Födda -21

Jag har ju sålt 2 av 3 födda 2021, den tredje min lilla röda kom "hem" i somras - hon har inte gjort ett enda dugg innan det och tanken på treårs fick skrotas ganska snabbt. Nu har hon börjat i förskolan och har haft sadel och träns, löshoppat. Sist men inte minst och allra viktigast hon har blivit röntgad ua på allt.

Röntgar man utifall att, eller har du misstänkt att något är tokigt?
 
Gick det bra ?
Nej 😅
Det går bra att hänga men hon är väldigt okoncentrerad och spänd. Hon förstår inte riktigt vem hon ska lyssna på. Nu kommer det bli tömkörning, promenad med träns och tygel så det bara blir en att lyssna på så fort ryttaren är uppe och hon förstår tygeltagen
 
IMG_9250.jpeg


Idag har sonen ridit lektion på Kaj för första gången. Ca 30 minuter i paddocken WE-inspirerat med 3 olika moment som dom fick klura på tillsammans (och jag med, iaf grinden 😅). Kaj är dock smart så när han väl lossnar mentalt så trillar verkligen hela poletten ner sas.

På tisdag ska han få prova lymfmassage för första gången, har testat vanlig massage innan dock. Men det känns som att han ”svällt upp” nu den senaste månaden när dom bytte hage och han har även fått lite gallor i bakbenen och läste att just lymfmassage kan driva ut vätska så får se om det ger någon effekt.
 
Inte mig du frågade men ville svara ändå. Jag röntgar alltid före mina börjar att jobba. Jättebra att veta vad som ev finns och inte. Ibland kan man rida in och sen när de pausar tex plocka en benbit så de vilar när de ändå ”ska” vila.

Vad röntgar du? Måste ju bli jättedyrt om man man ska röntga igenom ben, rygg och nacke/hals?
 
Vad röntgar du? Måste ju bli jättedyrt om man man ska röntga igenom ben, rygg och nacke/hals?
typ 6000 kr tror jag. Håller med de andra, så trist att börja rida sen kommer det nåt man hade kunnat se. Förstörde min första häst så. Har läst om många nu som haft ECVM på sina halvblod som de inte röntgat innan inridning.
När jag frågade några beridare kring kostnad plats för inridning var det iallafall en som skrev att de inte tar emot oröntgade hästar.
 
Arielle har bara fått trimma sig själv i hagen de senaste veckorna, min mamma och pappa är på besök och vi har jobbat från morgon till kväll (förutom när jag varit på jobbet) för att få klart mitt nya stall inför vintern.

Tack och lov rejsar hon runt rätt så mycket, så det känns som att hon får lite kondisträning iaf. :angel: Men jag hoppas jag snart får tid att fortsätta inridningen, nästa punkt på programmet är trava med ryttare och det ser jag väldigt mycket fram emot...! *peppar peppar*
 
Min lille fis är hos kompisen sedan igår.
Han traska ur och betedde sig som han aldrig gjort annat. Gick och la sig och sov efter en timme på plats 😅
Sköter sig exemplariskt vid ridning och varit uppe och galopperat på stora gräs banan samt hoppat några skutt.

Hämtar hem han igen på onsdag troligen ❤️
IMG_3837.jpeg
 
Vad röntgar du? Måste ju bli jättedyrt om man man ska röntga igenom ben, rygg och nacke/hals?
Beror lite på. Vissa bara ”unghäströntgen” och vissa från topp till tå. Allt beror på vad de hittat på under uppväxten. Jättedyrt och jättedyrt tycker jag inte. Det är en bra investering att göra. Jag vill veta vad som ev finns och inte.
 
@Ajda

Jag röntgade vanlig export röntgen eller vad det kallas :)
För att veta vad som finns där helt enkelt, han ska inte säljas men händer något i framtiden så är det ju bra veta och kunna jämföra osv.
 
Boriz står på klinken med en sårskada sen i lördags. Överarmen vänster fram. Inga muskler eller så utan bara dumt ställe och behövde sys. Får hämta imorgon.
Appropå röntgen så passar vi på att röntga honom imorgon innan vi hämtar så slipper vi åka in bara för att göra det. Tycker det är bra att göra innan man börjar jobba dem mer precis som någon annan skrev. Dock kör vi inte hals/rygg för han har inga som helst tecken på att något skulle vara fel där, så det gör vi kanske vid ett senare tillfälle om behov finns.

Har bilder på såret om någon vill se men vet inte om folk klarar sår/blod, fast vi är ju iofs hästmänniskor :p
 
Boriz står på klinken med en sårskada sen i lördags. Överarmen vänster fram. Inga muskler eller så utan bara dumt ställe och behövde sys. Får hämta imorgon.
Appropå röntgen så passar vi på att röntga honom imorgon innan vi hämtar så slipper vi åka in bara för att göra det. Tycker det är bra att göra innan man börjar jobba dem mer precis som någon annan skrev. Dock kör vi inte hals/rygg för han har inga som helst tecken på att något skulle vara fel där, så det gör vi kanske vid ett senare tillfälle om behov finns.

Har bilder på såret om någon vill se men vet inte om folk klarar sår/blod, fast vi är ju iofs hästmänniskor :p
Sparkskada eller?
Alla visar inte symptom såhär tidigt med rygg/hals men förstår din tanke.
Finns det kvar sån typ så foto döljs om ngn inte vill se det så lägg det så kanske?
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
773
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: cili
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
637
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp