jpeg
 

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 792
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
618
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Roxy
·
Hundavel & Ras När jag läste i tråden om försök att förbättra trubbnosaveln så blev jag nyfiken på om det är någon mer här än jag på Bukefalos som har...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp