Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har ju inte varit ”igång” så mycket som jag tänkt i höst pga hovböld och annat, men är ändå halv-igång nu så svarar ändå Tänker att vädret kommer få styra lite, så länge det är mildare väder satsar vi på någon slags aktivitet 2-4 dagar/vecka. Ska försöka löshoppa någon mer gång tänker jag, annars blir det nog mest skogsturer antingen till fots eller uppsuttet.Hur lång vintervila planerar ni för era (om de varit igång under hösten)?
Jag har också planerat för 2-2,5 månads vila. Min har varit igång hela hösten med i snitt 3 pass i veckan, varav 1-2 avsuttna och 2 veckors hel vila. Jag hade som mål att han skulle få åka iväg för att miljöträna och det har han gjort vid ett tillfälle. Han har också miljötränat lite hemma genom att vara med och titta på hoppträningar. Ville också ha skuttat uppsuttet och han har hoppat små stockar, diken i skogen och nåt litet bomkryss i ridhuset. Löshoppning har han inte gjort sen förra vintern och det skulle han behöva göra litegrann. Snart börjar vi med löshoppning hemma och då brukar det vara varannan vecka eller så. Så det kanske han får vara med på några gånger även om han har vila i övrigt. Jag börjar nytt jobb om 2 veckor och tänker att det är lämpligt för min del att börja vintervilan då.Vi har ju inte varit ”igång” så mycket som jag tänkt i höst pga hovböld och annat, men är ändå halv-igång nu så svarar ändå Tänker att vädret kommer få styra lite, så länge det är mildare väder satsar vi på någon slags aktivitet 2-4 dagar/vecka. Ska försöka löshoppa någon mer gång tänker jag, annars blir det nog mest skogsturer antingen till fots eller uppsuttet.
Räknar med iaf 2 månader där det blir bara pyssel och kanske någon enstaka promenad, men har inte bestämt något definitivt utan vi tar det lite som det kommer, hur han känns och hur väder/underlag etc är.
Ja, ni har tillgång till ridhus? Det kan jag känna just denna vintern att det hade varit skönt, men det finns tyvärr inga i närområdet. Eller ja, närmaste är en ridskola, men det ligger ändå en bit bort och är ju fullbokat kvällar/helger då det hålls lektioner.Jag har också planerat för 2-2,5 månads vila. Min har varit igång hela hösten med i snitt 3 pass i veckan, varav 1-2 avsuttna och 2 veckors hel vila. Jag hade som mål att han skulle få åka iväg för att miljöträna och det har han gjort vid ett tillfälle. Han har också miljötränat lite hemma genom att vara med och titta på hoppträningar. Ville också ha skuttat uppsuttet och han har hoppat små stockar, diken i skogen och nåt litet bomkryss i ridhuset. Löshoppning har han inte gjort sen förra vintern och det skulle han behöva göra litegrann. Snart börjar vi med löshoppning hemma och då brukar det vara varannan vecka eller så. Så det kanske han får vara med på några gånger även om han har vila i övrigt. Jag börjar nytt jobb om 2 veckor och tänker att det är lämpligt för min del att börja vintervilan då.
Vädret får styra men kommer nog bli 2-3 månader.Hur lång vintervila planerar ni för era (om de varit igång under hösten)?
Bra plan!Ja, ni har tillgång till ridhus? Det kan jag känna just denna vintern att det hade varit skönt, men det finns tyvärr inga i närområdet. Eller ja, närmaste är en ridskola, men det ligger ändå en bit bort och är ju fullbokat kvällar/helger då det hålls lektioner.
Jamen det låter ju som en bra plan! Vi kör nog på iaf November ut med ungefär samma upplägg. Skulle behöva öva mer på att gå genom vatten, har varit lite slapp med det och Kaj är extremt sjåpig med större vattenansamlingar på vägarna, små bäckar etc. Tar hellre ett gigantiskt skutt över än går rakt igenom Travat över små stockar ute har vi gjort en del och det sköter han galant! Galoppen tar vi det lugnt med tills vidare, tänker att vi tar nya tag med den fram till våren istället och ser om han har landat lite mer i kropp och knopp då.
Hur pass inriden är han nu och vad hoppas du på innan vilan?Vädret får styra men kommer nog bli 2-3 månader.
Vill gärna ha honom lite mer inriden innan han vilar. Vi har dock 2 ridhus vid lösdriften så inte väderberoende av den anledningen men ta honom till/från hagen när det är isigt och jävligt har jag ingen lust med
Ah jag fattar Tycker min börjar bli lite styrbar nu men det har tagit tid och det är verkligen inte hundra! Det var en stallkompis som sa för någon vecka sen ”du kan ju typ styra nu” Men det beror också på om det finns magneter (kompisar) i närheten och hur mycket dom drar. Springa efter är roligare än att springa själv.@emma-vsm Han kan bära ryttare i alla gångarter men svänga osv funkar sådär. Skulle vilja att han var lite mer styrbar innan vilan men han är bara sutten på totalt 30 ggr inkl insittningen förra julen
Jag har inte vågat testa att rida ut ensam än. Och jag har bra förutsättningar med trygg vuxen häst, men nackdelen med både det och ridhus hemma är ju att man inte tar sig iväg på samma sätt. Lastning och se nya platser är ju en jättebra träning!Vi hade planerat lite mer ridning innan avställning här, nu blev det lite senare än tänkt men ska ändå rida på lite nu innan underlaget blir för kasst ute.
Sen ska han få stå ett par månader tänker jag dec-Jan
Vi har också tillgång till ridhus men vi behöver komma ut med lite draghjälp i skogen.
Vi kan ensamma men lättare med en trygg för häst, så eftersom vi saknar det på gården så är målet lasta och åka iväg och rida lite med kompisar på bortaplan.
Jag har inte vågat testa att rida ut ensam än. Och jag har bra förutsättningar med trygg vuxen häst, men nackdelen med både det och ridhus hemma är ju att man inte tar sig iväg på samma sätt. Lastning och se nya platser är ju en jättebra träning!
Håller tummarna att ni kommer iväg och att det går bra Det får nog bli vårens mål för mig!nej det blir ju mycket hoppa upp och ner beroende på situation, nu har jag endast gjort det ett par gånger och har oftast hunden med som han är väldigt trygg med.
Ja jag tänker det, men lär väl blir lite stök och bök i början kan jag tro.
Men är målet iaf så får vi se hur pass bra det går
Håller tummarna att ni kommer iväg och att det går bra Det får nog bli vårens mål för mig!