Födda -21

Ingen mera än @Jfrelin som visat sina hästar än?

Vi laddar för fullt inför test nästa helg, det var dock nära att inte bli av alls, då fröken helt plötsligt var halt och svullen i ena frambenet här för två veckor sedan. Men tack och lov var det bara en liten hovböld, så nu är hon okej igen (*peppar, peppar!*). ❤️

Vi ska köra sista genrep på löshoppning imorgon, sedan blir det lite mera mönstringsträning innan dagen D. Matte har även börjat löpträna, otroligt vad rätt motivation kan åstadkomma.... 😇😂 vill ju kunna hänga på när fröken sträcker på sina långa ben....
 
Ingen mera än @Jfrelin som visat sina hästar än?

Vi laddar för fullt inför test nästa helg, det var dock nära att inte bli av alls, då fröken helt plötsligt var halt och svullen i ena frambenet här för två veckor sedan. Men tack och lov var det bara en liten hovböld, så nu är hon okej igen (*peppar, peppar!*). ❤️

Vi ska köra sista genrep på löshoppning imorgon, sedan blir det lite mera mönstringsträning innan dagen D. Matte har även börjat löpträna, otroligt vad rätt motivation kan åstadkomma.... 😇😂 vill ju kunna hänga på när fröken sträcker på sina långa ben....
Kaj ska visas först den 7/9 på Grevagården i Skövde, har velat lite fram och tillbaka men anmälde honom igår. Hans halvsyster/kusin visades igår och fick dubbeldiplom 😁
 
Förresten, någon som vet hur det ser ut med reglerna för löshoppningen? Fattar det som att man får ha två medhjälpare utöver den som visar hästen. Är det någon åldersgräns där? Alva som hjälper oss är ju 15 men hade gärna varit med.
 
I fredags fyllde lilla B 3 år ❤️
3EF126B7-11AC-4183-88FB-B8D7EA2DE303.jpeg
 
Förresten, någon som vet hur det ser ut med reglerna för löshoppningen? Fattar det som att man får ha två medhjälpare utöver den som visar hästen. Är det någon åldersgräns där? Alva som hjälper oss är ju 15 men hade gärna varit med.
Min 9-åring var medhjälpare när vi visade våran ponny. Hittade inget om att det inte skulle vara tillåtet. Bara att det är 16-årsgräns för att visa hingst.
 
En liten hälsning från Kajan som går på ”förbete” med Bri och Tiger fram tills midsommar ungefär (då han och Bri flyttar över till dom andra i sommarhagen). Han verkar ändå inte helt o-nöjd med tillvaron 😁

 
I fredags var vi på klinik med Maggie. Det blev tyvärr väldigt dåliga nyheter då hon har en komplex skada i höger fram kota. Troligen har hon tvärnitat och då pajat senfästet till gaffelbandet . Hon har en svår gaffelbandsskada i gaffelbandet och har skadat benet där senan fäster. Det ser likadant ut i vänster men skadan är lindrigare där. Veterinären har konsulterat med kirurger som är tveksamma och pessimistiska till prognosen om hon ska kunna hålla som ridhäst trots operation och lång konvalecens. Bråttas nu med beslut om hur jag ska göra. Är det någon som haft liknande skada som kan berätta hur det gick.
 
@Mimmimamma Har tyvärr inga råd att komma med men så himla tråkigt att läsa :( Så tufft att behöva ta ett sånt beslut. Jag håller tummarna att någon annan har hoppfulla erfarenheter att dela med sig av.

Kl
Vi har inte mycket att uppdatera, B har haft sommarlov drygt en månad nu. Han kommer in för pyssel och mineraler bara. Tyvärr blir det förmodligen inget ordentligt bete med jämnåriga som tidigare år, pga hag-och hästkonstellationerna får han var kvar här hemma i sommar. Han verkar ganska nöjd med tillvaron ändå, dom är ute dygnet runt i stor gräshage.

Idag mätte jag honom och tydligen har han vuxit om sin mor. 166 cm (amatörmässigt mätt), mamma är nån halv cm lägre. Har så svårt att se att han inte är/blir en liten häst, han har hela tiden varit så liten och petite :D
 
Icarus har sommarlov sedan ett par veckor tillbaka.


Vi visar i slutet av augusti först
Inte bestämt om vi visar uppsuttet eller ej , beror lite på dagsform.
Löshoppat har vi gjort en del men vi behöver träna lite visning för hand, nå tips där ni som visat ?


