Gick det bra ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju sålt 2 av 3 födda 2021, den tredje min lilla röda kom "hem" i somras - hon har inte gjort ett enda dugg innan det och tanken på treårs fick skrotas ganska snabbt. Nu har hon börjat i förskolan och har haft sadel och träns, löshoppat. Sist men inte minst och allra viktigast hon har blivit röntgad ua på allt.
NejGick det bra ?
Jag röntgade för jag vill aldrig mer att det som hände förra året ska hända igen. Den född 2020 hade allvarliga missbildningar på halskotpelaren som upptäcktes först när vi försökte rida.Röntgar man utifall att, eller har du misstänkt att något är tokigt?
Inte mig du frågade men ville svara ändå. Jag röntgar alltid före mina börjar att jobba. Jättebra att veta vad som ev finns och inte. Ibland kan man rida in och sen när de pausar tex plocka en benbit så de vilar när de ändå ”ska” vila.Röntgar man utifall att, eller har du misstänkt att något är tokigt?
Inte mig du frågade men ville svara ändå. Jag röntgar alltid före mina börjar att jobba. Jättebra att veta vad som ev finns och inte. Ibland kan man rida in och sen när de pausar tex plocka en benbit så de vilar när de ändå ”ska” vila.
typ 6000 kr tror jag. Håller med de andra, så trist att börja rida sen kommer det nåt man hade kunnat se. Förstörde min första häst så. Har läst om många nu som haft ECVM på sina halvblod som de inte röntgat innan inridning.Vad röntgar du? Måste ju bli jättedyrt om man man ska röntga igenom ben, rygg och nacke/hals?
Jag röntgade allt. Kostade 6900.Vad röntgar du? Måste ju bli jättedyrt om man man ska röntga igenom ben, rygg och nacke/hals?
Beror lite på. Vissa bara ”unghäströntgen” och vissa från topp till tå. Allt beror på vad de hittat på under uppväxten. Jättedyrt och jättedyrt tycker jag inte. Det är en bra investering att göra. Jag vill veta vad som ev finns och inte.Vad röntgar du? Måste ju bli jättedyrt om man man ska röntga igenom ben, rygg och nacke/hals?
Jag började med hals/rygg för om det finns nåt där så kan man lika gärna strunta i benen och ta bort direkt (vid ECVM tex) . Så tänkte jag.Dock kör vi inte hals/rygg för han har inga som helst tecken på att något skulle vara fel där, så det gör vi kanske vid ett senare tillfälle om behov finns.
Sparkskada eller?Boriz står på klinken med en sårskada sen i lördags. Överarmen vänster fram. Inga muskler eller så utan bara dumt ställe och behövde sys. Får hämta imorgon.
Appropå röntgen så passar vi på att röntga honom imorgon innan vi hämtar så slipper vi åka in bara för att göra det. Tycker det är bra att göra innan man börjar jobba dem mer precis som någon annan skrev. Dock kör vi inte hals/rygg för han har inga som helst tecken på att något skulle vara fel där, så det gör vi kanske vid ett senare tillfälle om behov finns.
Har bilder på såret om någon vill se men vet inte om folk klarar sår/blod, fast vi är ju iofs hästmänniskor