IMG_2149.jpeg
 
@service Jag tränade typ varje gång jag gjorde något med Boriz. Alltså sprang med honom bredvid. Du kommer springa typ en långsida, en kortsida och sen en till långsida. I början joggade vi verkligen bara för att jag ville att han skulle springa bredvid utan att tro att det var bus, sen började vi med ökning på långsidorna. Var verkligen värt att träna på att springa, och skritta. Var många hästar som var ganska ouppfostrade. Tänk på att träna med tyglarna i höger hand som man gör på visningen och dig längst in mot väggen.
På själva visningen så hade jag en kompis som sprang med på insidan med långpisk ifall han skulle stanna upp lite men det behövdes inte. Han sprang så bra även fast han tacklade mig lite i sista hörnet mot långsidan så jag sprang i ökad trav helt framåtroterad och stupade i hörnet eftersom jag inte kunde stanna hahahahaha men vi fick ju en 8a på traven så det kan inte varit för dåligt iallafall :p
 
@service Jag tränade typ varje gång jag gjorde något med Boriz. Alltså sprang med honom bredvid. Du kommer springa typ en långsida, en kortsida och sen en till långsida. I början joggade vi verkligen bara för att jag ville att han skulle springa bredvid utan att tro att det var bus, sen började vi med ökning på långsidorna. Var verkligen värt att träna på att springa, och skritta. Var många hästar som var ganska ouppfostrade. Tänk på att träna med tyglarna i höger hand som man gör på visningen och dig längst in mot väggen.
På själva visningen så hade jag en kompis som sprang med på insidan med långpisk ifall han skulle stanna upp lite men det behövdes inte. Han sprang så bra även fast han tacklade mig lite i sista hörnet mot långsidan så jag sprang i ökad trav helt framåtroterad och stupade i hörnet eftersom jag inte kunde stanna hahahahaha men vi fick ju en 8a på traven så det kan inte varit för dåligt iallafall :p


Tack för massa bra tips, ska tränas på . Annars hamnar vi nog lätt i kategorin ouppfostrade 😂
 
IMG_8755.jpeg


Efter några veckor av fri hopp och lek på betet börjar vi smyga in lite aktiviteter utanför hagen igen 😁 Tömkörde lite igår och idag red Alva ut på ett en barbackatur med sin kompis. Kaj skötte sig exemplariskt måste jag säga, knatade på med fin steglängd i princip hela turen och höll sig i skinnet även när vi passerade golfbanan. Det regnade, så folk hade såna där golfvagnar med paraplyer på som dom skramlade runt med vilket var lite suspekt 😅😜
 
Hur långt sommarlov har era 3-åringar och vad har ni för plan under hösten?

Jag har tänkt 2,5-3 månader helt ledigt för B och sen börja avsuttet och repetera vad vi gjorde i våras. Sen fortsätta med utbildningen främst i skogen, öka på lite med själva ”skolningen” typ övergångar och befästa hjälperna. Löshoppning, skutt i skogen och ev påbörja uppsutten inhoppning på vanliga hinder under sen höst/vinter. Vore bra med lite miljöträning på andra platser under hösten också. Kommer inte visa honom i höst, jag är bortrest när det arrangeras här så jag behöver inte ens fundera.
Det är min ungefärliga plan, men som alltid får man ju se hur saker utvecklas.
 
Hur långt sommarlov har era 3-åringar och vad har ni för plan under hösten?

Jag har tänkt 2,5-3 månader helt ledigt för B och sen börja avsuttet och repetera vad vi gjorde i våras. Sen fortsätta med utbildningen främst i skogen, öka på lite med själva ”skolningen” typ övergångar och befästa hjälperna. Löshoppning, skutt i skogen och ev påbörja uppsutten inhoppning på vanliga hinder under sen höst/vinter. Vore bra med lite miljöträning på andra platser under hösten också. Kommer inte visa honom i höst, jag är bortrest när det arrangeras här så jag behöver inte ens fundera.
Det är min ungefärliga plan, men som alltid får man ju se hur saker utvecklas.
Kaj fick ju en ganska lång oplanerad vila april-juni då jag bröt nyckelbenet 🙈 Och sen gick han ut på bete vid midsommar och har därefter knappt lämnat hagen, men nu tänker jag att vi kör igång igen med lite aktiviteter utanför hagen typ 2-3 dagar/vecka. Vi kommer också köra enbart repetitioner till en början, främst tömkörning och promenader och lite ridturer i lugnt tempo. Sen framåt hösten är tanken att vi ska ta lite lektioner både jag och Alva som hjälper till med honom ☺️
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
773
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
637
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp